Nej vi flyttade inte ut fönster m.m. Nej vi kontaktade inte Gysinge...tror du verkligen på allvar att icke byggnadsvårdande snickare kontaktar dem!? Nä de gör allt som de har lärt sig.."sin skola".
Jag beklagar också men så är det...
Mekanisk ventilation för 30-40 tusen? Glöm det.
 
Men är det verkligen snickaren som bestämmer hur ert hus ska renoveras?

Det finns "vanliga" snickare som man kan få att kontakta Gysinge också för den delen, men de kanske redan förvandlats till byggnadsvårdande snickare då.
 
Nej det är inte snickaren som bestämmer MEN i vårt fall är det han som besitter den största kunskapen. Han har snickrat/varit arbetsledare på olika byggföretag lääänge. Min sambo litar helt på honom. Han är inte byggnadsvårdsintresserad utan gör som han har gjort/lärt sig under sitt arbetsliv. Det är bara besvärliga jag som har kommit med andra ideer vilket INTE har mottagits positivt under "hurra"-rop. Jag har nog mest betraktats som en besvärlig kärring som inget duger åt...
Jag är inte nöjd utan har fått böjt mig för "majoriteten". Har fått gjort många avsteg från mitt "ideal". Nu börjar det iallafall närma sig inflyttning och det blir inte som jag har tänkt mig men ändå okej. En del blir ju som jag vill oxå...Har accepterat att livet är fullt av kompromisser! :)
 
Risken för problem med en inkomplett diffusionsspärr är knappast större i ett gammalt hus än i ett nytt. Tvärtom, om det är en timmervägg innerst. Det är dock inte optimalt, och jag hade skippat den, men om ni ser till att ha bra ventilation så bör det inte bli några problem. I synnerhet inte om ni eldar under den kalla årstiden, det är ett effektivt sätt att skapa undertryck i kåken.



lofjon skrev:
Ni kommer tyvärr att få problem med plasten som spärr.
tycker jag är lite väl tvärsäkert och kategoriskt. Med största sannolikhet blir det inga problem, men konstruktionen blir lite känsligare och marginalerna mot dålig ventilation mindre.
 
Vi har minusgrader här uppe i norr nu, men huset (trots att det står ouppvärmt) håller stadigt närmare tio plusgrader... :) Det är bara att konstatera att vi har ett väldigt varmt hus. Det känns bra, nu har vi verkligen mer på fötterna när vi ska stå på oss mot snickare och byggande fäder...
 
Mr Handyman skrev:
Men är det verkligen snickaren som bestämmer hur ert hus ska renoveras?
.
Det är verkligen ett problem om man är amatör o intresserad av byggnadsvård. Det kvittar hur mycket man läser på och tar reda på i förväg....... Det blir till slut ändå som hantverkaren vill..... Antingen säger dom att dom inte kan ta ansvar för att göra på ett visst sätt, eller så skulle det bli dyrt att det blir ogörligt eller så håller dom sig undan så länge så när dom till slut kommer är man beredd kompromissa hur långt som helst för att få saken gjord. Kanske måste man vara en Mr Handyman för att ha något att säga till om?
 
jon_h skrev:
Risken för problem med en inkomplett diffusionsspärr är knappast större i ett gammalt hus än i ett nytt. Tvärtom, om det är en timmervägg innerst. Det är dock inte optimalt, och jag hade skippat den, men om ni ser till att ha bra ventilation så bör det inte bli några problem. I synnerhet inte om ni eldar under den kalla årstiden, det är ett effektivt sätt att skapa undertryck i kåken.





tycker jag är lite väl tvärsäkert och kategoriskt. Med största sannolikhet blir det inga problem, men konstruktionen blir lite känsligare och marginalerna mot dålig ventilation mindre.
Men det är ju precis som jag säger under förutsättningarna att man har BRA ventilation och som du säger att man eldar under den kalla årstiden för att skapa undertryck i kåken.

Har man inget av ovanstående så får man garanterat problem med huset med tiden.
 
Sommartorparn skrev:
Det är verkligen ett problem om man är amatör o intresserad av byggnadsvård. Det kvittar hur mycket man läser på och tar reda på i förväg....... Det blir till slut ändå som hantverkaren vill..... Antingen säger dom att dom inte kan ta ansvar för att göra på ett visst sätt, eller så skulle det bli dyrt att det blir ogörligt eller så håller dom sig undan så länge så när dom till slut kommer är man beredd kompromissa hur långt som helst för att få saken gjord. Kanske måste man vara en Mr Handyman för att ha något att säga till om?
Råkar man ut för sådant visar det väl i första hand att man anlitat fel hantverkare?

Vi har anlitat olika "sorter" beroende på vad som ska göras: duktiga, gammaldags timmermän som kan reparera timmerstommar och gamla snickerier med traditionella material o metoder till de jobben, och moderna snickare till nytt tillbygge av våtrum med allt vad det innebär av tätskikt och moderna material.

Att försöka tvinga en hantverkare som annars bara är van att jobba med gipsskivor, gullfiber och standardmått att ta sig an en gammal byggnad med byggnadsvårdsmässiga metoder kan knappast bli lyckat för någon. Lägg tiden och energin på att hitta en hantverkare som är van att arbeta med sådana metoder som du vill ha istället. Det tar tid och krävs lite detektivarbete, men det går och är garanterat värt besväret och varenda krona.
 
Sara_B skrev:
Råkar man ut för sådant visar det väl i första hand att man anlitat fel hantverkare?

Vi har anlitat olika "sorter" beroende på vad som ska göras: duktiga, gammaldags timmermän som kan reparera timmerstommar och gamla snickerier med traditionella material o metoder till de jobben, och moderna snickare till nytt tillbygge av våtrum med allt vad det innebär av tätskikt och moderna material.

Att försöka tvinga en hantverkare som annars bara är van att jobba med gipsskivor, gullfiber och standardmått att ta sig an en gammal byggnad med byggnadsvårdsmässiga metoder kan knappast bli lyckat för någon. Lägg tiden och energin på att hitta en hantverkare som är van att arbeta med sådana metoder som du vill ha istället. Det tar tid och krävs lite detektivarbete, men det går och är garanterat värt besväret och varenda krona.
Kunde inte sagt det bättre själv. Förstår inte folk som blint litar till en och samma hantverkare. En hantverkare kan ju inte allt, särskilt om det gäller ett gammalt timmerhus. Finns det ingen källkritik och kvalitetskrav hos folk? Inte lämnar man väl sin bil till en mopedmekaniker och inte kollar man sin hälsa hos en veterinär?

Man läser om hur människor kan lägga ner åtskilligt med tid på att köpa en platt tv, tittar på olika modeller, rådfrågar vänner och experter, men när det kommer till byggnadsvård eller renovering av ett gammalt hus så verkar folk lita blint på vad en och samma snickare säger.

Det kan bli dyrt i längden.....
 
Tur att ni är så duktiga
 
Inte vi, men hantverkarna vi rådfrågar och anlitar.
Om du inte gillar svaren, varför frågar du isåfall?
Det är väl bättre att vi är ärliga och att andra besökare kan lära sej något än att vi bara håller med och tindrar med ögonen, eller?
 
globestar skrev:
Tur att ni är så duktiga
Mycket märkligt svarat.
 
Närå, det var inte så allvarligt menat, mest ett uttryck för utmattning ;) Vi har renoverat under 1,5 år och är uttröttade på allt nu...alla goda råd, alla beslut som ska tas, alla räkningar som ska betalas, lånet som bara stiger i höjden, uppsägningar på arbetet m.m....usch! Ibland vill man bara ge upp! Har verkligen inte fått känslan i kroppen som säger att vi verkligen ska få huset klart någongång. Sen får man "skäll" för att man inte kollat upp hantverkarna ordentligt...

" Kunde inte sagt det bättre själv. Förstår inte folk som blint litar till en och samma hantverkare. En hantverkare kan ju inte allt, särskilt om det gäller ett gammalt timmerhus. Finns det ingen källkritik och kvalitetskrav hos folk?"

Herre min ge, vi gör så gott vi kan och det här är det FÖRSTA huset vi renoverar. Det måste vara många här inne som inte orkar ha perfekt koll på allt...

Nej jag tar inte på mig personligt men blev ändå irriterad. För det mesta är tipsen mycket intressanta.
 
Varför blev du irriterad? Det har ju inget med dej att göra att folk litar blint på en och samma hantverkare och i efterhand kanske blir besvikna. Jag tycker bara det är så märkligt att just vid husbyggen/renoveringar så litar man på en och samma person medans man vid exempelvis tv köp eller varför inte spis, tvättmaskin, bil köp frågar flera experter och är källkritisk.

Jag påstår inte att du gjort något fel men mitt råd är att även i efterhand kontakta byggnadsvårdare för att få råd vid exempelvis ventilering eller uppvärmning. Sådant kan man alltid göra i efterhand också.
 
Jag kan inte låta bli att tycka lite:)
Skulle jag köpa en bil (totalt okunnig har inte ens körkort) så skulle jag vara tvungen att lita på att det som bilförsäljaren säger stämmer och om en annan bilförsäljare säger annat skulle jag bara bli förvirrad inte kritisk.
Samma gäller för mig än så länge med byggnadsvård också, så länge jag inte har kunskap att fatta ett beslut jag vet är rätt så litar jag på yrkesmän för de har (i de flesta fall)kunskapen oavsett yrkesgrupp.
Det är lätt att vara kritisk när det handlar om saker man kan men lätt att bli övertygad om man inget vet.
Det är vad jag känner i alla fall så här i början av mitt första projekt.:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.