I ett litet hus som vi köpt på ålderns höst skall vi inreda nytt kök. Vi har f.n. en kyl och en frys i fullhöjd. För två personer räcker det säkert med ett kombiskåp.

Men, Men. Vi tror att det är dumt att inte ge plats i köksinredningen för två skåp med tanke på kommande försäljning.

Då fick vi idén att kanske köpa två kombiskåp. Kostnaden ser ut att bli ungefär lika. Då kan vi använda ett av dem då vi är ensamma och sparka igång båda då vi väntar hem barn o barn-barn och till storhelger.

Även om vi behöver använda båda för jämnan borde energiförlusterna bli mindre då endast en liten dörr öppnas varje gång.

Känner någon till om man i den lösningen kan köra med t.ex. ett kylskåp och två frysskåp. Om ett skåp pajar så har man ju dessutom alltid ett i reserv.

Det är väl som vanligt något knas då man får en bra idé. Det är det jag får reda på av kluringarna på BHF. Tack på förhand!
 
Tycker det är en bra idé, mina föräldrar har det så. I och för sig har de båda igång för jämnan (de har svårt att slänga gammal mat..) men tanken var att normalt bara köra det ena. Fast det som inte är på bör ju inte var helt stängt då, då kan det börja lukta illa.
 
Vi har dubbla 2meters kyl/frys där kyldelarna är större än frysdelarna för vi anser oss behöva mer kyl än frys. (Dessutom har vi en frysbox).

På de vi har (LG) så kan man inte stänga av den ena delen utan bägge måste vara igång.
 
Se bara till att det är dubbla kompressorer, då brukar det normalt att stänga av kyl/frys var för sig. Det gör det på vårt kombiskåp i alla fall. Man slipper ju också att allt blir förstört om en kompressor går.
 
Tycker också att det låter som en bra idé. Fördelen med två kylar är att man kan ställa ner temperaturen till 2-4° i det ena för att ha mejeriprodukter och kanske höja till 6-8° i det andra för resten av matvarorna.

Vi har två skåp i köket. En hel kyl som går lite varmare och ett kombiskåp med kallare kyl och ett litet frysskåp för glass, is och annat smått som man vill ha till matlagning. Dessutom har vi en rejäl frysbox i källaren för resten av det frysta.
 
Dessutom (om du alltid kör båda) får du fördelen att kylarna, som man använder mest, sitter högst upp och därför är lättast att nå.
Kan vara trevligt "på ålderns höst".

/ Fredrik
 
Tack alla för stöttningen av min idé. Lika bra att fiska efter tips på kombiskåp som kan köras delat kyl/frys. Det måste tydligen vara separata kompressorer för kyldelen och frysdelen.
 
Hemmakatten
Vi har 2 st 90 cm höga kylskåp ovanför 2 st 90 cm höga frysskåp, helt suveränt!! I ena kylskåpet frukostmat och sallad, tomater, paprika mm. I andra kylskåpet middagsmat och rotgrönsaker o potatis. Jätteskönt att inte behöva böja sig ned, båda kylarna öppnas förstår "från mitten", dvs. ena skåpet är vänsterhängt, det andra högerhängt.
 
D
Jag har funderat över samma lösning i vårt fritidshus. Men det jag undrar över är hur bra det går att ha en kyl/frys-kombo avstängd en längre tid? Om man har dörrarna stängda så brukar det ju lukta apa efter en tid och hur kul är det att ha dörrarna öppna?
 
ridax skrev:
Jag har funderat över samma lösning i vårt fritidshus. Men det jag undrar över är hur bra det går att ha en kyl/frys-kombo avstängd en längre tid? Om man har dörrarna stängda så brukar det ju lukta apa efter en tid och hur kul är det att ha dörrarna öppna?
Det viktiga med avstängda kylskåp är att värma upp kompressorn innan den startas. Köldmediet och oljan "stelnar till" och kan i värsta förstöra kompressorn. En kupéfläkt för bil eller ett värmeelement på mellaneffekt brukar funka fint.
 
Johan Gunverth skrev:
Tycker också att det låter som en bra idé. Fördelen med två kylar är att man kan ställa ner temperaturen till 2-4° i det ena för att ha mejeriprodukter och kanske höja till 6-8° i det andra för resten av matvarorna.
Instämmer. Vi kör med två identiska kyl/frysar och kör den vänstra kyldelen på "mejeritemp" och den högra på "grönsakstemp". Kyl och sval kanske man skulle kalla det. Blir mycket bättre än att försöka få alla matvaror att trivas i samma temperatur.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har 2 st 90 cm höga kylskåp ovanför 2 st 90 cm höga frysskåp, helt suveränt!! I ena kylskåpet frukostmat och sallad, tomater, paprika mm. I andra kylskåpet middagsmat och rotgrönsaker o potatis. Jätteskönt att inte behöva böja sig ned, båda kylarna öppnas förstår "från mitten", dvs. ena skåpet är vänsterhängt, det andra högerhängt.
Låter ju riktigt smart. Har du möjligen en bild på kombinationen. Funderar på kylarnas ev. fötter.
 
Hemmakatten
Kylarna och frysarna är inbyggda med snickerilucka fastsatt på kyl- resp. frysdörrarna. Det är som en inbyggnadsugn eller inbyggnadsmicro, dvs. kylen och frysen skjuts in på en hylla i högskåpet och har följaktligne inga fötter. Hyllorna som kylarna och frysarna står på är fasta av hållbarhetsskäl, dessutom är det ventilationsspringor/galler ovanför kylarna
och bakom kylarna är det en ventilationsutrymme som leder upp till ventilationsgallren.
 
Jag förstår. Så måste det göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.