Har precis köpt ett hus byggt -47, 1.5 plan med källare.

Vid besiktningen så sa besiktningsgubben från Anticimex att Ventilationen på vinden borde förbättras p.g.a att fuktig luft från bodelen kunde ta sej upp & ev bilda mögel.

Viss antydan till gammal mögelpåväxt syntes på några få ställen på vinden.

Idag finns ingen ventilation alls.

Så jag funderar på att antingen sätta en gavelventil i varje ände, eller sätta dit 3-4 st mögelstoppers på taket.
Frågan är bara......
Vilket är bästa lösningen?
Det är kanske bäst att börja med gavelventiler till att börja med........besiktningsgubben sa att jag skulle vara väldigt försiktig med att sätta dit för mkt ventilation för då kunde det ge motsatt effekt.

Alla råd & tips är välkomna!! :)
 
Anticimex-gubben har rätt. För mycket ventilation kan vara skadligt, speciellt vintertid då yttertaket kan bli så kallt att uteluften kan komma in och kondensera. Det bästa är att täta till vinden och sätta in någon typ av styrd ventilation som bara ventilerar när det är gynnsamt.
 
Jo.....kanske det. Men jag är inte så kunnig inom området så att jag fixar nån mer avancerad ventilation än den jag nämner ovan.

Borde det inte funka bra med en gavelventil i varje ände eller är det bättre me några mögelstoppers i taket?

Jag måste ju som sagt börja någonstans =)

Så fler tips!?
 
HEJ vanligt är ju ha en längsgående luftspalt längs med takfoten.Dessutom brukas ytterväggsgaller i gavlar. SÅLEDES LUFT IN---LUFT UT.Det finns gängse regler på luftobyte SBN normerna.OBS!!EJ GÄLLGALLER!!! DE har ingen area DET stoppar.
Mvh. ventilaton knut v hage HEJ
 
En annan variant är att du försöker stävja transporten av fukt från innemiljön genom att ordan bättre ventilation i boarean. Gissningsvis har du sk självdrag, men eldar inte längre i skorstenen. Då får du två negativa effekter som samverkar för att ge mögel på vinden. Den ena är att skorstenen inte längre fungerar som motor för ventilationen då den inte längre är varm vilket innebär att det blir övertryck i bostaden vilket i sin tur gör att fuktig luft letar sig upp på vinden där fukten kondenserar. Den andra effekten är att skorstenen inte längre värmer vindsutrymmet vilket gör att det blir kallare och mer fukt kramas ur luften där.

Genom att montera t.ex. en frånluftsfläkt på lämplig rökkanal på skorstenen så får du undertryck i bostaden och transporten av fuktig luft till vindsutrymmet minskar. I många fall räcker det.
 
Om det är så att du inte använder skorstenen till att elda med går det bra att ta en enkel takfläkt typ TFER från Systemair, men eldar du ibland skulle jag ta en ZRS170 (rökgasfläkt) från ebmpapst, båda fläktarna styrs bäst med en transformator.
 
sillen6 skrev:
Om det är så att du inte använder skorstenen till att elda med går det bra att ta en enkel takfläkt typ TFER från Systemair, men eldar du ibland skulle jag ta en ZRS170 (rökgasfläkt) från ebmpapst, båda fläktarna styrs bäst med en transformator.

Kan du förklara lite mer?
Skulle det göra så jag får bättre ventilation på vinden?

Glömde att skriva att huset värms upp genom eldning i vedpanna än så länge, kan kanske bli fjärrvärme i framtiden.

Men är det ingen som tror på min enkla läsning med mögelstoppers eller gavelventiler?
Är det ingen som har erfarenhet av liknande problem? :confused:
 
Det är förbjudet att dra ventilationskanaler, även avluft, i skorsten som används till eldning.
 
Hej "gällar# Pltgaller som finns överallt,gällar som ärpressade direkt ut i plåten Således blir genomströmningen av luftemycket dålig,dessutom finns myggnät innanför plåtgallret.DET är rena döden för luftgenomgång. Det finns galler som användes i ventilations branschen.Men de finnes endast hos FACKFOLK.Se typ industri det kan se på när du ute i dessa områden.Lagarna har bestämda areor som tar hänsyn till de olika förhållanden Tillverkare ex. plåtab i Borås

Mvh. ventilation knut v hage SÖK PÅ GULEX
 
Det är förbjudet att dra ventilationskanaler, även avluft, i skorsten som används till eldning
Inte om den har flera rökgångar, eller hur?
 
knut v hage skrev:
Hej "gällar# Pltgaller som finns överallt,gällar som ärpressade direkt ut i plåten Således blir genomströmningen av luftemycket dålig,dessutom finns myggnät innanför plåtgallret.DET är rena döden för luftgenomgång. Det finns galler som användes i ventilations branschen.Men de finnes endast hos FACKFOLK.Se typ industri det kan se på när du ute i dessa områden.Lagarna har bestämda areor som tar hänsyn till de olika förhållanden Tillverkare ex. plåtab i Borås

Mvh. ventilation knut v hage SÖK PÅ GULEX
Är det dessa ventiler som är bra och du menar att jag ska använda: http://www.ventin.se/luftdon-ventiler-yttervaggsgaller-abcyg-c-103_166.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.