EddieHansson EddieHansson skrev:
@Kenta_S grejen är ju att många, om inte de flesta, av de mer allvarliga elfelen är orsakade av elfirmor och inte Hempulare. Hade det inte varit så hade vi ju inte haft så många trådar och dåliga hantverkare.
Detta kan man väl diskutera iofs, jag ser två kategorier av allvarliga elfel:
1) De som görs av rena klåpare eller sådana som ignorerar faran, dessa är till absolut största delen extremt lätta att se. Jag vet att många sådana lösningar faktiskt görs av elektriker också, ni vet detta med "skomakarens barn". Dessa är oftast inte så farliga, men när de görs utomhus, i badrum och kök så...
2) Sedan har vi de mer grundläggande felen som felaktigt installerade centraler, jordfelsbrytare mm. Dåligt klämda kabelskor, slarvigt åtskruvade skrivar på 16+ A anslutningar osv. Här hittar vi nästan bara "elektriker".

Jag har faktiskt arbetat med en elektriker som dog pga slarv (inte när jag jobbade med honom som tur var), men jag har jobbat med många elektriker som var extremt slarviga i sin yrkesroll. Så mitt förtroende för att en elektriker faktiskt gör rätt är inte så stor. Jag har också jobbat med extremt duktiga elektriker, men man vet ju aldrig vad man får när man beställer ett jobb.

Jag har också haft klåpare till snickare i huset, klåpare till VVS:are osv. Jag hade faktiskt en snickare som vägrade komma tillbaka till mig, det slutade med att hans chef fick komma hem till mig och bygga färdigt. Detta skedde efter att jag hört honom försöka sätta på en dörr på snäppgångjärn i fem minuter (jag arbetade hemifrån) och efter fem minuter gick jag ned till honom lade upp dörren på foten och snäppte den på plats, varefter jag gick utan ett ord...

Klåpare finns överallt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Förstår din frustration efter firmor som gjort fel. Dock blir det ändå inte tillåtet för en privatperson att utföra elinstallationer i sitt eget hus för att man tror eller tycker sig kunna.

Har man åkt taxi med en sopig taxiförare så betyder det såklart inte att man nästa gång man behöver flytta sig från A till B att man själv får köra en bil utan att ha körkort för den trots att man tycker sig kunna köra bättre än den sopiga taxiföraren man just åkt med. Lite samma sak, det finns tydliga regler att följa.

Om du skulle känna till Elsäkerhetsverkets tanke med alla regler så skulle du se att för det mesta faller nästan allt ansvar på oss som har auktorisation/ behörighet som det hette förut när vi arbetar med el hos en privatperson. Vi ska ha omsorgsplikt för kunden (står inte där utan i Svensk lagtext), vi ska se till att kunden har all vetskap så denne kan ta rätt beslut om hur och vad som ska utföras. Så fort vi börjar pilla med en privatares el så är det väldigt viktigt att man som installatör håller koll på vad man ger sig in på. Kanske snart dags att fler börjar göra en liten besiktning innan påbörjat elarbete. Jag har själv blivit mycket försiktigare.

Ta exemplet med det elektriska värmegolvet.

OM det skulle varit möjligt att för mig som elinstallatör att koppla in en redan lagd och ingjuten värmeslinga för starkström 230V som jag själv inte varit med och förlägga så ligger hela ansvaret idag på den som elinkopplar värmeslingan.

Om jag som installatör BARA blir ansvarig för själva elinkopplingen, att kabel o termostat är jordad och rätt avsäkrad så skulle jag inte ha problem med en sån inkoppling och den som lagt slingan själv får stå för det jobbet hen har ufört. Ligger kabel med rätt avstånd, är det rätt kabeltyp för golvet, ligger den emot brännbart material, ligger den i luft o kan bli överhettad osv. osv.

Det är som regelverket ser ut nu, DIREKT OMÖJLIGT att bara nu få ta ansvar för den elektriska elinkopplingan som många tror att det betyder den där texten på kartongen. Jag som elinstallatör blir ansvarig för HELA DIN INGJUTNA VÄRMESLINGA och nästan aldrig är den kontrollmätt vare sig innan eller under och efter ingjutning eller dokumenterad eller angivet vilket fabrikat, längd eller kabeltyp etc.

Därför tackar jag nej till ett sånt jobb för ingen vill betala för den risk jag får ta på mig. Inte heller mitt försäkringsbolag där min firmas arbeten är försäkrade skulle vara intresserad av att ta detta ansvar om jag inte följer det regelverk som råder.

Det här är samma sak med solcellsinstallationer. Kopplar man in växelriktaren utan att ha varit insatt i hela montaget på taket och elinkoppling av solpanelerna med DC-kablaget så tar man också på sig en stor risk. Upp till den som gör såna jobb. själv avböjer jag och säger hur regelverket ser ut och här tycker jag inte heller att det är min sak att informera om. Det är Elsäkerhetsverket som ska vara tydliga och de som utför takjobbet som ska veta hur reglerna ser ut.

Skulle det bli ändring här att jag som installatör BARA blir ansvarig för växelriktarens inkoppling så skulle jag slippa allt på taket att ta ansvar för men det kommer nog aldrig hända att dessa lättnader kommer, snarare tvärt om när det nu visar sig hur många fel det ofta blir på taken.

Kunderna vill ju sällan betala för ett säkert utfört arbete som ska hålla över tid. Det blir alltid problem när plånboken ska bestämma. Skulle det vara möjligt att en privatperson (husägare) att i samarbete med sin elinstallatör göra sin solcellsanläggning och betala för allt rätt som ska utföras så kanske det kunde vara ok men så ser nog inte verkligheten ut och inte heller tillåtet att göra på det sättet.
Och detta regelverket leder därför till att outbildad personal gör jobbet under överinseende av en elektriker som är på annan plats. Det blir inte så mycket bättre det...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och detta regelverket leder därför till att outbildad personal gör jobbet under överinseende av en elektriker som är på annan plats. Det blir inte så mycket bättre det...
Detta är varför lagstiftningen är absurd.
"Det är väldigt viktigt att elinstallatörer görs av professionella elektriker"
Samtidigt som att det räcker med att man är anställd på en firma där en auktoriserad elektriker som inte ens jobbar på firman skrivit ett egenkontrollprogram...

Nä den dagen varje elektriker har en egen auktorisation som dessutom är bevisad med erlagt prov (teoretiskt och praktiskt) kan jag överväga att ta det seriöst. .
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Har man åkt taxi med en sopig taxiförare så betyder det såklart inte att man nästa gång man behöver flytta sig från A till B att man själv får köra en bil utan att ha körkort för den trots att man tycker sig kunna köra bättre än den sopiga taxiföraren man just åkt med. Lite samma sak, det finns tydliga regler att följa.
När du ändå tar upp en bilanalogi så... Tänk dig att du beställer en taxi och chauffören saknar körkort. Dock har taxibolaget tagit in en konsult med körkort som har skrivit ett egenkontrollprogram där det står att bolagets anställda får framföra taxibilar.
skulle det vara ok för dig? Det är exakt så nuvarande regler för elinstallationsarbete fungerar.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och detta regelverket leder därför till att outbildad personal gör jobbet under överinseende av en elektriker som är på annan plats. Det blir inte så mycket bättre det...
Jag har aldrig sagt att jag tycker regelverket är bra som det ser ut nu ;-)

Jag arbetar själv och har inga anställda och ansvarar för allt själv.
Vilket för mig gör att det inte ser ljust ut för framtiden med ökat ansvar och mindre intäkter och större risker.

Att några hemmapulare i vissa fall kan vara en bättre "elektriker" än en som arbetar under annans egenkontrollansvar för elarbete kan väl vara möjligt men om ett företag utfört felaktigheter så är det lättare att finna den juridiskt ansvarige vid uppkommet fel än om det är en hemmapulare som gjort allvarligt fel.

Eftersom det är den nuvarande anläggningsinnehavaren som nu är din kund som är elansvarig så blir det lite svårare att säga att de elfel jag funnit är kundens eget fel är inte den lättaste sak att formulera när du står i en första kontakt med en ny kund. Om kunden gjort rätt och kollat upp elanläggningen innan överlåtelse för huset så hade kanske felen upptäckts men såna kontroller görs nästan aldrig. Husköpare förutsätter att el är rätt o riktigt utfört.

Jag får alltså lägga tid på att kolla upp saker och ev återkomma till kunden och formulera de upphittade felet/ felen på ett fint sätt och ge förslag på arbeten som kan bygga bort felen.

Det här kostar mig en massa tid och såklart pengar den nu nya kunden inte tycker sig vara ansvarig för och här börjar problemen för oss seriösa elinstallatörer som inte vill "koppla på" redan utdragen el att koppla vidare på. Varför ska jag arbeta gratis?

Det här är en av anledningarna till min ovilja att tycka att hempul är så kul för det ofta är fel.

En biljävel ska besiktas då den nått några års ålder från ny och senare varje år men en elanläggning i en privatbostad där folk vistas dygnet om, där gör man inget. Helt snurrigt, själv förbättrar vi alla fel vi hittar i vårt hus vare sig det gäller el, vatten, mark och avrinning etc. man jag har dessa kunskaper och det är inte alla som har och intresset verkar tyvärr inte vara så stort hos husägare heller. Det ska bara funka säger flera husägare eller att de inte förstår el... Även det är reglerat i ellagen. Man har skyldighet att hålla sin elanläggning i gott skick mm.

Elarbete är ett av väldigt få yrken som är reglerade i Svensk lag vilket gör tankar ock arbete inom el till ett juridiskt reglerat arbete och då gäller bara lagen tyvärr. Vad ska man säga i rätten om/ när det skitit sig, så resonerar jag. Fegt, nej men eftertänksamt. Något som är underskattat idag.
 
K Kenta_S skrev:
Jag har aldrig sagt att jag tycker regelverket är bra som det ser ut nu ;-)

Jag arbetar själv och har inga anställda och ansvarar för allt själv.
Vilket för mig gör att det inte ser ljust ut för framtiden med ökat ansvar och mindre intäkter och större risker.

Att några hemmapulare i vissa fall kan vara en bättre "elektriker" än en som arbetar under annans egenkontrollansvar för elarbete kan väl vara möjligt men om ett företag utfört felaktigheter så är det lättare att finna den juridiskt ansvarige vid uppkommet fel än om det är en hemmapulare som gjort allvarligt fel.

Eftersom det är den nuvarande anläggningsinnehavaren som nu är din kund som är elansvarig så blir det lite svårare att säga att de elfel jag funnit är kundens eget fel är inte den lättaste sak att formulera när du står i en första kontakt med en ny kund. Om kunden gjort rätt och kollat upp elanläggningen innan överlåtelse för huset så hade kanske felen upptäckts men såna kontroller görs nästan aldrig. Husköpare förutsätter att el är rätt o riktigt utfört.

Jag får alltså lägga tid på att kolla upp saker och ev återkomma till kunden och formulera de upphittade felet/ felen på ett fint sätt och ge förslag på arbeten som kan bygga bort felen.

Det här kostar mig en massa tid och såklart pengar den nu nya kunden inte tycker sig vara ansvarig för och här börjar problemen för oss seriösa elinstallatörer som inte vill "koppla på" redan utdragen el att koppla vidare på. Varför ska jag arbeta gratis?

Det här är en av anledningarna till min ovilja att tycka att hempul är så kul för det ofta är fel.

En biljävel ska besiktas då den nått några års ålder från ny och senare varje år men en elanläggning i en privatbostad där folk vistas dygnet om, där gör man inget. Helt snurrigt, själv förbättrar vi alla fel vi hittar i vårt hus vare sig det gäller el, vatten, mark och avrinning etc. man jag har dessa kunskaper och det är inte alla som har och intresset verkar tyvärr inte vara så stort hos husägare heller. Det ska bara funka säger flera husägare eller att de inte förstår el... Även det är reglerat i ellagen. Man har skyldighet att hålla sin elanläggning i gott skick mm.

Elarbete är ett av väldigt få yrken som är reglerade i Svensk lag vilket gör tankar ock arbete inom el till ett juridiskt reglerat arbete och då gäller bara lagen tyvärr. Vad ska man säga i rätten om/ när det skitit sig, så resonerar jag. Fegt, nej men eftertänksamt. Något som är underskattat idag.
Besiktning av bilar har med det höga potentiella antalet döda per år om man inte gör något åt det, hur många dör per år av elanläggningar i hemmen idag? Jag tror det är denna skillnad som är avgörande för avsaknaden av besiktningstvång av elanläggningar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När du ändå tar upp en bilanalogi så... Tänk dig att du beställer en taxi och chauffören saknar körkort. Dock har taxibolaget tagit in en konsult med körkort som har skrivit ett egenkontrollprogram där det står att bolagets anställda får framföra taxibilar.
skulle det vara ok för dig? Det är exakt så nuvarande regler för elinstallationsarbete fungerar.
Jag har aldrig sagt att nuvarande regler är bra, men det kan vara så att vissa firmor använder sig av regler och egenkontrollprogram på fel sätt och då är det inte fel på reglerna utan på de som är utförare.

Jag som elinstallatör har ett stort ansvar för de arbeten jag själv utför och så länge jag behöver lägga tid och pengar på att det är fel i elanläggningar hos mina kunder så skiter jag i vem som utfört dem. Bara att det är lagar som reglerar vad som får och inte får göras och som många vill att själva ska få göra sina elanläggningar ser jag inte heller varför elfelen skulle minska ute i privatbostäderna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Besiktning av bilar har med det höga potentiella antalet döda per år om man inte gör något åt det, hur många dör per år av elanläggningar i hemmen idag? Jag tror det är denna skillnad som är avgörande för avsaknaden av besiktningstvång av elanläggningar.
Har du elfirma?
 
K Kenta_S skrev:
Jag har aldrig sagt att nuvarande regler är bra, men det kan vara så att vissa firmor använder sig av regler och egenkontrollprogram på fel sätt och då är det inte fel på reglerna utan på de som är utförare.

Jag som elinstallatör har ett stort ansvar för de arbeten jag själv utför och så länge jag behöver lägga tid och pengar på att det är fel i elanläggningar hos mina kunder så skiter jag i vem som utfört dem. Bara att det är lagar som reglerar vad som får och inte får göras och som många vill att själva ska få göra sina elanläggningar ser jag inte heller varför elfelen skulle minska ute i privatbostäderna.
En kontrollfråga bara, varför lägger du pengar på fel i dina kunders anläggningar? Är det inte kunden som betalar?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Har du elfirma?
Nej, men har varit elektriker tidigare i min karriär.
 
K Kenta_S skrev:
Det är som regelverket ser ut nu, DIREKT OMÖJLIGT att bara nu få ta ansvar för den elektriska elinkopplingan som många tror att det betyder den där texten på kartongen. Jag som elinstallatör blir ansvarig för HELA DIN INGJUTNA VÄRMESLINGA och nästan aldrig är den kontrollmätt vare sig innan eller under och efter ingjutning eller dokumenterad eller angivet vilket fabrikat, längd eller kabeltyp etc.
Som regelverket ser ut i dag är det alltid anläggningsägaren som har ansvaret. Eftersom det inte finns några krav på dokumentation av vem som har gjort eventuella ändringar i anläggningen och när så är det alltid anläggningsinnehavaren som måste bevisa att en viss elinstallatör har gjort ett dåligt jobb någonstans.

Reglerna är i och för sig bra för (duktiga) hemmapulare eftersom det aldrig går att bevisa i efterhand om jobbet är gjort av en auktoriserad elinstallatör eller villaägaren själv.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men har varit elektriker tidigare i min karriär.
ok, förstår! men då hade du förmodligen inte behörighet som det hette då eller hur. Jag har läst in behörigheten parallellt med mitt arbete och nu heter det auktorisation för elarbete och startade egen firma för länge sedan.

Jag kan bli juridiskt ansvarig för uppkomna elarbeten vilket troligen inte du kan bli så den som innehar problemet just nu är jag.

D.v.s. om jag hoppar in i ett eljobb och inte är vaksam och det senare blir ett allvarligt elfel. De här bristerna i elanläggningar blir fler och fler som du förmodligen slipper oroa dig för.

Jag förväntas att upptäcka fel i en anläggning då jag har just auktorisationen för elarbete och förväntas ha den erforderliga kunskapen och erfarenheten, och när jag har detta ansvar eller risk så är det vad jag vill eller inte vill koppla in som gäller. Det är jag som förväntas ta riskerna och alltså jag som bestämmer.

Det är inte ovanligt förr att man fick frågor om att koppla in elinstallationer som privatare redan installerat. Då fick jag lägga massa tid på att förklara att jag kan inte på fakturan skriva att jag bara elinkopplat din första eldosa och du som privatkund har gjort resten av.

När min fråga till dessa blev varför de ville att jag skulle koppla in deras eljobb så blev svaret att de ville att en firma skulle "stå för jobbet" ok att ta allt elansvar visade det sig.

Att sedan bara kunna fakturera kanske 2-3 tim av ett jobb som kanske tagit 20 tim eller mer att göra i sin helhet och inte ett endaste material att sälja heller. Varför skulle jag eller andra elinstallatörer vara intresserade av ett sånt jobb??

Vore det möjligt att privataren istället var den som hamnade i finkan vid en elbrand i hans egeninstallerade eluttag som sprider sig till huset då han själv gjort jobbet så kunde det ju vara möjligt att säga ja till ett sånt skitjobb, men det är direkt omöjligt att göra så utan att det blir jag/ den som elinkopplat anläggningen som blir den som åker dit.

Synd att de inte kontaktade en elinstallatör för planering av jobbet innan de satte igång.
 
Jag tycker att ett dåligt jobb av ett proffs är värre än ett jobb av en hemmapulare.
Det finns så många exempel på usla elektriker att man förstår att folk hellre gör jobbet själva. Detta utförda av folk med egen behörighet.

Vem har ansvaret? Det är alltid anläggningsinnehavaren som är ansvarig för anläggningen. Sen får man sparka på den som gjorde jobbet.
 
K Kenta_S skrev:
ok, förstår! men då hade du förmodligen inte behörighet som det hette då eller hur. Jag har läst in behörigheten parallellt med mitt arbete och nu heter det auktorisation för elarbete och startade egen firma för länge sedan.

Jag kan bli juridiskt ansvarig för uppkomna elarbeten vilket troligen inte du kan bli så den som innehar problemet just nu är jag.

D.v.s. om jag hoppar in i ett eljobb och inte är vaksam och det senare blir ett allvarligt elfel. De här bristerna i elanläggningar blir fler och fler som du förmodligen slipper oroa dig för.

Jag förväntas att upptäcka fel i en anläggning då jag har just auktorisationen för elarbete och förväntas ha den erforderliga kunskapen och erfarenheten, och när jag har detta ansvar eller risk så är det vad jag vill eller inte vill koppla in som gäller. Det är jag som förväntas ta riskerna och alltså jag som bestämmer.

Det är inte ovanligt förr att man fick frågor om att koppla in elinstallationer som privatare redan installerat. Då fick jag lägga massa tid på att förklara att jag kan inte på fakturan skriva att jag bara elinkopplat din första eldosa och du som privatkund har gjort resten av.

När min fråga till dessa blev varför de ville att jag skulle koppla in deras eljobb så blev svaret att de ville att en firma skulle "stå för jobbet" ok att ta allt elansvar visade det sig.

Att sedan bara kunna fakturera kanske 2-3 tim av ett jobb som kanske tagit 20 tim eller mer att göra i sin helhet och inte ett endaste material att sälja heller. Varför skulle jag eller andra elinstallatörer vara intresserade av ett sånt jobb??

Vore det möjligt att privataren istället var den som hamnade i finkan vid en elbrand i hans egeninstallerade eluttag som sprider sig till huset då han själv gjort jobbet så kunde det ju vara möjligt att säga ja till ett sånt skitjobb, men det är direkt omöjligt att göra så utan att det blir jag/ den som elinkopplat anläggningen som blir den som åker dit.

Synd att de inte kontaktade en elinstallatör för planering av jobbet innan de satte igång.
Jag hade inte behörighet, men jag hade läst in det mesta som ingår, dock inte de legala aspekterna.

Det stora problemet är dock att det ytterst sällan är pga dessa problem som något brinner (med solpanelsinstallationer som undantag då, där verkar det brinna rätt ofta - bland annat i ett hus några kilometer bort från mig). Och blir det inte en polisutredning eller ett försäkringsärende så kommer ingen alls att utreda ansvarsfrågan. Och när ansvarsfrågan utreds så är sannolikheten ytterst liten för att den som gjort fel åker dit.

Dvs, hela systemet stinker från början till slut. Risken för att du skall åka dit på någon annans misstag är ytterst liten och om du nu skulle göra det så beror det med största sannolikhet på att du missat något du borde ha sett.

Slutligen, de flesta elektriker är ju inte själva kontrollansvariga, så problemet är i huvudsak ett problem för de små firmor där den kontrollansvarige också utför arbeten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
ok, förstår! men då hade du förmodligen inte behörighet som det hette då eller hur. Jag har läst in behörigheten parallellt med mitt arbete och nu heter det auktorisation för elarbete och startade egen firma för länge sedan.

Jag kan bli juridiskt ansvarig för uppkomna elarbeten vilket troligen inte du kan bli så den som innehar problemet just nu är jag.

D.v.s. om jag hoppar in i ett eljobb och inte är vaksam och det senare blir ett allvarligt elfel. De här bristerna i elanläggningar blir fler och fler som du förmodligen slipper oroa dig för.

Jag förväntas att upptäcka fel i en anläggning då jag har just auktorisationen för elarbete och förväntas ha den erforderliga kunskapen och erfarenheten, och när jag har detta ansvar eller risk så är det vad jag vill eller inte vill koppla in som gäller. Det är jag som förväntas ta riskerna och alltså jag som bestämmer.

Det är inte ovanligt förr att man fick frågor om att koppla in elinstallationer som privatare redan installerat. Då fick jag lägga massa tid på att förklara att jag kan inte på fakturan skriva att jag bara elinkopplat din första eldosa och du som privatkund har gjort resten av.

När min fråga till dessa blev varför de ville att jag skulle koppla in deras eljobb så blev svaret att de ville att en firma skulle "stå för jobbet" ok att ta allt elansvar visade det sig.

Att sedan bara kunna fakturera kanske 2-3 tim av ett jobb som kanske tagit 20 tim eller mer att göra i sin helhet och inte ett endaste material att sälja heller. Varför skulle jag eller andra elinstallatörer vara intresserade av ett sånt jobb??

Vore det möjligt att privataren istället var den som hamnade i finkan vid en elbrand i hans egeninstallerade eluttag som sprider sig till huset då han själv gjort jobbet så kunde det ju vara möjligt att säga ja till ett sånt skitjobb, men det är direkt omöjligt att göra så utan att det blir jag/ den som elinkopplat anläggningen som blir den som åker dit.

Synd att de inte kontaktade en elinstallatör för planering av jobbet innan de satte igång.
Om jag som privatperson gör ett uselt jobb så är inte det ditt ansvar. Om du inte ser det förstås. privatpersoner som gör dåliga jobb riskerar en hel del.

Du som elektriker kan inte bli ansvarig för att elen är livsfarlig i köket med fas och jord tillsammans. till diskmaskinen. Om du inte själv gjort det. Så vida du inte själv är just där och rotar. Om du ser felaktigheter i en kopplingsdosa du ska koppla in i då är det självklart skillnad. Men du är inte skyldig att göra någonting. Du måste upplysa kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.