Hej!

Vi håller på att renovera köket, och bland annat ska hällen separeras från spisen och monteras i en köksö. Kopplingen ser ut på så sätt att spisen är kopplad till vägguttag (3-fas, perilex) och hällen var fram tills igår kopplad till spisen. Det ser ut som att spisen är kopplad på följande sätt:

Koppling markerad ”1” har en fas kopplad till sig
Koppling markerad ”2” har nollan kopplad till sig
Koppling markerad jord har jord kopplad till sig

Utöver detta finns en ”sockerbitskoppling” där de två övriga faserna är kopplade och de verkar alltså inte användas av spisen, och åtminstone en av dessa gick vidare till hällen som idag är frånkopplad. Min fråga är nu, om man köper en häll som går att driva med 240V, räcker det då med att från spisen dra vidare en av de oanvända faserna + nolla + jord?

Tack på förhand!
 
Förstår inte riktigt vad du menar med att "separera hällen från spisen", men jag skulle iallafall rekommendera att dra vidare rubbet och sätta ett fullkopplat perilex även vid köksön.

När du köper ny häll så ska du välja en häll som kan kopplas in på två faser. En häll för enfas 230V drar mer ström och kräver grövre ledningar, vilket du troligtvis inte har vid ditt perilexutag idag (troligtvis 2,5mm2 säkrat med 16A).
 
En häll brukar dra ganska mycket, så man bör välja en häll som går att köra på minst 2 faser (när du nu har tillgång till 3 fas). Många (de flesta?) hällar som specas att gå på 230V kan kopplas så att de tar ström från 2 faser, dvs man driver från resp. fas till nolla. En renodlad 400V spis drar ström mellan 2 faser istället.

Kör du en 230V häll och av någon anledning vill driva den med bara en fas så måste du sannolikt dra om ledningarna från centralen och säkra upp. Det är bara att titta på installationsanvisningen till hällen och se vilöken säkringsstorlek den skall ha (ofta minst 25A för enfas häll, 2x 16A för 2 fas).

Det du vill göra är att dela upp en befintlig 3- fas installation på olika apparater. Det har skrivits ganska mycket om det här, om du funderar på att göra detta själv så vill jag bestämt avråda. Det finns en hel del regler som inte helt enkla att inse som måtse uppfyllas om man vill gröa en sådan uppdelning. Troligen måste du byta till 3 polig säkring i centralen, bara som ett exempel. Det krävs också tydlig märkning i centralen som en varning att gruppen har blivit uppdelad. Gör du fel så brinner huset.
 
Jag var kanske lite otydlig där - givetvis var hällen redan separerad från spisen tidigare, det jag menade var att den nu helt enkelt ska flyttas ut till köksön. :)

hempularen, jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg. Spisen är ju idag inkopplad till endast en av faserna, och det låter ju på din beskrivning att detta skulle vara inkorrekt (inte jag som installerat den!). Även om jag drar rubbet vidare till köksön och kopplar hällen till fler faser - måste inte spisen vara det också?
 
Behöver inte vara inkorrekt, men du har troligen inte rätt dimension på trådar och säkringar för att bara köra på en fas.

Menar du att du skall ha både häll och spis? Inte bara en ugn och häll? Lösa ugnar brukar klara sig på en fas 16A, men en häll drar oftast minst 25A. Samma med komplett spis.

En obehaglig tanke slog mig, vad har du för säkringar idag till detta? En spis är normalt säkrad för 16A och har trådar på 2,5 kvmm. Om någon ex. säkrat upp detta utan att byta kabeln så är det farligt.
 
Var vänlig och definiera vad är:
1 en spis (en ugn+häll, ofta hopbyggt)
2 en häll (Där man kan ställa stekpannan)
3 en ugn (Grädda bröd i)

Om alla skriver om samma sak brukar det vara enklare.

Protte
 
Vad jag har är följande:

1. Bosch glashäll, ej induktion
2. Ugn

Vid rivning av köket var jag tvungen att koppla ur hällen utan möjlighet att egentligen se till 100% hur allt var kopplat, med allra största sannolikhet gick det två faserna kopplade till "sockerbiten" på följande bild till hällen (sladden var en sådan tjockare gummisladd som ofta används i 3-fas-sammanhang):

ugn.JPG

Sockerbiten är alltså den gula detaljen till vänster där man ser att två av faserna är kopplade. Jag är nästan helt säker på att förra hällen satt kopplad till dessa två faskopplingarna.


Säkringen ser ut som följande - de tre faserna gå på samma on/off switch:

sakring.JPG
 
Tänk på att slå av huvudbrytaren när du jobbar på den avslagna gruppen, den dvärgbrytaren är inte godkänd som frånskiljare!
 
Ser ju ut som att ugnen använder 1 fas + nolla medans hällen går på 2 faser utan nolla. Med 16A säkring blir det ju 6400W (400*16) till hällen och 3700W (230*16) till ugnen. Men om du vill använda 230V häll med bara 1 fas och nolla kommer du ju troligtvis behöva nya ledningar. Däremot en 2-fas 230V häll eller 1-fas 400V som den som du verkar ha redan...
 
sverre: Brukar alltid slå av huvudbrytaren vid arbete för att vara på den säkra sidan - ingen fara!

Den gamla hällen är redan såld då jag ville byta till induktion. Låter ju som det absolut enklaste vore att köpa en häll som går att använda med två faser utan nolla (går de flesta nya hällar att köra så?) och helt enkelt dra de två faserna vidare till köksön?
 
Vidhåller att du ska dra vidare alla faser (och nolla/jord) om du ska köra på fler faser än en. Detta för att det är väldigt smidigt med ett Perilexuttag för anslutning av hällen och att ett sådant alltid måste vara fullkopplat. Välj häll som går att köra på 2 faser plus nolla, det verkar faktiskt vara det vanligaste idag (även omkopplingsbart till enfas 230V).
 
Egentligen gör det mig ingen skillnad om jag drar 2 faser eller allt, så det är väl lika bra att dra allt då.

En fråga angående dragningen, ska fräsa ut spår i betonggolvet och gjuta VP-rör - finns här några speciella bestämmelser för 3-fas som skiljer sig från vanlig 1-fas?
 
Inte vad jag vet, men du lär behöva VP20 och en variant som är godkänd för ingjutning. FK på 2,5mm2 behövs för 16A.
 
Patrick Jakiel skrev:
En fråga angående dragningen, ska fräsa ut spår i betonggolvet och gjuta VP-rör - finns här några speciella bestämmelser för 3-fas som skiljer sig från vanlig 1-fas?
Akta så att du inte skär av armeringen i betongplattan när du fräser. Det framgår inte om det är en platta på mark eller ett bjälklag som du skall fräsa i. Men armeringen är lika känslig vilken typ det än är. Avskuren armering = försämrad hållfasthet i plattan/bjälklaget.
 
Faktum är att detta är en bostadsrätt och inte hus. Vi har tillstånd att borra 3 cm, vet dock inte om detta innefattar fräsning också - ska ta reda på det!

Så vad som behövs är alltså ett VP-20 rör som är godkänt för ingjutning och en 5G 2,5mm2 kabel. Ställs krav på kabeln också, eller fungerar det med exempelvis Clas Ohlsons 49-274-5 5G kabel?http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251636&_path=251882;251433;251215;251699;251139;251636

Tack för alla suveräna svar - verkligen tacksam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.