Går i tankar om att skaffa ett Älvsbyhus och jag har kollat runt via trådarna här, och det är väldigt svårt att avgöra om Älvsbyhus är en bra leverantör... Mycket statusnack från folk som inte har egen erfarenhet av Älvsbyhus och är det "Fint nog" att bo i... Jag skiter i allt det där snacket och skulle vilja veta från er som verkligenn har "byggt" ett Älvsbyhus.

Skulle vara tacksam om ni ville skriva 3 bra saker om Älvsbyhus, och 3 dåliga det finns alltid dåliga och även bra erfarenheter. men jag vill ha 3 svar från varje alternativ, inte fler och inte färre.
 
Vore det inte minst lika intressant att håra åsikter från dem som valt bort ÄH av en eller annan anledning? Tycker faktiskt inte det är speciellt mycket statussnack, i.a.f. inte i det här forumet. Däremot verkar en del frågeställare förutsätta att allt negativt som skrivs om just ÄH är just statussnack. Av någon anledning. De verkar redan ha bestämt sig och är bara ute efter att få sitt val bekräftat.

Visst gör alla husföretag fel ibland. En del husföretag har dock mindre lyckade konstruktioner än andra. Och en del husföretag behandlar missnöjda kunder sämre än andra. Var ÄH ligger på dessa skalor tycker i.a.f. jag att man får en hyffsat bra uppfattning om genom att söka och läsa de inlägg som har skrivits om det husföretaget. Älvsbyhus är billiga, därom tvistar väl ingen. De kanske t.o.m. är prisvärda. Vat vet jag. Men de verkar definitivt inte producera de bästa husen på marknaden. Det är å andra sidan kanske inte så konstigt eftersom man oftast får just det man betalar för.

Köper själv det mesta i möbelväg från IKEA eftersom jag tycker deras möbler är rimligt prissatta. Räknar dock inte med att för det priset få möbler som räcker livet ut och kan gå i arv till nästa generation. Vill jag ha bra kvalitet går jag någon annanstans.
 
Men blir ett älsbyhus så billigt i slutändan? Vårt första hus var ett älsbyhus, och vår uppfattning var att alla ändringar från standard var extremt dyra. Ex att spegelvända ett garage kostade år1998 7000kr, många andra företag fixade sådana saker gratis.
Vår granne har köpt ett älvsbyhus och flyttade in för 2 veckor sedan. Med en enkel carport och förråd till huset betalade de 2,2 milj inkl tomt. Och då är inte övervåningen inredd... Nu har de gjort många extra tillval, kakel och klinker i badrum, rostfritt i kök, ekluckor mm. Detta kan jämföras med oss som har ett egenritat stenhus med puts, en dubbelcarport i sten och betalat inkl tomt 2,9Mkr och då har vi platta på mark, golvvärme överallt, ett större hus, datanätverk osv, mycket mer klinker och kakel. Du kan få många andra hus för 2,2 milj som inte har så lång väntetid...

En fördel som älsbyhus har är betalningsplanen. Jag har för mig att man bara betalar en litendel från början och sedan det mesta när huset är klart. Det kostar inte lika mycket att betala ränta för byggnadskreditivet under byggtiden. Vi hade däremot en betalningsplan där vi betalade när de olika momenten blev klara. I ett halvår betalade vi kreditivränta på de 1,8 miljoner som huset då kommit upp på samtidigt som vi hade den vanliga hyran(6000kr) för lägenheten vi hyrde( huset stod stilla några månader). Ju närmare inflyttning desto mer kostade huset.

Här i skåne skulle jag absolut inte bygga älvsbyhus, det flesta av våra grannar har älvsbyhus och det har snöat in hos varenda av dem på vinden. Husen är inte riktigt gjorda för snö som kommer horisontellt utan i norrbotten är vi vana med att snön kommer från himlen. Sedan tror jag inte att krypgrund är så bra på lerig fd åkermark det är så fuktigt.
 
Älvsbyhus är billigare. Jag tror inte att dom skulle ha en orderbok på 1,5 år annars fastän dom bygger med krypgrund. En kollega har byggt med Älvsbyhus och trots att han "maxat" det huset så blir det ändå ca 1 milj. kr billigare än tex. Vittjärvshus och Skidstahus och dessa två spelar ändå inte i den högsta prisligan.

Nu ger jag mig inte in i frågan om kvalitet hit och dit för det handlar i slutändan om personliga preferenser. Dock kan man säga att ränta på 1 milj kr ställer en rätt fin bil på gården eller kanske två.

Till sist kan man väl även säga att Myresjöhus och andra tydligen har eller har haft problem med att det snöar in under taket.
 
Snailman
Är det inte så att med älsvbyhus betalar man mindre då huset står på plats, skulle man däremot låta inreda även övervåningen, så ska det visst kosta lite mer än andra hus.

Sedan verkar det vara vanligt att man tar ett enormt överpris för själva arbetet med grunden (delarna till grunden ingår ju i huset, men inte arbetet), det har jag läst flera trådar om

Så jag antar att det är som att köpa en bil utan baksäte och sedan säga att bilen är billigare än andra bilar (de andra säljs med baksäte) (jag menar här den inredningsbara vinden)

Man väljer alltså att blunda för att man jämför två helt olika produkter.

Var fjärde krona man betalar älvsbyhus är vinst, så endast tre kronor av fyra går till ens hus...

jag strök älsvbyhus långt innnan jag ramlade på den här redovisningen...

http://medlem.spray.se/tyr/images/tyrfel/
 
Nu är jag väl ingen allmän förespråkare för just älvsbyhus men man bör väl nyansera bilden lite. Här i norr byggs det väldigt mycket älvsbyhus just av den enkla anledningen att hus för över 2,5 milj. i princip är osäljbara eller åtminstone kanske svårsålda givetvis beroende på läge.

Älvsbyhus är inte på något sätt ensamma om att erbjuda oinredd övervåning jämför s.k. ekonomiserier från andra hustillverkare, Myresjöhus, Eksjöhus, A-hus m.fl. Varför skulle just det vara dyra att inreda övervåning på just Älvsbyhus. Låter som svammel från konkurrentförsäljare.

Älvsbyhus säljer inte arbetet med att förebereda för och montera grunden. Om någon nu köper en för dyr grundläggning från tex. en Älvsbyhussäljares privata bolag må ju vara en fråga mellan dessa parter. Det är dock fritt att välja vilken grundläggare som helst.

Eksjöhus gör väl rätt bra affärer, men jag läser inte att någon säger att de är undermåliga för det.

Det finns väl rätt bra redovisningar för skräckbyggen även ifrån andra, LB-hus etc.

Hur som helst, gå in och kolla priserna på Älvsbyhus hemsida och jämför med andra så är det ganska tydligt
 
Snailman
Jag har läst om att andra personer kommit fram till att om de inreder övervåningen så blir älvsbyhuset dyrare än andra hus med inredd övervåning, och då har dessa andra hus mycket bättre standard. Jag vet inte om detta stämmer med verkligheten, men tycker det låter ganska troligt.
 
Just angåede priserna på hemsidan har jag lite problem med. När vi 1997 byggde vårt första hus ( älvsbyhus ) kostade det oss 1,3miljon i slutändan. Då kostade huset inkl grund 648000 på hemsidan. då kunde man inte välja till så mycket på älvsbyhus som man kan idag. (här i skåne kan man nu t o m få kaklade badrum, och även puts på utsidan och kom inte och säg att det kan du få i lule). priset på hemsidan får huset att se mycket billigt ut, men med grundarbeten mm är man inte speciellt mycket billigare än andra. Visst om man bara tar allt i standard är det ett billigt hus, men om man "hottar" kostar det mycket pengar.
Jag fick mig ett gott skratt när försäljaren till Älvbyhus i stockholmstrakten som förklarade för oss varför det inte gick att få ett gjutet golv i garaget. " "Ingen i norrbotten har gjutna golv i garaget, man har bara singel därför gjuter vi inga golv..." Som fd Pitebo så berättade jag för honom hur det låg till...

Nu bor vi i Skåne och skulle inte bygga ett Älvsbyhus här, inte ens ett trähus skulle vi bygga... Fastän huspriserna i Marieholm är mycket låga och vi troligen inte får ut pengarna vi lagt ut på huset. Alla som inte bygger med totalentreprenad skulle också vara helt uteslutna.

Varför, tja man blir mer erfaren efter varje hus och nu är vi inne på vårt 3.e nybyggda...

Som förstagångsbyggare tror jag att man vill ha det så lätt som möjligt, och då är det lätt att gå med på dåliga avtal för att slippa hålla i så många kontakter själv. Mitt råd är att jämför älvsbyhus med ex eksjöhus och LB, och se vilken standard du kan nöja dig med och vad konkurrenterna har som standard.

Sedan, vi har ett dyrt hus, men kör Ford och Toyota...Och är inte intresserad av dyra bilar, där kastar man verkligen pengarna i sjön. Ett hus kan stiga i värde, men en bil får inte ofta ett högre värde...
 
Poängen med exemplet om bilarna var mer för att åskådliggöra hur mycket pengar en milj. faktiskt är. Många tycker nog att kostnaden för att låna upp till en helt ny bil är svindyrt. Om då skillnaden mellan ett älvsbyhus och ett annat är TVÅ svindyra lån på två nya bilar så sätter det skillnaden lite i ljuset. Tror det är lätt att bli lite fartblind när man funderar på att bygga/beställa hus.

Om man nu inte har Ann Wibbles variant med en årslön per skalle på banken kan det bli lite besvärligt att klara av ett "dyrare" hus vid tex. sjukdom eller arbetslöshet om det nu inte är säljbart med kort varsel. Kan man inte betala så bryr sig nog inte banken om att det är ett jättefint hus och att det är mycket bättre än älvsbyhus.

Sen att det skulle vara dyrare att inreda en övervåning i ett älvsbyhus jämfört med annat godtyckligt hus är ju bara kval. trams. Hur i glödheta skulle det vara möjligt och varför skulle det vara troligt? Tar snickare mer betalt om det är ett älvsbyhus? Jag skulle vilja påstå att älvsbyhus övervåningar är mer förberedda än många av de andra tillverkarnas.

Jag tror inte att någon rent faktamässigt kan påstå att inte älvsbyhus är ett billigare hus, om man nu inte river ut allting och bygger om det första man gör. Att någon sedan har upphandlat för dyra entreprenader i övrigt påverkar ju inte det faktumet. Sedan om det är prisvärt och om man tycker att standarden är godtagbar är ju rejält subjektivt.
 
Snailman
Du har nog totalt missuppfattat mig, jag har inte påstått att det är dyrare att inreda övervåningen på ett älsvsbyhus än ett annat hus, jag har mera tolkat det som att man tar ut ett rejält överpris på huset utan inredd vind...

Jag har under mer än ett års tid tillbringat mycket tid på detta forum, och det är nog så att alla husföretag gör missar då och då på olika sätt, men de som är bra rättar till dessa, älvsbyhus förekommer gång på gång i fall där de spjärnar emot, på olika sätt, de säger de avpolleterar bygglag som klantar sig, men de personer som ingått i dessa bygglag poppar sedan upp i ett bygglag med annat namn, jag vet att älvsbyhus är störst, men de verkar även vara de som har högst antal missnöjda kunder som skriver på olika forum...

Men det finns enormt många bloggar av folk som byggt älvsbyhus, så det går nog ganska bra att skapa sig en uppfattning om hur ett genomsnittsligt älvsbyhusbyge gått till.

http://www.dwb.se/husbygge/

http://www.miinas.net/husbygge/
 
I vårt område går inte ens ett nytt Älvsbyhus att sälja...Grannarna försökte och hade det ute till försäljening i ett halvår men har idag gett upp, man får inte ens ut de 2,4 miljonerna man lagt ned. Tomtpriserna ligger här på 200000, så man kan ju räkna baklänges vad huset kostade; 2,2 miljoner då ett Ägadir ett enplans på 145kvm inkl enkel carport med förråd.
Tycker du uffe/ulrika att det är ett billigt hus? Vad jag menar är att när du kommer upp till så höga kostnader för ett Älvsbyhus, finns andra alternativ som är lika bra/har bättre byggteknik mm. Ett hörner i standardutförande kostar enligt hemsidan1184500 kr + 88000kr carport = 1275000. Restan är ju för standardhöjning och grundarbete mm. Där har du nästan en miljon att tjäna in... (dina lyxbilar). Men vill du ha kaklade badrum, golvvärme i badrumet mm får du betala mycket om du inte gör det själv i efterhand.

Inget älvsbyhus har kostat mindre än 2 miljoner i vårt område.Och det har byggts 6 st detta år, det minsta en enplanare på 121kvm med garage( 2,1 milj)...
Det har byggts betydligt billigare hus här, ex både eksjöhuset Lycken, ett emilhus, samt ett LB huset har kostat mindre än 2milj att bygga, och då har det varit samma standard i husen och liknade storlek som tidigare nämnda Älvsbyhus, men man har fått ha egen KA och huset har vattnburengolvvärme samt platta på mark.
 
Jag kan bara tillägga att jag har ett par kompisar som byggt med älvsbyhus och det är samma visa om och om igen. När något är fel så är det inte speciellt villiga till att hjälpa till.
En kompis har ringt Kristianstadskontoret flera gånger då det läcker in fukt vid skorstenen. Inget händer. Varje gång lovar säljaren ta tag i det och återkomma men INGET händer.
En annan kompis ringde också dit och då sa han :"jag har inte tid med dig nu!" och slängde på luren.

Jag trodde först bara det var denna säljare som betedde sig otrevligt men jag har också varit här på tråden ett tag och har ofta läst negativa historier om Älvsbyhus.
De säljer fööör mkt hus och har uppenbarligen inte tid att ta han om sina kunder i efterhand.
 
Snailman skrev:
Du har nog totalt missuppfattat mig, jag har inte påstått att det är dyrare att inreda övervåningen på ett älsvsbyhus än ett annat hus, jag har mera tolkat det som att man tar ut ett rejält överpris på huset utan inredd vind...
<snip>
Det har du rätt i (att jag missuppfattat dig). Det verkar faktiskt som jag läser lite som en kratta ibland.
 
Antman skrev:
Skulle vara tacksam om ni ville skriva 3 bra saker om Älvsbyhus, och 3 dåliga det finns alltid dåliga och även bra erfarenheter. men jag vill ha 3 svar från varje alternativ, inte fler och inte färre.
BRA
1) Billigt.
2) Snabbt
3) Fabriksbyggt.

DÅLIGT
1) Gör inte ordentliga besiktningar med oberoende, utomstående, certifierade besiktningsmän.
2) Tillåter inte att kunderna väljer egen, oberoende kvalitetsansvarig.
3) Lågbudgetkvalité. Man får det man betalar för..............
 
Vill bara säga att jag äger inget hus, har inte planerat bygga ett hus, men är intresserad....Punkt.

Men jag kan inte förstå varför folk tar upp att Älvsbyhus med massa tillval blir lika dyrt som om de byggt med andra fabrikanter.

Antar att Ä-hus signum är enkla & billiga hus. Är man så urbota dum så man frångår detta och tar MÅNGA tillval så anser då jag att man får ta på sig dumstruten.

Vill man däremot komma billigt undan och strunta i vissa detaljer så är nog Ä-hus ett bra alternativ.

Sen hur de är att ha & göra med ska jag låta vara osagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.