Hej
Vi ska bygga ut i fritidshuset och tänkte ha öppet upp i nock. Jag kommer att ansluta åsbalkar direkt mot sidan på nockbalk. Min fråga är hur man gör denna koppling bäst.
Nockbalk: Limträ 115x360
Åsbalk: Limträ 56x270

Skall man ha balksko (finns det för så grova profiler?)
Räcker det att limma och skruva en regel under som upplag.
Har sett exempel på detta men är fundersam på styrkan. Lasten från åsbalken kommer ju väldigt lokalt på denna regel, hjälper det då att den är skruvad och spikad en bit ifrån åsbalken?

Lite figurer

Linjeteckning av takstomme och bjälklag som visar struktur och isolering i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning med mått av en konstruktion med flera anslutande vinklar och dimensioner.
Skiss av takstol med streckad linje för att visa takvinkeln och mittpelare med bultar.
Schematisk illustration av en takstomme med två stödkonsoler.
 
G GuggeGrön skrev:
Hej
Vi ska bygga ut i fritidshuset och tänkte ha öppet upp i nock. Jag kommer att ansluta åsbalkar direkt mot sidan på nockbalk. Min fråga är hur man gör denna koppling bäst.
Nockbalk: Limträ 115x360
Åsbalk: Limträ 56x270

Skall man ha balksko (finns det för så grova profiler?)
Räcker det att limma och skruva en regel under som upplag.
Har sett exempel på detta men är fundersam på styrkan. Lasten från åsbalken kommer ju väldigt lokalt på denna regel, hjälper det då att den är skruvad och spikad en bit ifrån åsbalken?

Lite figurer

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag har samma fråga som du. Jag skall ha ett sovloft på ett Attefallshus (max 4 m höjd). och vill spara höjd. Har du löst problemet?
 
Den här lösningen är stark och inkluderar luftspalt.
 
  • Teknisk ritning av träkonstruktion med balksko och spikar, perspektivvisning, konstruktionsdetaljer, måttsatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Antropocen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.