Vi har pga kommande tillökning börjat fundera på utbyggnadsmöjligheterna och det enda rimliga alternativet verkar vara uppåt. Huset består idag av en gamal del på 58m2 (ca 9*6,5) och en ny utbyggnad på 33m2 (ca 9*3,5). Taken ligger vinkelrätt mot varandra, se bifogad bild (det mörka är den gamla delen, ljus är nya), och har en lutningen runt 25 grader.

Min tanke är att bygga på den gamla delen, men frågan är vad som blir billigast? Jag behöver egentligen bara 30-35m2 till så jag är inte ute efter den lösning som ger mest yta/kr utan det som ger 30-35m2 billigast. Som jag ser det finns det två varianter, endast nya takstolar med vinkel runt 45 eller förhöjt väggliv + nya takstolar. Spontant känns det som om endast nya takstolar är mkt billigare än att även höja vägglivet, men jag kanske har fel?

Finns det några andra alternativ på taklyft jag kan göra? lyfta det mindre taket kanske? mansardtak?
 
Totte_S
Det kan nog se lite knepigt ut med såväl mansardtak som traditionellt sadeltak, eftersom huskroppen är så gott som kvadratisk, men det är svårt att avgöra utan en uppfattning om hur fasader och omgivning ser ut, tycker jag. Vad är det som gör att du säger att enda rimliga alternativet är att bygga uppåt? Detaljplan, tomt?
Jag tror att Fasting65 här på forumet gjorde taklyft på ett gammalt funkishus, som i det närmaste är kvadratiskt, om jag minns rätt. Sök lite på taklyft och kolla hans trådar.
Vi hade ca 85 m2 med två huskroppar och tak i vinkel, men med lite andra mått än er. Vår tillbyggnad var 5,5*5,4 på ett bef. huskropp som var 8*5,6., huset alltså ca 11*8 m. På detta byggde vi ett mansardtak, och det blev bra.
 
Men ni lyfte hela ytan då? vi tänkte noga bara lyfta ena, antingen gamla eller nya delen.

Jag skickar med en ritning denna gång, hoppas den förklarar lite bättre än mitt försök till skiss.

Bakom huset är det bara berg, så där går det inte att bygga ut. På sidorna är det alldeles för smalt. På framsidan (där altanen är) är det bara ca 7-8 meter till gatan. Bygger man ut ytterligare 4m skulle få en fånigt liten gräsmatta att röra oss på med barnen.
 
  • ritning3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis så tänkte vi också göra först, lyfta endast en del. Förresten, vårt hus är också utbyggt med 35 kvm 9,5*3,5 med en befintlig del på 57 kvm!! Då skulle vi ha gjort en del som vi gavelställde (förhöjt väggliv ca 1,6 m och 30-35 graders tak) och behållit det gamla taket jämte. Det skulle blivit billigare (ca 2/3 av priset för att lyfta hela), men då hade vi stått där med ett delvis olyft tak som vi ändå behövt göra nåt åt såsmåningom.
 
  • gavelställt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju nästan på pricken samma som vi har :)
Menar du att lyfta 57m2 skulle kostat 2/3 jmf mot hela? isådana fall är ju priset direkt relaterat till antalet kvadrat. Jag trodde nog kvadratpriset sjunker när ytan ökar. Men ni resonerade så att är man ändå igång kan man lika gärna lyfta rubbet, eller? vi skulle gärna komma undan så billigt som möjligt, visst det skulle väl vara kul med en hel övervåning, men behovet är egentligen bara ett rum till, men två skadar ju inte (vi har även en källare på 58m2).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.