B Benny78 skrev:
Intressant! Menar du 50mm cellplastskivor och sedan 70-90mm eps betong? Ger detta bättre isolering än 120mm mineralull eller liknande?
Ja, i min mening så blir de varmare och bättre i en upp byggnad av ett badrums golv , du minimerar risken för köldbrygga i golvet, när jag bygger badrum så gör jag på detta sätt,

tänk bara på att plasta bjälkar och allt trä innan bara
 
R Rickard.lj skrev:
Ja, i min mening så blir de varmare och bättre i en upp byggnad av ett badrums golv , du minimerar risken för köldbrygga i golvet, när jag bygger badrum så gör jag på detta sätt,

tänk bara på att plasta bjälkar och allt trä innan bara
Ok, skippar man spånplattan då och kör eps upp en bit ovanför bjälkarnas ovansida menar du? Eller bara upp till ovansidan?
 
R
B Benny78 skrev:
Ok, skippar man spånplattan då och kör eps upp en bit ovanför bjälkarnas ovansida menar du? Eller bara upp till ovansidan?
Det är två olika metoder med likvärdigt resultat:

Alternativ 1
Cellplast isolering i botten 50mm, plast runt bjälkar, EPS betong till ök. Bjälklag, flytspackel med nätmatta ev.golvvärme. Sedan ytskikt.

Alternativ 2
120 mm isolering glas eller stenull, 22mm golvspåne, flytspackel med nätmatta ev. golvvärme. Sedan ytskikt.

Oftast så vi betongare eller kakelsättare utföra alternativ 1 medans snickare har lättare och utföra alternativ 2
Båda två blir bra och använd i många sammanhang.

Hoppas du förstår min redogörelse😉
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Det är två olika metoder med likvärdigt resultat:

Alternativ 1
Cellplast isolering i botten 50mm, plast runt bjälkar, EPS betong till ök. Bjälklag, flytspackel med nätmatta ev.golvvärme. Sedan ytskikt.

Alternativ 2
120 mm isolering glas eller stenull, 22mm golvspåne, flytspackel med nätmatta ev. golvvärme. Sedan ytskikt.

Oftast så vi betongare eller kakelsättare utföra alternativ 1 medans snickare har lättare och utföra alternativ 2
Båda två blir bra och använd i många sammanhang.

Hoppas du förstår min redogörelse😉
Kanon! Tack för utförligt svar!
Skall nog bli bra det här!
 
R
B Benny78 skrev:
Kanon! Tack för utförligt svar!
Skall nog bli bra det här!
Vassego😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.