Det finns många erfarenheter av Yale doorman men om man samtidigt vill ha ett smart hem är då inte ett ID lock att föredra?
 
C
Har ett av den gamla modellen 101 sedan fyra år. Bytte batterier första gången i höstas!
Mycket nöjd. Köpte ett till nu av nya, 150, med Z-wave-koppling också. Funkar än så länge mycket bra, men fick reklamera låskistan då sensorkolven inte gick in rätt när den mötte slutblecket. Fick en ny direkt efter att mailat ID lock.
Låset är ju också mycket snyggare än yale.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Har inte kommit igång ännu men tanken är att bygga upp ett z wave system i huset och garaget men har inte kommit till skott ännu.

Vad har du för kontroller?
 
C
En Raspberry Pi med Zwavemodul och kör OpenHAB. Inte direkt det enklaste att konfigurera, men kraftfullt. Blandad miljö med mest Zwave, några IKEA trådfri, och några wi-fi med Tasmota.
Styrningen av låset funkar utmärkt. Ffa har jag gjort som så att autolåsningen uppdateras beroende på dag och tid. Vardagar låses dörren per automatik när den stängs exempelvis, utom mellan 16-20 då ungarna är hemma och vakna då den är konstant upplåst om man manuellt inte låser. Sen känner openhab av om någon inte längre är hemma, och ser då till att dörren är låst.
 
Lite trådlyft men för framtida läsare har vi också god erfarenheter av ID lock. Installerade själv 2020 och har funkat utan några som helst problem sedan dess.
 
Jag har bara ett problem med min ID Lock 150 som jag haft ca 4 år. Och det är glaset på touchpanelen är av undermålig kvalitet. Vi använder tochpanelen uteslutande men har sett ganska tidigt att sprickor bildats över hela panelen. Jag kan bedyra att dessa inte är skrapmärken utan det har blivit värre och värre och nu kan man under vissa ljusförhållanden inte ens se siffrorna.

Har någon annan sett samma typ av problem?
 
  • Reptangulär kodlås-panel med siffertangenter, kortläsarsymbol, repor, märken, "ID Lock" logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J janeldstal skrev:
Jag har bara ett problem med min ID Lock 150 som jag haft ca 4 år. Och det är glaset på touchpanelen är av undermålig kvalitet. Vi använder tochpanelen uteslutande men har sett ganska tidigt att sprickor bildats över hela panelen. Jag kan bedyra att dessa inte är skrapmärken utan det har blivit värre och värre och nu kan man under vissa ljusförhållanden inte ens se siffrorna.

Har någon annan sett samma typ av problem?
Oh ja. Har både ett 101 och ett 150. Helt olika kvalitet på.

Dessa sitter på varsin sida om huset, men med ungefär lika mycket trafik av samma personer - om något trycks det mer på 101-panelen då den alltid är låst medan 150 tidsstyrs. 101:an är 3 år äldre och satt innan på den sida där 150 nu sitter. Detta till trots är skillnaden som nedan. 101:an är alltså den som ser ny ut fastän den är 6 år, medan 150 bara typ 3 år.
150 sitter i söderläge, och jag har en hypotes om att fåglarna ser reflektioner och är där och pickar, men har aldrig tagit någon på bar gärning. I solsken ser man inte ens längre siffrorna.
Digitalt kodlås med siffror 1 till 9, stjärna, nolla, fyrkant, "ID Lock" logotyp, speglar omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dörrlås med siffertangentbord täckt av frost, utomhus, synliga fingeravtryck, kallt väder, nummer "1", "4", "5" mest använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm det var verkligen intressant. Har själv inte tänkt på att det kanske är fåglar. Din 150 var ju avsevärt värre än min.

Jag har kontaktat leverantören direkt men de hänvisar bara till återförsäljaren som inte gör någonting. Det går inte ens att att reklamera då reklamationstiden (3år) gått ut. Jag hade hoppas att leverantören kände till detta problem och därför skulle vara villig att byta ut den, men ack.

Grannarna som har Yale Doorman har inte dessa problem. Jag kommer inte att köpa en till ID lock.
 
Jag hade samma problem och min display var nästan ännu värre. Provade i går att våtslipa ner alla repor med 600 -> 1200 -> 3000 papper för att sedan polera upp ytan. Ser riktigt lovande ut på bänken. Ska montera tillbaka låset igen och se hur bra det blir i verkligheten.
/A
 
  • Gilla
wos
  • Laddar…
A agw skrev:
Jag hade samma problem och min display var nästan ännu värre. Provade i går att våtslipa ner alla repor med 600 -> 1200 -> 3000 papper för att sedan polera upp ytan. Ser riktigt lovande ut på bänken. Ska montera tillbaka låset igen och se hur bra det blir i verkligheten.
/A
Wow jag mailade ID Lock ang detta då jag också har problem med mitt lås och tänkte jag var ensam, tydligen inte. Tyvärr var svaret kort från ID Lock att min version 101 tillverkas inte längre och det finns inget att göra. Jahapp.. Kul att betala 5k för något som är näst intill obrukbart nu..

Jag skyllde på min fru att det här hennes bröllopsring som repat display:en men inser det kanske är fåglarna då vilket skulle förklara den markanta ökningen av repor också.. :) ops.

Agw, hur gick det för dig med slipningen blev det något bättre?
 
  • Bild av ett ID Lock elektroniskt dörrlås med en repad display monterad på en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q quackpack skrev:
Wow jag mailade ID Lock ang detta då jag också har problem med mitt lås och tänkte jag var ensam, tydligen inte. Tyvärr var svaret kort från ID Lock att min version 101 tillverkas inte längre och det finns inget att göra. Jahapp.. Kul att betala 5k för något som är näst intill obrukbart nu..

Jag skyllde på min fru att det här hennes bröllopsring som repat display:en men inser det kanske är fåglarna då vilket skulle förklara den markanta ökningen av repor också.. :) ops.

Agw, hur gick det för dig med slipningen blev det något bättre
Det blev riktigt bra. Min display var mycket sämre än din och nu ser den nästan ny ut. Det verkar vara minst två lager där det yttersta får repor. Du märker det när du slipar. I mitt fall var det inte fåglar utan en städfirma som i flera års tid gnuggat taggen mot displayen. :)
 
Jag tejpade alla kanter och försökte hålla mig borta från aluminiumet men i slutet körde jag bara och använde ordentligt med vatten under slippappret.
 
Jag har plötsligt fått massvis med repor enbart på siffrorna vi använder på ID Lock 150. Det är garanterat inga fåglar som har fått för sig att endast repa dom.

Det blir värre för varje vecka och känns rätt uppenbart att det är plasten som spricker.
 
N nu1mlock skrev:
Jag har plötsligt fått massvis med repor enbart på siffrorna vi använder på ID Lock 150. Det är garanterat inga fåglar som har fått för sig att endast repa dom.

Det blir värre för varje vecka och känns rätt uppenbart att det är plasten som spricker.
Så här ser min ut efter fyra år. Jag såg första märket för några månader sedan, sen har det snabbt spruckit mer. Har aldrig använt någon tagg och använder alltid nakna fingrar för att trycka på siffrorna.

Det känns inte hållbart att man ska behöva köpa nytt smart lås vart fjärde år. Mitt är inköpt 2020.
 
  • Digitalt dörrlås med flera synliga repor och sprickor på ytan, monterat på en röd dörr. I bakgrunden speglas en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så tråkigt! Såhär ser vårat ut. Någon som vet var det går att få tag i ny display? Eller är det värt att prova våtslipning?
 
  • Skadad display på digitalt lås med repor och slitage på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.