Hej!
Elektrikern har satt den blivande eldosan i badrummet väldigt lågt. Ca 3 - 5 cm ovanför det ännu inte lagda kakelgolvet. Och visst ska dosan sitta i den nedre regionen av väggen , men om den sitter lågt borde ju vatten kunna komma in i den där infällda grejen - dosan? inuti väggen.
Finns det något standardmått för hur lågt eldosan får sitta i badrumsväggen?
mvh fialotta
 
bara och lossa och höja upp 20-30 cm eller något?
 
S
Det verkar lågt, mitt sitter på 250mm höjd.
 
Föreskrifterna säger att man inte får placera uttag och kopplingsdosor i golv i badrum. 2-5cm innan klinkers/kakel är lagt kan väl i princip tolkas som golvläge även om den inte sitter i golvet så rådet måste bli att höja upp den ett par dm.
 
tack för era råd
men det finns ingen föreskrift som anger lägsta höjd? jag har inte uppmärksammat detta förrens golvspacklet kom på på plats, så kakelsättaren har redan satt fuktspärr på väggen - det blir en kul diskussion med elektrikern ...
 
Visst låter 2-5 cm lågt - rent av för lågt.

Men om man vänder på det - hur mycket mer vatten kommer att strila på den än om den satt på 25 cm höjd?

Och - om du får så mycket som 5 cm vatten på golvet så har det väl redan runnit över tröskeln och vidare ut i hallen och då har du större problem än eventuell kortslutning i eldosan.

I mitt bardum sitter dosan på ca 30 cm höjd.

/V
 
I vårt badrum sitter dosan på andra sidan väggen under taket. Rör genom väggen. (Strömmen till bubbelbadkaret alltså)
Belysningen drivs av 24V = lampor och ofarligt.
Hälsnignar
Skalman
 
Vad ska anslutas i dosan - vägguttag? Är det en kopplingsdosa? Hursomhelst sätter man aldrig en dosa på den höjden. Säg åt din elektriker att flytta den. Även fast det inte är otillåtet så ser det amatörmässigt ut.
Nuvarande standardhöjd för uttag är 200mm från färdigt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.