Hej! Vi sitter på lite beslutsångest, i dagsläget har vi en trasig kompressor till ett jordvärmesystem, huset är från tidigt 70-tal. Denna har troligtvis kopparslinga, längd är okänt, tidigare har vi haft en hantverkare hos oss som nämnt att detta endast är EN slinga, men när jag väl tittar så ser det ut som två slingor (!). Det ska tydligen vara Freon gas i denna/dessa enl. hantverkarn. Vi vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt.

Som komplement har man då direktverkande el, som vi använder oss av i dagsläget. Förra månaden oktober fick vi en el-räkning på 3500:- medans grannen med bergvärme hade 600:-. Det ska bli kul att se vad december kan erbjuda.
Hursomhelst, nu när boverket är snälla och kan ge oss upp till 30000 i bidrag för materialkostnader i samband med att byta värmesystem då vi har eluppvärmt, vad skulle ni sikta på? Hur skulle ni resonerat? I mitt huvud ser jag två alternativ.

1) Strunta i att försöka ge liv i jordvärmesystemet, den har troligen installerats när man väl byggde huset och slingorna som man inte vet längd på läcker säkerligen. Det kommer kosta och man är fortfarande inte säker på att systemet räcker till.

2) Börja med att försöka så gott det går, anlita firma för felsökning av slingor byte av kompressor etc. De borde väl kunna se hur långa slingorna är? Mäta tryck om det finns läckage?


Jag har luskat lite på nätet och hittat en intressant värmepump från ett relativt okänt företag https://lunnateknik.se/artikel/5850 där man lovar 18 kW för 42 tusen! Misstar jag mig eller är detta en good deal? Är det andra saker jag bör tänka på? Skulle denna funka lika bra till mitt jordvärmesystem eller kan det vara ett bra alternativ för nyinstallerat bergvärme?

Nedan kan ni se bilder på vårt fina set-up. Vi uppskattar alla tankar/kommentarer!

Värmesystem med panna, rör, expansionskärl och kontrollenheter i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och expansionskärl i en vit väggfärgad utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med genomföringar samt synliga ledningar och rör. Skuggor och lite damm syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där gamla jordvärmesystemet med köldmedia/freon direkt i backen är numera förbjudet. Ni behöver en helt ny lösning och den kan bero på var ni bor.
 
J Josth skrev:
Det där gamla jordvärmesystemet med köldmedia/freon direkt i backen är numera förbjudet. Ni behöver en helt ny lösning och den kan bero på var ni bor.
Du säger förbjudet, menar du då att den ska rivas ut och skrotas då helt, eller finns annat alternativ i detta.
 
Tömmas på freonhaltigt köldmedia som ska tas om hand på rätt sätt.
 
J Josth skrev:
Tömmas på freonhaltigt köldmedia som ska tas om hand på rätt sätt.
Om det nu är en fungerande anläggning och inga andra fel i den. Nu får du utveckla ditt svar lite mer.
 
Kalle Anka9 Kalle Anka9 skrev:
Hej! Vi sitter på lite beslutsångest, i dagsläget har vi en trasig kompressor till ett jordvärmesystem, huset är från tidigt 70-tal. Denna har troligtvis kopparslinga, längd är okänt, tidigare har vi haft en hantverkare hos oss som nämnt att detta endast är EN slinga, men när jag väl tittar så ser det ut som två slingor (!). Det ska tydligen vara Freon gas i denna/dessa enl. hantverkarn. Vi vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt.

Som komplement har man då direktverkande el, som vi använder oss av i dagsläget. Förra månaden oktober fick vi en el-räkning på 3500:- medans grannen med bergvärme hade 600:-. Det ska bli kul att se vad december kan erbjuda.
Hursomhelst, nu när boverket är snälla och kan ge oss upp till 30000 i bidrag för materialkostnader i samband med att byta värmesystem då vi har eluppvärmt, vad skulle ni sikta på? Hur skulle ni resonerat? I mitt huvud ser jag två alternativ.

1) Strunta i att försöka ge liv i jordvärmesystemet, den har troligen installerats när man väl byggde huset och slingorna som man inte vet längd på läcker säkerligen. Det kommer kosta och man är fortfarande inte säker på att systemet räcker till.

2) Börja med att försöka så gott det går, anlita firma för felsökning av slingor byte av kompressor etc. De borde väl kunna se hur långa slingorna är? Mäta tryck om det finns läckage?


Jag har luskat lite på nätet och hittat en intressant värmepump från ett relativt okänt företag [länk] där man lovar 18 kW för 42 tusen! Misstar jag mig eller är detta en good deal? Är det andra saker jag bör tänka på? Skulle denna funka lika bra till mitt jordvärmesystem eller kan det vara ett bra alternativ för nyinstallerat bergvärme?

Nedan kan ni se bilder på vårt fina set-up. Vi uppskattar alla tankar/kommentarer!

[bild][bild][bild]
Då du inte har direktverkande el enbart idag utan även jordvärme så kan du tyvärr glömma bidraget. Så räkna inte med det i din kalkyl då det skulle krävas bidragsfusk för att möjliggöra det.

I övrigt låter bergvärme alt. luftvatten som en vettig ersättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.