Tja!

Nu byggs det bastu i ett rum i källaren där vi tidigare bilade ur lite ,isolerade, lade in golvvärme och gjöt ny platta. på det ska det nu klinkras och sen byggas bastu i ett hörn. Två väggar är mot putsade ytterväggar, där reglar jag upp en bit innanför och bygger liksom bastun "fristående".

Men sen kommer en av bastuns väggar att gränsa mot duschen, - hur ska jag göra där? På ena sidan kakel mot duschen - på andra sidan väggen bastupanel, men hur ska det se ut emellan ;-)

Sen är ju en fråga när jag reglar upp mina väggar, kan jag lägga en liggande regel direkt på golvet, eller måste den ligga på nå distanser?

Det vore ju gôrtrevligt om nån hade nåt att tillägga!

/Boppen
 
Jag gjorde så här, är dock ingen expert:

Luftspalt mot ytterväggarna sedan isolering, board och panel. Ingen luftspalt mot innervägg som angränsar till duschrum. Jag gjöt en golvsockel, 10 cm hög, runt hela basturummet, På sockeln la jag syllpapp och sedan den liggande regeln. Sockeln är stöd för klinker som går upp ca 8 cm från golvet.

L
 
Hallå!

Tack för det tipset!

Har du boarden för att få en luftspalt mellan reglar/siolering och panelen, eller är det hela boardskivor?

Jag vill ju helst inte gjuta upp en kant, så jag funderar ju på att ställa bastun direkt på klinkersen á la såna småbastus man kan köpa som byggsats och ställa in själv. Kanske ska man göra tunna plastdistanser så att träet inte står direkt på klinkersen? Några millimeter åtminstone ....

Men kan jag göra så här på den bastuväggen som komer vara duschvägg på andra sidan;
panel, board, 70mm isolering/reglar, <nån skiva vad det nu ska vara>, fuktspärr, kakel?
Eler måste jag ha fuktspärr inifrån bastun också kanske?



/Boppen
 
Nej du ska inte ha en fuktspärr i bastuväggen när du har ett intilliggande badrum som har en fuktspärr i väggen.
Regeln är att aldrig ha två fuktspärrar i en vägg. Risken för fuktskador ökar enormt om den ena fuktspärren skulle svikta. Fukten blir då instängd mellan de två skikten och har du organisk material i väggen typ reglar har du bäddat för rejäla problem.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Det lät ju logiskt, men än så länge byggs detväl med gips, det är inget problem då att gipsskivan utan fuktspärr in mot bastun?
 
Som svar på frågan om board så har jag spikat hela skivor på 45x70 reglar och sedan spikläkt och därefter panel på det. Varför board? Vet ej exakt funktionen, jag har följt en bastubyggarritning. En gissning är att skydda isoleringenn från fukt.

Jag instämmer helt i att det inte får finnas dubbla tätskikt. Om man håller bastun varm en stund efter badandet så hjälper det att torka ut fukt från panelen.

L
 
Jag föreslår att du bygger väggen så här (från duschen räknat):
kakel
fix
fuktspärr
gips
stålregel
stenull
board
läkt
bastupanel

fremag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.