Hej,

Vi håller på med renovering och fönsterbrädan (i trä) som vi tänkte spackla har krackelerat nu när det torkat.
Vi drog på ett lager och slipade. Sen yttligare ett till lager till. Precis som man gör när man bredspacklar. För brädan var riktigt ruffig.

Vad har vi gjort för fel? Varför spricker spacklet upp?

En hand i arbetshandske håller en öppen Beckers spackelburk, snickeri, renoveringsscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fönster ovanför en radiator, vitmålad vägg och fönsterbräda, behöver renovering eller städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med sprucken och flagande vit färg; behov av ommålning eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser väldigt tjockt ut?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ska man använda sådant spackel till trä? Är inte det för gips? Förmodligen drar väl trät åt sig fukten i spacklet som gör att det spricker.
 
Har du värme på radiatorn? Troligen för tjockt med spackel och för snabb torkning.
 
  • Gilla
Robban8 och 1 till
  • Laddar…
R
D david576 skrev:
Hej,

Vi håller på med renovering och fönsterbrädan (i trä) som vi tänkte spackla har krackelerat nu när det torkat.
Vi drog på ett lager och slipade. Sen yttligare ett till lager till. Precis som man gör när man bredspacklar. För brädan var riktigt ruffig.

Vad har vi gjort för fel? Varför spricker spacklet upp?

[bild]
[bild]
[bild]
Du gör ta plastik padding eller likvärdigt om du spacklar djupt, snickerispacklet är bra för tunna lager med bra finish😉
 
EddieHansson
Finspackel måste läggas tunt och torkas i flera omgångar. Det krymper nämligen när det torkar och om det är tjockt blir det sådär.
 
  • Gilla
david576
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Ser väldigt tjockt ut?
Hmm ja, Vi kanske gjorde det för tjockt
 
tippz tippz skrev:
Ska man använda sådant spackel till trä? Är inte det för gips? Förmodligen drar väl trät åt sig fukten i spacklet som gör att det spricker.
Står snickerispackel på burken så tänker att det borde fungera. Vet inte om det är fel på spacklet eller om jag gjort fel i appliceringen
 
Centano Centano skrev:
Har du värme på radiatorn? Troligen för tjockt med spackel och för snabb torkning.
Ja, jag hade värme 😬 Tänkte att det skulle torka snabbare.
 
Jag provar att slipa ner det. Lägga tunna lager och sedan sänka temperaturen på elementet.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Slipa ner o grunda innan du spacklar
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D david576 skrev:
Jag provar att slipa ner det. Lägga tunna lager och sedan sänka temperaturen på elementet.
Stäng av elementet helt.
 
  • Gilla
david576 och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Slipa ner o grunda innan du spacklar
Du menar att jag bör grundmåla fönsterbläcket innan jag spacklar nästa lager?
 
Düsseldorff
D david576 skrev:
Du menar att jag bör grundmåla fönsterbläcket innan jag spacklar nästa lager?
Nej, att du ska slipa ner helt och sen grunda innan du börjar spackla. Det är dock inte nödvändigt enligt min uppfattning, om du spacklar tillräckligt tunna lager.

Jag spacklar alltid snickerier innan jag grundar. Även trärena.
 
Man skall alltid grunda bart trä när man spacklar med snickerispackel
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.