Hejsan!

Nu blev jag medlem med,verkar finnas gott om råd o duktiga personer här!

Nu har jag en fundering  :-/

Jag bygger ett garage på 73 kvadrat,som ska värmas med en luftvärmepump.

Jag har 45*120 regelvirke i väggarna,sen blir det vindpapp och ytterpanel på utsidan om stommen,inuti ska det ligga isolering,nu till frågan,behöver jag sätta plast nånstans i väggen?
Varför isånna fall?
Och vart ska plasten sitta i väggen?

Ska börja med detta på fredagen så har nån nått bra så skriv så fort ni kan så jag inte gör bort mig!

Tackar i förväg! :)

Micke
 
plasten sätter du längst in mot rummet, altså bakom gips eller vad du nu sätter på väggarna, för att inte fukt i den varma inneluften ska följa med värmen ut i väggen.
 
kvistarn skrev:
plasten sätter du längst in mot rummet, altså bakom gips eller vad du nu sätter på väggarna, för att inte fukt i den varma inneluften ska följa med värmen ut i väggen.
Ok,tackar

Det var det jag trodde.

En fråga till,vindpappen som sitter på utsidan,sen på den blir det en regel på ca 20 mm tjock,sen kommer ju ytterpanelen,då får man en spalt som då ä ca 20mm även längs ner på väggen mot leca-blocken som sitter där,ska det vara helt öppet där alltså?

Micke
 
Det ska kunna lufta igenom bakom
panelen.
Tror det finns nån typ av "musfälla" att sätta
där om man vill.

Mvh Putte
 
ja.. ett fin maskit nät av metall är bra mot möss & annan ohyra..

luftspalt ska det vara.. :)
 
Ok,får ta o titta på "musfälla" då  :)

Jaja,nu ficka en massa kunskap,tackar så mycket för det!

Micke
 
vad händer om man inte har plasten bokom gipset?
 
jazon skrev:
vad händer om man inte har plasten bokom gipset?
Det beror på vad det är för utrymme, och hur det används. Risken är att, under de kalla årstiderna, varm och fuktig luft pressas ut genom väggarna och når där kallare trakter ex. ytterpanelens insida. Fukten kondenserar på på träet och sugs upp i detsamma. Och så ruttnar det..
Så man får ananlysera situationen utifrån denna fysikaliska mekanism.

Värsta tänkbara läget borde vara ett tvåplanshus utan mekanisk ventilation och inga frånluftsventiler någonstans. I detta hus duschas det frenetiskt av husets 18 tonåringar i ett badrum utan utsugsfläkt, samt torkas en massa tvätt frihängande, och värmen är 30 grader inomhus. Den varma inneluften vill uppåt pga termiken så man får ett övertryck på övervåningen, och den höga innelufttemperaturen ger ett högt så kallat partialtryck för vattenångan, dvs den "vill mycket". Finns ingen annan väg ut för luften så pressar den sig genom väggarna.

Däremot ett torrt kallgarage eller förråd, där man aldrig ställer in en blöt eller snöig bil klarar sig fint utan plast.
 
om det är ett tegelhus med hela träväggar inomhus sen gips ovanpå det. innanför träet är det isolering.
det är en vind, en våning, sen en källare. gott om ventiler i källaren.

om det inte är plast där mot ytterväggarna, hur skulle det då bli? om man ser till att man bor där under normala förhållanden
 
Jazon, om jag fattat det rätt, utifrån-och-in: Tegel-isolering-trä-gips.
Inget av materialen är diffusionstäta, dvs luft med tillhörande vattenånga passerar.
Så att någonstans i väggens tvärsnitt kommer inneluften (om den nu tar den vägen) passera daggpunkten, dvs kylas av så mycket att dess relativa fuktighet blir 100%, under förutsättning att det är kallt nog utomhus.
Var den hamnar beror på inneluftens relativa fuktighet och de olika materialens tjocklek och isolationsvärde. Med största sannolikhet inte i träet eller i gipsskivan, där är det inte kallt nog. Utan nånstans mellan teglets innersta halva och och en liten bit in i isoleringen. Fukt i teglet är obra, kan ge frostsprängning. Och fukt i isoleringen är också obra, den isolerar dåligt då, och kan väta ner träet.
Men så illa är det säkert inte hos dig, jag vill inte skrämmas.
Ge gärna inneluften en bättre väg ut, några frånluftsventiler på övervåningen ger ett lätt motstånd och luften pyser gärna ut där istället. Eller du kanske har imkanaler i skorstenen som mynnar i rummen? De gör jobbet.
Känn på klimatet inomhus, blir det kondens på fönstrens insida är det mycket fukt i luften. Ge den lite hjälp ut.
Något jag inte skrivit alls om hittills är att fuktig luft kan fortsätta upp på trossbotten om plast där saknas. Det är faktiskt en troligare väg, då varm luft vill uppåt.
Det kan ge problem i träkonstruktionerna där uppe, mögel i sågspånsisoleringen, röta i takstolar. Men det är en annan sak.
 
Tänkte på vindpappen, vill man inte ha luftspalten mellan vindpapp och isoleringen?
dvs,

fasad - vindpapp - luftspalt - reglar/isolering - plast - gips/spån ?
 
Mikael_L
Macke-S4 skrev:
Tänkte på vindpappen, vill man inte ha luftspalten mellan vindpapp och isoleringen?
dvs,
Nope, det vill man inte!!!
Då finns det risk att det virvlar luft runt i isoleringen vilket medför att det isolerar mycket sämre!
Sen är det störst risk för kondens på panelens insida på sommar/höstkvällarna, vilket skulle kunna skada pappen.

Sen finns det två skolor, måste väl sägas. En del tycker att det inte behövs luftspalt alls.
_Jag_ anser dock att luftspalten är bra, gör ingen skada iaf ;)
 
Okej, så då vill man ha följande,

fasad - vindpapp - luftspalt - isolering - gips.
 
Mikael_L
Eller kanske:
fasad - luftspalt - vindpapp - reglar/isolering - plast - gips/spån

Tror jag nog de flesta rekomenderar.
 
Mikael_L
Jag kan visa en bild från www.traguiden.se som visar en typisk yttervägg där det dessutom är korsande innerreglar för att bryta köldbryggan bättre.

På bilden framgår ännu en "finess", att snedkapa spikläkten så att ev kondens inte rinner mot pappen utan mot panelen istället.

 
  • Vagg_typkonstruktion_001.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.