Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig "klocka" men enligt spec, se mtt tidigare inlägg idag, borde min ligga på runt 5 sek eller knappt det på säg 35 cm ved och den är jag nöjd med. Jag har sett folk klyva med 1999-kronors clas-bil-jula-klyvar och det såg tröttsamt ut.
Min mor köpte en sån kinaklyv en gång, tror jag skulle hunnit kubba, bärafram, kärra bort det kluvna och trava upp det för torkning om jag försökt hålla samma takt som när hon som pensionär klöv med Rustaklyven.
 
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Om du orkar fortsätta med yxa så gör det, när du inte längre orkar så blir du nog nöjd med tre sekunder vila😃
Så kan det vara, elller så skaffar jag en onödigt avancerad och dyr vedmaskin,kanske en KisaVedkombi;)
 
F fribygg skrev:
Min mor köpte en sån kinaklyv en gång, tror jag skulle hunnit kubba, bärafram, kärra bort det kluvna och trava upp det för torkning om jag försökt hålla samma takt som när hon som pensionär klöv med Rustaklyven.
Jag hade en sån bäbisklyv för 20 år sen, den var värdelös.
Med den typen av klyvar blir också jag irriterad.
 
Nu är ni inne på väldigt hypotetiska diskussioner.

Hur många av er har kluvit 30 kubikmeter metersved med yxa?

Att hålla på och klyva och pena kortved går inte i de här volymerna. I synnerhet inte med krokig svårkluven gratisved.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Jag har nån gammal Jula-klyv, blå är den. Hur många ton, ingen aning. Långsam, absolut. Men den blir inte trött efter 1,5timmars arbete. Jag kan stå där med kubbar på 50-90cm av kvistig gran. Den bara tuggar på, visst händer det att den fastnar ibland, men har aldrig klarat det bättre med en yxa. Inte jag med mina ringa år av yxandes.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att hålla på och klyva och pena kortved går inte i de här volymerna. I synnerhet inte med krokig svårkluven gratisved.
20 m3 årligen max 50cm lång går bra med Fiskarsyxa, ska man hugga meterved bör man väl desutom ha vedkap om den sen ska delas i 33cm eller 25cm bitar.

Svårkluvet kan åtminstånde jag skicka till industrin, inte för att jag så gärna säljer massaved eller bränsleved men möjligheten finns.
 
Dock måste jag fixa ett bra bord runt klyven. Slippa lite av allt lyftande mm. Nån som har sett något smart byggt bord?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Dock måste jag fixa ett bra bord runt klyven. Slippa lite av allt lyftande mm. Nån som har sett något smart byggt bord?
Eastonmade Ultra är en vettigt utformad hydraulklyv med fungerande bord, tror dock inte den säljs här.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eastonmade Ultra är en vettigt utformad hydraulklyv med fungerande bord, tror dock inte den säljs här.
Dom ser rejäla ut! Men lär kosta en smärre förmögenhet.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Dom ser rejäla ut! Men lär kosta en smärre förmögenhet.
Vedklyvar gör det;)
Ultran lär ju inte kunna säljas här då den är snabb,enhands manövrerad och utan skyddsbur.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Dock måste jag fixa ett bra bord runt klyven. Slippa lite av allt lyftande mm. Nån som har sett något smart byggt bord?
En skottkärra använder jag. Fyller den full med halvmeters klabbar kör den intill klyven och hela tiden tar jag klabbarna med gallringssax eller större timmersax.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
En skottkärra använder jag. Fyller den full med halvmeters klabbar kör den intill klyven och hela tiden tar jag klabbarna med gallringssax eller större timmersax.
Helt genialiskt, hur kan jag använda kärra till allt annat men inte kommit på att göra så 😩😳
Ibland undrar jag om mina så hjärnceller funkar. Hur va det, synapserna skulle skicka lite el och sen skulle lilla hjärnan komma på nått.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Helt genialiskt, hur kan jag använda kärra till allt annat men inte kommit på att göra så 😩😳
Ibland undrar jag om mina så hjärnceller funkar. Hur va det, synapserna skulle skicka lite el och sen skulle lilla hjärnan komma på nått.
Du behöver minst två kärror om klyven är stationär, en till kubbar och en till kluven ved.
 
F fribygg skrev:
Du behöver minst två kärror om klyven är stationär, en till kubbar och en till kluven ved.
Klyven ved slänger jag upp i en stor hög. Bästa vore ett transportband från klyven upp i en stor hög som får ligga och torka.
 
F fribygg skrev:
Du behöver minst två kärror om klyven är stationär, en till kubbar och en till kluven ved.
Skulle inte kastat de gamla skräpet från Jula som hade konstant punka mao.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.