Jag har ett minne av att när jag monterade ett handfat en gång som hade liknande hål så stod det i monteringsanvisningen att dom hålen inte var gjorda att fästa handfatet med. Jag kan komma helt fel ihåg och det kan mycket väl skilja mellan olika handfat.

Kanske det finns någon sorts konsoller som ska skruvas i väggen som man sen ställer handfatet på som har en tapp som går in i hålet. Men nu gissar jag bara.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
N Niq skrev:
Håller ett handfat verkligen för att en vuxen lägger hela sin vikt på det?
De är i alla fall normalt gjorda för att ta mycket vikt eftersom de har dessa kraftiga delar undertill, mer än bara för porslinets vikt. Det var en besiktningsman som sa något sånt vid en husbesiktning en gång i tiden, han tog tag i handfatet och ryckte allt vad han kunde och då fick det inte röra sig.
 
Om jag inte är helt fel på det är dom till för att det skall kunna andas då handfatet är ihåligt. Ej för att hängas upp i utan det görs nog med konsoler.

Men jag kan ha fel…
 
Hålen är som sagt inte avsedda för upphängning. Det är nog en tillverkningsteknisk grej bara.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De är i alla fall normalt gjorda för att ta mycket vikt eftersom de har dessa kraftiga delar undertill, mer än bara för porslinets vikt. Det var en besiktningsman som sa något sånt vid en husbesiktning en gång i tiden, han tog tag i handfatet och ryckte allt vad han kunde och då fick det inte röra sig.
Jag vet att vid ett hotellbygge jag var inblandad i fick vi rekommendationen att fästa handfaten ordentligt. Det hände tydligen att städpersonal ställde sig i handfatet för att komma åt att torka av taklampor och att hotellgäster satt på handfatet 😮.

Konsol är nog ett bra tips om det finns spår för det på undersidan handfatet,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag ska återkomma med fler bilder, så får ni hjälpa mig till bästa lösning.

Den känns ganska stabil bara stående på pelaren (inte ens mot en vägg), så jag är hoppfull om att det ska gå att hitta en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.