HOBBY ARCHITECT
Är det en kostnadsfråga varför man inte bygger kaminer eller öppna spisar i lägenheter nu för tiden? Personligen skulle jag gärna ha en lägenhet med en liten kamin i. Sprakar mysigt och värmer när vintern är kall.
 
U
Snart kommer ”sluta-elda-folket”, så jag går och poppar popcorn så länge
 
  • Haha
  • Gilla
Dauen och 3 till
  • Laddar…
Jämför branden på Potatisåkern i Malmö (80 relativt nybyggda exklusiva lägenheter) som brann ner för ett antal år sedan. Orsaken var tydligen en eldstad.

Skulle tro (för det får man göra härinne i BH 😉) att kostnaden blir för hög.
 
R
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Är det en kostnadsfråga varför man inte bygger kaminer eller öppna spisar i lägenheter nu för tiden? Personligen skulle jag gärna ha en lägenhet med en liten kamin i. Sprakar mysigt och värmer när vintern är kall.
Hej,

Brandrisken är säkert en del i det hela, sedan har ju miljöhänsynen höjts så det anses inte så trevligt om var o varannan lägenhet skulle elda blir en hel del rök i städerna.

Sedan ska man inte förringa okunskapen med eldning hos de flesta. Sålde huset för ett par år sedan varpå den nye ägaren ringde mig ett par dagar efter övertagandet att det inte gick o få fyr på elden, så jag åkte dit o det visade sig att dom har aldrig eldat i kaminen låg några större vedträn o en massa uppbrunnet papper o kartong.
Så jag tror att eldningskunskapen är inte så vanlig i dagens läge i städerna.

Håller med dig att på hösten och vintern är det något speciellt att tända en brasa o sätta sig o njuta av den.

Mvh Janne
 
HOBBY ARCHITECT
Jag har i alla fall besökt ett radhus med kamin. På övervåningen av ett sluttningsradhus. Men de kanske inte är ovanligt.
 
U
Radhus med kamin finns även i nyproduktioner idag. Inget ovanligt.
Här är ett exempel där jag vet att de har kamin. Sen byggs vissa nyproduktioner med ”skorstenar” men som endast nyttjas till ventilation.
 
  • Radhus i två färger, bilar parkerade framför, blå himmel, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har i alla fall besökt ett radhus med kamin. På övervåningen av ett sluttningsradhus. Men de kanske inte är
U Utsliten och utdömd skrev:
Radhus med kamin finns även i nyproduktioner idag. Inget ovanligt.
Här är ett exempel där jag vet att de har kamin. Sen byggs vissa nyproduktioner med ”skorstenar” men som endast nyttjas till ventilation.
Gällde inte frågan lägenheter? Det e klart att det finns undantag.
 
HOBBY ARCHITECT
R Janu78 skrev:
Gällde inte frågan lägenheter? Det e klart att det finns undantag.
Jo, egentligen.

Håller på att rita en etta med kamin nu.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.