Hej!

Bygger en tvätthall på 6x8m samt 3.50 i takhöjd.

Kommer sätta in en luftvärmepump och en paxfläkt är tanken. Luftvärmepumpen hamnar ca 2.5m upp. Ska paxfläkten placeras högt eller lågt för bästa resultat?

Luftvärmepumpen lär väl fungera som tilluft antar jag

Bör jag ha 2 paxfläktar? En i varje ände?

Tvätthallen Kommer användas 2 gånger i veckan ungefär så det bör ju hinna torka mellan tvättarna.
 
Luften bör gå diagonalt genom byggnaden, tilluft nere vid golv, frånluft uppe.
 
  • Gilla
kokobäng
  • Laddar…
K kokobäng skrev:
Hej!

Bygger en tvätthall på 6x8m samt 3.50 i takhöjd.

Kommer sätta in en luftvärmepump och en paxfläkt är tanken. Luftvärmepumpen hamnar ca 2.5m upp. Ska paxfläkten placeras högt eller lågt för bästa resultat?

Luftvärmepumpen lär väl fungera som tilluft antar jag

Bör jag ha 2 paxfläktar? En i varje ände?

Tvätthallen Kommer användas 2 gånger i veckan ungefär så det bör ju hinna torka mellan tvättarna.
Du bör ha två paxfläktar en för tilluft och en för frånluft. Luftvärmepumpen cirkulerar och värmer endast luften i lokalen, tar varken ut eller in någon luft ufifrån!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Du bör ha två paxfläktar en för tilluft och en för frånluft. Luftvärmepumpen cirkulerar och värmer endast luften i lokalen, tar varken ut eller in någon luft ufifrån!
Tack för svaret. Kan man använda en paxfläkt för tilluft eller är det vanlig tilluftsventil som gäller?
 
Paxfläkt är till för badrum. Garaget verkar ju ganska stort i volym jämfört. Skulle nog själv bara köra två 125mm don som tilluft, låg placering samt två i andra ändan hög placering.
 
  • Gilla
kokobäng
  • Laddar…
Vad ska det vara för ytskiktet på golvet generellt samt där däcken från fordonen kommer rulla?
Vilken lutning på golvet?

Kommer vattnet på golvet att ligga kvar eller kommer det att skrapas bort?

Vilken temperatur har du tänkt hålla i tvätthallen?


Beroende på hur mycket vatten det kommer ligga på golvet samt hur mycket som eventuellt kommer att gå ner i golvet, så kan man behöva olika mängd ventilation för att få bort fukten i luften.
 
  • Gilla
kokobäng
  • Laddar…
Attitudeswe
Passiv frånluft (stor ventil) högt (uppvärmd fuktig luft) och tilluft lågt borde väl räcka?

Är det oisolerat så startar du bara LLVP 30min innan hallen skall användas (byggfläkt hade varit billigare)

LLVP kan köras på avfuktning läge sommartid...
 
  • Gilla
kokobäng
  • Laddar…
Förmodligen behövs även ett bra avfuktningsaggregat. Annars måste ventilationen (och värmen) vara som en stormvind.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad ska det vara för ytskiktet på golvet generellt samt där däcken från fordonen kommer rulla?
Vilken lutning på golvet?

Kommer vattnet på golvet att ligga kvar eller kommer det att skrapas bort?

Vilken temperatur har du tänkt hålla i tvätthallen?


Beroende på hur mycket vatten det kommer ligga på golvet samt hur mycket som eventuellt kommer att gå ner i golvet, så kan man behöva olika mängd ventilation för att få bort fukten i luften.
Det är betonggolv. Isolerade väggar och port. Tänkte ha typ 16 grader.
Och skrapar ner vattnet efter tvätt om det behövs.

Har två stora avfuktare jag kan ställa in och koppla direkt till avloppet vid behov.
 
Ska finnas avfuktningfunktion på luftvärmepumpen också. Installeras på måndag
 
Du ska inte lägga epoxy eller liknande på golvet för att göra påverkan från vattnet mindre?
 
K kokobäng skrev:
Ska finnas avfuktningfunktion på luftvärmepumpen också. Installeras på måndag
En luftluftvärmepump kyler när den avfuktar. Passar bra i t.ex. varma tropikerna men inte i Sverige. Någon enstaka gång på sommaren kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.