Hej,

Ny här så om jag valt fel del i forumet får admin gärna flytta tråden.

Jag har en lucka som inte går att öppna i hallen (sitter med skruv som är övermålad). Jag undrar vad som finns innanför?
Jag vill nämligen borra ovanför luckan men vill inte borra i en elledning eller liknande.

Har bifogat bilder.

Är tacksam för all hjälp :)

Mvh
Henrik
 
  • Vit, målad lucka med gångjärn på en vägg, sitter snett, dold funktion eller utrymme bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med spackel över utjämnad rektangulär uttagning, konturer av ett vägguttag syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skuggor, hål, eluttag och en säkringspanel. Enkel, neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får väl ta fram skruvmejseln och öppna?

Jag skulle gissa på att det är en stam för el eller vatten bakom, antagligen el. Om den används fortfarand är ju svårt att säga.

Jag skulle inte borra rakt ovanför den där.....och inte under elcentralen heller.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är en lucka för elfördelning, troligen går det rätt grova ledningar som matar din lägenhet, där sitter troligen även dina och sedan fortsätter för att mata lägenheten över dig. Det är INTE tillrådligt att borra i väggen i närheten av lådan.
Tar du bort färgen på skruven och runt lådan så är det inga problem att öppna den, där sitter troligen din/dina servissäkringar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hej,

Tack för era svar!

Tror ni att det går att borra där jag markerat med blått? Känns orimligt att inte kunna borra någonstans på en vägg i hallen där man naturligt sätter upp en hatthylla.

Mvh
Henrik
 
  • Vägg med skuggor, blå ljusfläckar, och en oidentifierbar inbyggd enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där du markerat i princip under lådan och åt sidan är det inte troligt att något går till centralen. Öppna locket så ser du lite hur stråken går för lite mer säkra insatser. Samma kan du ta av höljet på centralen så kan du se var huvuddelen av rören går. Det är troligt att de flesta går uppåt där.
 
Du får skaffa en bredare hatthylla och utnyttja de hål som redan finns ute vid hörnen.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Precis som ni varit inne på så fanns det el bakom luckan. Men tydligen är detta en rest från när huset byggdes och är inte längre i bruk. Så det ska vara helt ok att borra ovanför luckan eftersom det inte finns någon aktiva kablar.

Tack för all hjälp :)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H Hank3 skrev:
eftersom det inte finns någon aktiva kablar
Aktiva ? finns det kablar där då, 2 - 3 stycken. + ev någon propphuv bakom en pertinaxskiva som beröringsskydd eller är dom borta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.