Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I välisolerade hur är golvet hyffsat kallt oavsett 😉 (jag har 24 grader i framledningstemperatur till golvvärmen nu +1 ute)
ja, verkligen inte mitt 300 frigolit 100 betong, +forbo linoleum på kork
hur bra som helst och inte det minsta kallt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
ByggahusTV besökte vår medlem Petter Forsén som nyligen har byggt klart sitt attefallshus. Här visar han attefallshuset, berättar hur han byggde det och delar med sig av de lärdomar han gjort.

Du kan läsa artikeln här: Hemligt knep: Så höjde Petter loftet i sitt attefallshus
Tycker nog att en undertext borde lämpligt för bättre tillgänglighet.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
T twoody skrev:
Varför sänktes huset inte lite till så det blev två hela plan?
Den lilla fläkten räcker inte för bra luft i en bolundare,bättre att satsa på ordentlig ventilation.
I mitt komplementshus med byggarea om 35 m2 började jag med badrumsfläkten tillsammans med spaltventiler i fönsterna. Men det räckte inte. Co2 halten och luftfuktigheten inne blev för hög när 2 pers bodde i huset. Kompletterade med en nibe dvc10 och nu är värdena mycket bättre
 
var köper man en sådan trappa? Den ser ut och vara tillräckligt brant för att passa in hos mig och bekväm att ta sig upp och ner.
 
TRJBerg
Väldigt intressant bygge. Man hämta mycket från det om man skulle bygga själv.
Undrar lite över isoleringen i taket, ser inte ut att rymmas speciellt mycket.
Många kommentarer här lämnar övrigt att önska dock.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Väldigt intressant bygge. Man hämta mycket från det om man skulle bygga själv.
Undrar lite över isoleringen i taket, ser inte ut att rymmas speciellt mycket.
Många kommentarer här lämnar övrigt att önska dock.
Det ser ut att vara självbärande MPM Sip paneler med pir, finns i olika tjocklekar men bra Lambdavärde gör att du kan ha halva tjockleken jämfört med klassisk glasull
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T twoody skrev:
Varför sänktes huset inte lite till så det blev två hela plan?
Den lilla fläkten räcker inte för bra luft i en bolundare,bättre att satsa på ordentlig ventilation.
Huset sänktes inte, marken runt om höjdes genom att han slängde upp grus mot väggen.
 
B Bad Baboon skrev:
var köper man en sådan trappa? Den ser ut och vara tillräckligt brant för att passa in hos mig och bekväm att ta sig upp och ner.
Det kan man nog beställa av de flesta trapptillverkarna, de tillverkar på mått.
 
Petter har varit klurig i sitt Attefallsbygge, med materialval, arbete och ritningar. Han har lyckats utnyttja reglerna på bästa sätt.

Men jag tycker att reglerna gör så att otroligt fula hus produceras. Ska man utnyttja reglerna så blir det på bekostnad av estetiken. Det kommer att se ut som två långa containers på höjden hur man än gör.
 
Inte tycker jag att det b
N Nilsson i Boda skrev:
Petter har varit klurig i sitt Attefallsbygge, med materialval, arbete och ritningar. Han har lyckats utnyttja reglerna på bästa sätt.

Men jag tycker att reglerna gör så att otroligt fula hus produceras. Ska man utnyttja reglerna så blir det på bekostnad av estetiken. Det kommer att se ut som två långa containers på höjden hur man än gör.
jag tycker inte att det är fult. En klassisk funkisbyggnad, kanske.
Sedan kan jag inte för mitt liv begripa varför man plötsligt vill ha ett värmetrögt hus just med detta?
Han bor ju själv i ett gammaldags standardhus och det verkar ju ha fungerat för honom i alla år?
Att bygga Attefall är ju verkligen ett pussel, eftersom godkända mått är så snålt tilltagna.
Att väggtjockleken stjäl nästan en tredjedel av huset är väl inte optimalt.
Jag googlade på lättbetong och där stod
mineralull isolerar cirka 3 gånger bättre än lättbetong.
stämmer det så är ju materialvalet ännu sämre just här.
300mm block skulle motsvara 100 stenullisolering?
Ett hus på 120 m2 t.ex., ja där är ju tjocka väggar inget hinder alls
hela ideen är ju att spara centimetrar överallt man kan
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Promiscuos Monkey skrev:
Inte tycker jag att det b

jag tycker inte att det är fult. En klassisk funkisbyggnad, kanske.
Sedan kan jag inte för mitt liv begripa varför man plötsligt vill ha ett värmetrögt hus just med detta?
Han bor ju själv i ett gammaldags standardhus och det verkar ju ha fungerat för honom i alla år?
Att bygga Attefall är ju verkligen ett pussel, eftersom godkända mått är så snålt tilltagna.
Att väggtjockleken stjäl nästan en tredjedel av huset är väl inte optimalt.
Jag googlade på lättbetong och där stod
mineralull isolerar cirka 3 gånger bättre än lättbetong.
stämmer det så är ju materialvalet ännu sämre just här.
300mm block skulle motsvara 100 stenullisolering?
Ett hus på 120 m2 t.ex., ja där är ju tjocka väggar inget hinder alls
hela ideen är ju att spara centimetrar överallt man kan
Det ginns olika densitet i lättbetong som isolerar olika. Energieffektiva block brukar ha 3 skikt, med högre densitet i kanterna och lägre i mitten.

Lambda 0,04 på de bästa blocken jag sett. (Ytong multipor)
Vanlig glasull skiva ligger på 0,038
De bättre stenull skivorna 0,033
PIR 0,022
 
  • Gilla
Alf_C
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det ginns olika densitet i lättbetong som isolerar olika. Energieffektiva block brukar ha 3 skikt, med högre densitet i kanterna och lägre i mitten.

Lambda 0,04 på de bästa blocken jag sett. (Ytong multipor)
Vanlig glasull skiva ligger på 0,038
De bättre stenull skivorna 0,033
PIR 0,022
Johannes... om du tittar på hans film, vilket lambdavärde tror du dessa block har?
 
Promiscuos Monkey Promiscuos Monkey skrev:
Johannes... om du tittar på hans film, vilket lambdavärde tror du dessa block har?
Vet ju inte exakt. Men gissar att han har byggt med H+H cellblocket 275, 365mm så U=0,22.

https://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSverige/e-katalog-se/HHCelblocket/produktdatablad-celblocket-275/

För ett såpas litet hus med en LLVP så spelar trögheten liten roll och man hade med fördel kunnat bygga tunnare väggar med lägre u-värde med annat byggsätt.
Starta en tråd och PMa en länk om du vill bolla ett eget projekt
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vet ju inte exakt. Men gissar att han har byggt med H+H cellblocket 275, 365mm så U=0,22.

[länk]

För ett såpas litet hus med en LLVP så spelar trögheten liten roll och man hade med fördel kunnat bygga tunnare väggar med lägre u-värde med annat byggsätt.
Starta en tråd och PMa en länk om du vill bolla ett eget projekt
mitt projekt är färdigt efter mycket input från medlemmar här
film kommer
jag, lösvirke 45x170, 10 cm skum, slutna celler + 70mm stenull
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Promiscuos Monkey skrev:
mitt projekt är färdigt efter mycket input från medlemmar här
film kommer
jag, lösvirke 45x170, 10 cm skum, slutna celler + 70mm stenull
Då är du nere i passivhus nivå, bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.