Vi ska nu påbörja uppbyggnaden av vårt IKEA-kök.
NI som har satt in IKEA, har ni några bra tips att dela med er av, tex. vad man bör tänka på när man sätter ihop skåpen för att göra dem stabilare, etc. ?
Om Ni har varit nöjda eller missnöjda med något, vad man bör tänka på o dyligt...
Vi har ett "Ädel" i vitt , till detta blir det stor köksö samt alla bänkskivor i ek, 4 cm tjock.

 
Vi har ett IKEA-kök, STÅT, sedan ett drygt år tillbaka. Det mesta är väl genomtänkt. Tag hjälp av de köksritare som finns på varyhusen. Det enda problem vi har haft är monteringen av täckskivor runt kyl/frys. Vi skall ha en stående högskiva ensam på en sida om vår frys. Där har man inte löst hur den skall monteras i nederdel. Har ringt IKEA, men de kan inte svara på riktigt hur de har tänkt.
 
Tank på att det kan vara bra limma bakstyckena vid monteringen.
 
Vårt problem har mest varit att vitvarorna inte var Ikeas så måtten på luckorna stämde inte.
En fördel med Ikea-grejer är att med lite händighet så går det att snickra egna lösningar med hjälp av täcksidor mm.
(Apropå frisida vid frys - vi drog i ett par tunna vinkeljärn i väggen baktill. Tänkte förankra i golvet också, men det fick inte plats.)
 
Tänk på vilka inredningar som skall in i de olika skåpen, öppna och ta ut anvisningen även till inredningar som skenor för lådor etc (10 år sedan jag monterade ett IKEA kök, så allt är inte aktuellt).

Det kan vara smart att montera delar av inredningen redan innan man sätter ihop skåpen, så slipper man in och krypa i skåpen senare.

Ett gissel vid all köksmomtering är hörnskåp i hörn som inte har 90 graders vinkel (Den är aldrig helt korrekt). Men undersök hörnet väldigt noga i förväg, ställ gärna upp skåpen som skall stå i hörnet på golvet och lägg "begränsande" brädor bakom i den verkliga vinkeln, så ser ni hur stora problem ett ev. vinkelfel ger. Jag var tvungen att kila bakom skåpen för att ta ut felet över 2 skåp, det tog lika mycket tid som hela övriga monteringen. När det gäller hörn så montera inte upp skåpen med alla skruvar innan ni ser hur det blir, räkna med att ni måste up och ned med några av skåpen runt hörnet flera gånger. Man kan i värsta falll bli tvungen att sätta en passbit mellan hörnskåp och nästa skåp.

Sedan vet jag att det finns litet olika uppfattningar om man skall kakla innan man sättre upp skåpen, fördelen är ju att man slipper en konstig arbetsställning över bänkskåpen på så sätt. Faran är att man på något sätt mäter fel så att kaklet kommer för högt (eller lågt) över skåpet.

Använd skruvdragare med variabelt vridmoment för de flesta skruvar, och kör på lågt vridmoment, om det är någon enstaka skruv som behöver mer, sö dra den för hand, så man inte riskerar att glömma sätta tillbaka momentet på lågt till nästa skruv. Det är lätt att dra sönder spånskivan. Men om ni skruvar alla skruvarna för hand så får man skavsår i handflatorna.

Annars, tänk igenom alla moment, vilken ordning som verkar bra, ha hela arbetsgången klar för er innan ni börjar montera.

Lycka till!
 

Hej

Vi håller på o sätter ihop vårat IKEA-kök.
Skulle sätta ihop alla lådor i helgen och upptäckte att nåt inte stod rätt till. Alla smålådor blev snea när man satte in dem i lådskåpet. (1cm högre på ena sidan)
Ringde IKEA o de sa att man kunde få olika "skenor" (De som man skruvar in i skåpstommen och lådorna sedan rullar på)
Jaha,,.,så då blir det väl en ny tripp till IKEA (20mil tor) De kunde inte skicka nya för de visste inte vilka jag skulle ha... puuh.

Så det kan ju vara värt att försöka kolla att man har rätt grejor innan man börjar skruva in dem. Suck!!!

Annars håller jag med ovanstående om att det kan vara smart att skruva in t.ex. lådskenor innan man sätter ihop stommarna, för det är drygt att krypa i skåpen när man ska göra det! (Talar av egen erfarenhet ;D )
 
Hej A-K!

Jag blir lite orolig när du talar om fel skenor till utdragslådorna- menar du de bänkskåp som har 3 st. lådor? Vi har nämligen valt nästan bara sådana som bänkskåp!.... Går det att se på skenorna redan nu, innan vi har börjat att montera, om de är av fel modell?... Det vore ju skittrist att stå där mitt i arbetet och behöva avbryta för att åka till IKEA och byta!

Vet du hur de "rätta" ska se ut?

Mvh,
Byggmyran
 
Vi har just monterat ett Ikea-kök.
Började i lördags och närmar oss nu slutet.

Vi är generellt förvånade över hur bra allt passar och om man lär sig att tyda bruksanviningarna (som uppenbarligen är till för analfabeter eftersom de knappt innehåller någon text utan bara en och annan siffra) blir det riktigt bra.

Tycker det verkar skumt med de snea lådorna. Det verkar som om ni varierat mellan det övre och det nedre hålet på skenorna.

Det enda som egentligen vållat mig problem är ett utdragsskåp där jag till att börja med hade svårt att tolka bruksanvisningen eftersom den var tecknad för många olika modeller.

Ytterligare ett problem var att jag trodde att vi hade fått för få lådor men när jag kollade i beställningen upptäckte jag att det inte skall vara någon låda under spishällen och att det bara skulle vara två (och inte tre) under ugnen som vi har i högskåp.

Mitt råd är alltså. Lär Er att "tolka" de ordlösa bruksanviningarna. Det "står" ganska detaljerat vad man skall göra. T. ex. vilket hål olika skruvar skall sitta i.
 
Just det... Läs alla bruksanvisningar INNAN ni börjar med något. Gäller speciellt utdragsskåp etc. där instruktioner, borrmallar och måttanvisningar kommer med den del (ett lådförstycke i grå plast) som ser obetydligast ut.

Och se till att montera ihop EN sak i taget så att ni inte blandar ihop skruvar och delar.

Gällande bänklådkombinationer så ska alla lådor förutom den understa skruvas i det övre hålet i skenan.

Ikea har en bra steg-för-steg instruktion om hur man monterar sitt kök.

// WM

 
Lite mera kommentarer om lådorna då:


För att sammanfatta nedanstående kan jag säga att till mina djupa lådor så har jag fått rätt skenor Men till mina grunda lådor (förutom en som är 80cm bred) så har jag fått fel skenor. (Det är också bekräftat av IKEA att det är fel skenor, man tror ju att det är en själv det är fel på men de har lovat att så inte är fallet ;D )


Utförligare beskrivning:

Jag har inte monterat lådorna i olika skruvhål (Förutom de nedersta).

Mina lådskåo med TRE stora lådor 80cm brett, de två lådorna under ugnen, de två djupare lådorna i ett lådskåp som har tre lådor samt den djupare lådan längst ner av 5 har fungerat perfekt och de har innehållit rätt skenor. Eller jag kan säga som så att alla stora (djupa) lådor innehållit rätt skenor.

De som inte funkat har varit de fyra översta i det lådskåoet som ska ha 5st lådor, samt den översta i ett annat lådskåp med 3 lådor. Dessa två lådskåp är 60cm breda.

De skenor jag fått till de "grundare" lådorna har sett olika ut för höger och vänster. Den vänstra har haft totalt fyra hål, två övre och två undre
Den högra skenan har haft totalt 12 hål (6övre o6 undre) Samt att själva skenan som lådorna glider på sitter ca 1 cm högre på dem.

De rätta skenorna verkar vara dem med totalt fyra hål i. Jag vet inte hur det här funkar för när jag ringde IKEA så verkade det som att de hade en massa olika skenor efterssom han inte kunde säga vilken jag skulle ha utan jag fick lov att komma in och visa upp den rätta!!!

 
Tack A-K för mycket detaljerad beskrivning, håller tummarnna för att vi har fått rätt skenor...
Hur lång tid tog det att montera ihop Ert kök, alltså endast stommar och dörrar?

Byggmyran
 

Stommar o dörrar tar inte så lång tid.
Vet inte riktigt i tid men som andra sagt tidigare, har man satt ihop en stomme så går resten jättefort sen!
Det knepigaste som vi tyckte var väl att få allt rakt och på rätt höjd o så. Men det var ju första gången som vi satte ihop ett kök oxå!
Vi har inte gjort någon jätterusch utan tagit några skåp en dag o några nästa. Vi är nog lite slöa... :-[

Jag tycker i alla fall att allt utom dom här skenorna till lådorna gått jättebra att sätta ihop och allt passar verkligen jättebra!!!

Så lycka till när ni sätter igång!
 
Bättre att ta det lugnt och göra rätt än att stressa på och få lov att gå tillbaks och rätta till misstag senare.

Hoppas resultatet blir som ni tänkt er!

//Markus
 
För mig tog det kring en vecka att få det allra mest nödvändiga på plats, som t.ex väggskåp, bänkskåp, bänkskiva, diskho etc. Det är alla små detaljer som tar tid...

Det som tog tid under själva monteringen var allt förarbete - ihopmontering samt inmätning av var skåpen skulle placeras.

När alla skåp var på plats tog det sedan nog en månad innan köket såg ut som ett kök, dvs kakel och alla luckor var på plats. Sedan tog det ytterligare några veckor för att få saker som handtag och belysning (infällda spottar i ett ganska komplicerat arrangemang) på plats. Har dock fortfarande några saker kvar... :)

Stressa inte - låt saker ta sin tid...

// WM
 
Vi ska flytta in i vårt nybygge om drygt en månad och gubben min har precis sjuknat in i influensan.... :-/Funderar på att ringa IKEA och kolla vad de tar för att sätta ihop stommarna, läste visst på nån plansch intill köksavdelningen på IKEA att de kan hjälpa till med detta.
Nån som vet nåt om det?
Eller finns det nån i Norrköpingstrakten som har satt ihop IKEA-kök och som vill sätta ihop ett till...
Jag tror vi får krisigt med tid annars, eftersom det är mer saker som ska göras i huset också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.