Är mitt i en nybyggnation av hus (1,5 plan) och skall tillsammans med snickare gå igenom innerväggar i sov-, bad-, och vardagsrum.

Jag efterlyser just nu bra tips och råd som är bra att tänka på i nuläget. För närvarande har vi tänkt på följande:

- Vi kommer nog inte ta osb-skivor pga kostnad kontra behov (så vitt jag vet)
- Dusch is har 60x30cm vid ca 110-120cm höjd i duschen
- Slits i väggen för dragning av tv och dagorkablar där dessa skall vara.
- Förstärkning av gipsvägg där tung tv skall hänga

Är det något mer som kan vara bra att tänka på? Högt och lågt. Något som du själv tänkt på i efterhand att du önskar du hade gjort i detta skede eller något du är väldigt glad över att du tänkt på? Något som generellt är bra att tänka på?

Edit: är lite osäker på placering av tråd. Tacksam om mod flyttar på den om den är felplacerad.
 
BirgitS
H Humsipums skrev:
Dusch is har 60x30cm vid ca 110-120cm höjd i duschen
Vad betyder det?
H Humsipums skrev:
Förstärkning av gipsvägg där tung tv skall hänga
OSB-skiva är bra till det.

Om man inte följer Säker vatten-väggen kring badrum kan det kanske bli problem med försäkringsbolaget vid en ev. vattenskada.
 
Du ska ska självklart ha OSB i väggen!!!!
Det är ju en nästan försumbar kostnad när du väl bygger huset och du kommer ångra dig resten av livet om du låter bli dem.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
R
H Humsipums skrev:
Är mitt i en nybyggnation av hus (1,5 plan) och skall tillsammans med snickare gå igenom innerväggar i sov-, bad-, och vardagsrum.

Jag efterlyser just nu bra tips och råd som är bra att tänka på i nuläget. För närvarande har vi tänkt på följande:

- Vi kommer nog inte ta osb-skivor pga kostnad kontra behov (så vitt jag vet)
- Dusch is har 60x30cm vid ca 110-120cm höjd i duschen
- Slits i väggen för dragning av tv och dagorkablar där dessa skall vara.
- Förstärkning av gipsvägg där tung tv skall hänga

Är det något mer som kan vara bra att tänka på? Högt och lågt. Något som du själv tänkt på i efterhand att du önskar du hade gjort i detta skede eller något du är väldigt glad över att du tänkt på? Något som generellt är bra att tänka på?

Edit: är lite osäker på placering av tråd. Tacksam om mod flyttar på den om den är felplacerad.
I badrum ska det vara 15 mm K-plywood.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I badrum ska det vara 15 mm K-plywood.
Ska och ska... Det är inget krav, men underlättar enormt mycket när man ska skruva upp saker på väggarna.
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
P
H Humsipums skrev:
- Slits i väggen för dragning av tv och dagorkablar där dessa skall vara.
Vad menas?
Det jag gissar är runt tomrör och det jag önskat är att man drog mer tomrör...
H Humsipums skrev:
- Förstärkning av gipsvägg där tung tv skall hänga

Något som du själv tänkt på i efterhand att du önskar du hade gjort i detta skede
Att jag satte OSB på ALLA väggar på båda sidor. Både för enkelhet att skruva i dom men även ljuddämpande. Jag hoppas att du lägger isolering i väggarna.. Och vill du ha det extra tyst någonstans så bygg en riktigt ljuddämpande vägg
 
R
useless useless skrev:
Ska och ska... Det är inget krav, men underlättar enormt mycket när man ska skruva upp saker på väggarna.
Men enligt dina inlägg så kan man ju skita i allt säkert vatten är inte heller lag!
Ska man resonera som du så blir allt bra jobbigt.
 
P
R Rejäl skrev:
Men enligt dina inlägg så kan man ju skita i allt säkert vatten är inte heller lag!
Ska man resonera som du så blir allt bra jobbigt.
Inget slagsmål/byggahus pingpong nu......
Svara på TS frågor och låt denna och dess byggare fixa resten
 
R Rejäl skrev:
Men enligt dina inlägg så kan man ju skita i allt säkert vatten är inte heller lag!
Ska man resonera som du så blir allt bra jobbigt.
Vart i säker vatten står det att 15 mm plywood i hela badrummet är ett krav? Det som står i reglerna angånde det handlar om infästningar:

"Infästning av produkter kan kräva förstärkning av vägg.
Skruvinfästningar ska göras i betong eller annan massiv
konstruktion, träreglar, träkortlingar eller i konstruktion som
är provad och godkänd för infästning, till exempel en skiv-
konstruktion."


Läser man om Säker Vattens exempel på våtrumsvägg så står det:

"Våtrumsväggen är ett alternativt byggsätt som uppfyller kraven enligt branschregler Säker Vatteninstallation. Väggen som är en skivkonstruktion klarar kraven på skruvinfästningar i våtzon 1 enligt 3.4.1 i branschreglerna 2016:1."

Det är alltså precis lika tillåtet att sätta en kortling eller regel där man har tänkt skruva upp något på väggen.

Sen ställer t ex BKR krav på väggens stabilitet om den ska kläs med kakel, men det räcker med dubbelgips vid cc60 enligt deras regler.
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
R
P PappasHammare skrev:
Inget slagsmål/byggahus pingpong nu......
Svara på TS frågor och låt denna och dess byggare fixa resten
Men han gör ju ingett annat än letar efter luckor i folks skrivningar och då få man tåla det!
 
R
useless useless skrev:
Vart i säker vatten står det att 15 mm plywood i hela badrummet är ett krav? Det som står i reglerna angånde det handlar om infästningar:

"Infästning av produkter kan kräva förstärkning av vägg.
Skruvinfästningar ska göras i betong eller annan massiv
konstruktion, träreglar, träkortlingar eller i konstruktion som
är provad och godkänd för infästning, till exempel en skiv-
konstruktion."


Läser man om Säker Vattens exempel på våtrumsvägg så står det:

"Våtrumsväggen är ett alternativt byggsätt som uppfyller kraven enligt branschregler Säker Vatteninstallation. Väggen som är en skivkonstruktion klarar kraven på skruvinfästningar i våtzon 1 enligt 3.4.1 i branschreglerna 2016:1."

Det är alltså precis lika tillåtet att sätta en kortling eller regel där man har tänkt skruva upp något på väggen.

Sen ställer t ex BKR krav på väggens stabilitet om den ska kläs med kakel, men det räcker med dubbelgips vid cc60 enligt deras regler.
Jag skrev för det första inte att hela måste kläs!
Men säkert vatten är ingen lag! Den kan man strunta i ifall man känner fört.
 
R
useless useless skrev:
Vart i säker vatten står det att 15 mm plywood i hela badrummet är ett krav? Det som står i reglerna angånde det handlar om infästningar:

"Infästning av produkter kan kräva förstärkning av vägg.
Skruvinfästningar ska göras i betong eller annan massiv
konstruktion, träreglar, träkortlingar eller i konstruktion som
är provad och godkänd för infästning, till exempel en skiv-
konstruktion."


Läser man om Säker Vattens exempel på våtrumsvägg så står det:

"Våtrumsväggen är ett alternativt byggsätt som uppfyller kraven enligt branschregler Säker Vatteninstallation. Väggen som är en skivkonstruktion klarar kraven på skruvinfästningar i våtzon 1 enligt 3.4.1 i branschreglerna 2016:1."

Det är alltså precis lika tillåtet att sätta en kortling eller regel där man har tänkt skruva upp något på väggen.

Sen ställer t ex BKR krav på väggens stabilitet om den ska kläs med kakel, men det räcker med dubbelgips vid cc60 enligt deras regler.
Får man fråga vad du jobbar med?
 
Fast du struntar ju inte i Säker Vatten om du inte sätter plywood i badrummet. Visst, jag håller med om att det är väldigt bra med plywood i hela rummet och sett till merkostnaden är det väl inte så mycket att fundera på.
 
R
useless useless skrev:
Fast du struntar ju inte i Säker Vatten om du inte sätter plywood i badrummet. Visst, jag håller med om att det är väldigt bra med plywood i hela rummet och sett till merkostnaden är det väl inte så mycket att fundera på.
Vi har änvänt plywood långt innan säker vatten blev poppis.
 
H Humsipums skrev:
Jag efterlyser just nu bra tips och råd som är bra att tänka på i nuläget. För närvarande har vi tänkt på följande:

- Vi kommer nog inte ta osb-skivor pga kostnad kontra behov (så vitt jag vet)
- Dusch is har 60x30cm vid ca 110-120cm höjd i duschen
- Slits i väggen för dragning av tv och dagorkablar där dessa skall vara.
- Förstärkning av gipsvägg där tung tv skall hänga

Är det något mer som kan vara bra att tänka på? Högt och lågt. Något som du själv tänkt på i efterhand att du önskar du hade gjort i detta skede eller något du är väldigt glad över att du tänkt på? Något som generellt är bra att tänka på?

Edit: är lite osäker på placering av tråd. Tacksam om mod flyttar på den om den är felplacerad.
1. Tänk om runt detta med förstärkningsskiva. OSB eller lämplig spånskiva. Jag skrattar varje gång jag ska skruva upp något. Pengarna OSBn kostade har jag glömt för 100 år sedan....

2. dra alla rör du inte har dragit redan, till nätverk, till kameror, förbered för trådat larm, rörelsedetektorer för auto avpå för lampor osv

3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.