BirgitS BirgitS skrev:
Vad betyder det?
Ursäkta, det skulle stå duschnisch. Råkade posta innan jag korrekturläste noggrant.
BirgitS BirgitS skrev:
Om man inte följer Säker vatten-väggen kring badrum kan det kanske bli problem med försäkringsbolaget vid en ev. vattenskada.
Det är en officiell firma som följer sådana bestämmelser och jag har dessutom en kontrollansvarig som jag tror ska kontrollera sånt,tänker jag.
 
R
H Humsipums skrev:
Ursäkta, det skulle stå duschnisch. Råkade posta innan jag korrekturläste noggrant.

Det är en officiell firma som följer sådana bestämmelser och jag har dessutom en kontrollansvarig som jag tror ska kontrollera sånt,tänker jag.
H Humsipums skrev:
Är mitt i en nybyggnation av hus (1,5 plan) och skall tillsammans med snickare gå igenom innerväggar i sov-, bad-, och vardagsrum.

Jag efterlyser just nu bra tips och råd som är bra att tänka på i nuläget. För närvarande har vi tänkt på följande:

- Vi kommer nog inte ta osb-skivor pga kostnad kontra behov (så vitt jag vet)
- Dusch is har 60x30cm vid ca 110-120cm höjd i duschen
- Slits i väggen för dragning av tv och dagorkablar där dessa skall vara.
- Förstärkning av gipsvägg där tung tv skall hänga

Är det något mer som kan vara bra att tänka på? Högt och lågt. Något som du själv tänkt på i efterhand att du önskar du hade gjort i detta skede eller något du är väldigt glad över att du tänkt på? Något som generellt är bra att tänka på?

Edit: är lite osäker på placering av tråd. Tacksam om mod flyttar på den om den är felplacerad.
Säker vatten är bransch regler som inte är tvingande men de allra flesta följer.
 
MathiasS MathiasS skrev:
1. Tänk om runt detta med förstärkningsskiva. OSB eller lämplig spånskiva. Jag skrattar varje gång jag ska skruva upp något. Pengarna OSBn kostade har jag glömt för 100 år sedan....
Det kanske inte är dumt att försöka få dit OSB ändå. Vad är ett rimligt pris per löpmeter vägg för sådan?
MathiasS MathiasS skrev:
2. dra alla rör du inte har dragit redan, till nätverk, till kameror, förbered för trådat larm, rörelsedetektorer för auto avpå för lampor osv
Detta har jag i främsta mån försökt ordna.
 
BirgitS
H Humsipums skrev:
Ursäkta, det skulle stå duschnisch. Råkade posta innan jag korrekturläste noggrant.
Du behöver inte be om ursäkt :) det är så lätt att stava fel och inte alltid så lätt att se att man har gjort det.

Anpassa nischbredden så att den passar in mellan reglarna för enklast (billigast) konstruktion. Tänk på att det blir sämre ljuddämpning där nischen är eftersom det väl inte är någon isolering bakom.

Det kan vara snyggt att anpassa höjden på nischbotten så att den blir på samma höjd som duschblandaren. Det finns en standardhöjd för den men jag kommer inte ihåg vad den är.

Belysningen i nischen?
 
H Humsipums skrev:
Det kanske inte är dumt att försöka få dit OSB ändå. Vad är ett rimligt pris per löpmeter vägg för sådan?
Det är inte dumt.

Skivorna har blivit dyra. 250spänn styck eller så om jag åker till Hornbach och köper många. Sedan arbete på det. Törs knappt inte gissa vad man har för schablon. 350 spänn metern?
 
R
H Humsipums skrev:
Det kanske inte är dumt att försöka få dit OSB ändå. Vad är ett rimligt pris per löpmeter vägg för sådan?

Detta har jag i främsta mån försökt ordna.
Jag skulle ta 450kr/m för inbärning, uppsättning ink. håltagning för rör o el samt fönster o dörrar för uppsättning av osb.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver inte be om ursäkt :) det är så lätt att stava fel och inte alltid så lätt att se att man har gjort det.

Anpassa nischbredden så att den passar in mellan reglarna för enklast (billigast) konstruktion. Tänk på att det blir sämre ljuddämpning där nischen är eftersom det väl inte är någon isolering bakom.

Det kan vara snyggt att anpassa höjden på nischbotten så att den blir på samma höjd som duschblandaren. Det finns en standardhöjd för den men jag kommer inte ihåg vad den är.

Belysningen i nischen?
Japp! Ungefär så tänkte jag. Kommer sätta 2 spottar kopplat till Plejd i dem. :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte dumt.

Skivorna har blivit dyra. 250spänn styck eller så om jag åker till Hornbach och köper många. Sedan arbete på det. Törs knappt inte gissa vad man har för schablon. 350 spänn metern?
Det blir rätt så dyrt! Vad är fördelarna med OSB förutom ljuddämpning och enklare att hänga upp saker?
 
Att enklare kunna hänga upp saker är guld värt. Framförallt tunga saker som en TV eller en hylla är bara att skruva upp vart du vill. Men även lättare saker som en tavla kan du hänga upp med en tunn spik så om du vill flytta tavlan blir det ett minimalt hål i väggen istället för en massa molly-plugg som ser ut upplimmade enkronor överallt.

Utöver detta så blir väggarna stummare och bättre ljuddämpade. Hela huset känns mer som ett riktigt hus istället för en lekstuga med kartong-väggar.

Edit: Det är alltså inget utöver set som du skriver men vinsten och känslan är mycket större än du tror.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
Det blir rätt så dyrt! Vad är fördelarna med OSB förutom ljuddämpning och enklare att hänga upp saker?
Inga fördelar förutom att man kan hänga upp saker. Värt varenda krona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.