Har blivit kring 0c ute och jag har 3ggr på ett dygn fått falsklarm från Ring rörelsedetektor i verkstaden som ligger i huset. Men vet inte vart jag ska placera den för undvika falsklarm.

Sensorn sitter uppe till höger.
Oorganiserad källarverkstad med verktyg, trähögar, barnvagn och oreda på arbetsbänkar och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut från portarna.
Ett rörigt förrådsrum med hyllor, verktyg, fönster med galler och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att jag hade sänkt känsligheten till lägsta sista gången den falsklarma så tror inte det hjälper. Men innan dess stod den på medium känslighet.

Teori 1:
Portarna är inte helt täta, det smiter in kall luft i skarvarna runtom och speciellt i mitten där portarna möts. Teori är att det skapar skiften i temperatur som triggar.

Teori 2:
Det svarta avlånga en bit upp på väggen till höger på första bilden är ett element. Tänker varm luft från detta kanske kan trigga.

Teori 3:
Tänker också att varm luft från elementet åker upp i taket, över rummet och bort till kalla fönstret på motsatt sida och när varma luften sveper framför kalla fönstret skapar skiften i temperatur som kan trigga sensorn.

I vilket fall som vet jag inte vart jag ska placera sensorn för undvika falsklarm. Tror ni det funkar bättre om den sitter i den änden av rummet som jag tog första fotot ifrån. Element, port eller fönster kommer vara i sensorns synfält vart jag än placerar. Men tänker om sensorn sitter längre ifrån kanske det inte blir så känsligt?

Vill gärna ha en sensor i verkstan då jag tror detta är en av de enklaste vägar att göra inbrott i huset och det finns en del att stjäla utan att behöva gå längre in i huset där det finns ytterligare sensorer. Detta vet ju inte tjuven, men han kan plocka på sig saker innan han drar eller går vidare in i huset och triggar larmet och då kanske drar. Vill även få varning så fort det går om någon tar sig in.

Detta är Ring sensor gen 1. Vet någon om gen 2 sensor har bättre funktion för detektering och undvika falsklarm? Själva alarmsystemet är gen 2.

*Update* hittade lista på features gen 1 vs gen 2. Förutom en rad icke relevanta skillnader stod det för gen 2:

"Patented motion detection technology for more responsive detection."

Oklart vad detta betyder men kan smartare teknik kanske hjälpa mot falsklarm?
 
Redigerat:
De luftströmmar som du beskriver är säkert orsaken till falsklarmen. Du får testa lite olika placeringar. Låter som en bra start att flytta den till kortsidan, längst bort från port och fönster.
 
  • Gilla
Blab601
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.