Har övertagit en router med SIM för mobilt bredband, och befintligt SIM är från Telenor, och abonnemanget är på väg att gå ut. Beställde ett SIM från Hallon som kör med 3s nät, utan att fundera på om routern eventuellt är operatörslåst.. om jag sätter i SIM från Hallon och behåller APN-inställningar så att tycks det funka (om än lite långsamt eftersom det visade sig vara betydligt sämre täckning med Hallon).

Om jag byter APN till det som gäller för Hallon så slutar det dock helt att funka. Är inte det skumt? Hur kan det ens funka med Hallon-SIM och Telenor-APN?
 
Om den är låst så borde du få upp en notis som begär upplåsningskod.
Så den kanske är upplåst?
Vad är det för router?
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Det är en TP-Link Archer ax50. Det stod något som jag inte läste så noga om datainsamling och Telenor när jag startade upp första gången efter factory reset, men ingen Telenor-logga eller annan tydlig branding. Inga klagomål eller frågor om upplåsning...
 
J jahallåja skrev:
Det är en TP-Link Archer ax50. Det stod något som jag inte läste så noga om datainsamling och Telenor när jag startade upp första gången efter factory reset, men ingen Telenor-logga eller annan tydlig branding. Inga klagomål eller frågor om upplåsning...
Visar den nät med hallonsim, vilket apn använder du?
 
Redigerat:
Ja, den visar tres nät (som Hallon använder), med sämre mottagning än vad jag hade med Telenor. Det funkar då (långsamt) att surfa med Telenors APN, men om jag byter till tres APN data.tre.se, (se https://forum.hallon.se/teknisk-support-5/hur-faar-jag-mobildata-att-fungera-8275 ) så slutar det är funka tills jag byter tillbaka.

Jag är ingen expert på APN, men jag trodde det var ganska hårt knutet till operatör och SIM, så denna hybridkombo känns lite skum, tycker jag.
 
Smärre korrigering.. routern/modemet är en HUAWEI 4G Router B535, inte en TP-Link.
 
Förmodligen väljs APN automatiskt i routern, baserat på SIM-kortets information via en förteckning med operatörsuppgifter. Du kan inte skapa en uppkoppling med fel operatörs-APN.
När du själv har angett APN - har du gjort en omstart av routern efteråt?

Den sämre mottagningen för Hallon kan bero på branding.
Även om routern i sig fungerar till många Europeiska 3G-/4G-band, är användargränssnittets sökbara frekvenser modifierat för att passa Telenors nät.
Auto-sökningen använder förmodligen denna information.
Exempelvis saknas nog B1 = 2100MHz i routerns lista - används av Tre/Hallon.

Du kan enkelt kringgå detta och styra routerns frekvensval via tredjeparts-app i mobil eller dator.
Sök efter LTEwatch, Huactrl, Huawei bandtool m.fl.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Grymt, tack för att du bekräftar att fel APN inte kan användas och ändå lyckas åstadkomma en uppkoppling. Det känns också bra att ha fått en rimlig förklaring till hur det ha gått till.

Platsen är ute i obygden så det kanske bara är sämre täckning för 3, men jag ska kolla om jag kan styra till rätt band nästa gång jag har möjlighet.

Jag tror har startade om ordentligt, men det är möjligt att jag missat något. Ska dubbelkolla även detta!
 
Prova apn bredband.tre.se
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.