Vet inte om jag hamnat i rätt forum för denna fråga men försöker ändå.

Vi byggde våran villa förra året och skall inför nästa år jämka för våra räntekostnader. Min fråga är om det är fördelaktigt och lagligt att dra hela räntan på mig som har mycket högre lön (kommer upp in statlig skatt) än att dra den på min fru som bara kommer upp i kommunal skatt, eller skall man dela den lika?

Tacksam för svar
 
Har för mig att räntan fördelas på hur ägarförhållandet ser ut.
Kolla senaste deklarationen. Ägarförhållandet står där har jag för mig så jag antar att det är vad skatteverket går efter.
 
Det skall vara lagligt att ni själv bestämmer hur ni väljer att fördela ränteavdragen, man måste dock påpeka det på båda deklarationerna hur man valt.

Nu har jag inte dragit räntorna i sverige, då jag jobbat i danmark, men jag har för mig att jag hört någonstans att räntekostnaderna inte påverkar hur mycket skatt du betalar. Så säg att du betalar 200.000 i skatt och har 50.000 i räntekostnad, så är det inte så att du får dra av 50.000 på din inkomst och sedan betala skatt utan du får dra av 15.000 från dina 200.000 som du betalar i skatt, vilket innebär att det spelar ingen roll vem av er som drar av för räntorna eftersom det ändå bara kommer bli 15.000.

I Danmark är det nämligen motsatsen att där drar man räntekostnader mot inkomsten och inte mot den fastställda skatten, men jag kan ju ha fel... vilket jag hoppas eftersom jag börjat jobba i sverige igen...

Du kan ju dock alltid höra med skattekontoret, har du tur så får du tag i någon som faktiskt vet något om hur man skall göra med de olika avdragen i deklarationen, det har nämligen inte jag lyckats med när jag ringt ditt...

- M
 
Jag kontaktade skattekontoret, å dom sade att det e fullt lagligt att dela upp det som man vill, men hon kunde inte svara på hur och varför, för dom sysslar inte med skatteplanering som hon sade,,, ;)

Nån som vet säkert hur det funkar i sverige?
 
Nja, regeln säger väl att den som betalar räntan har rätt till avdragsrätten. Sedan kan man i praktiken välja att fördela den hur ni själva vill och är mest fördelaktigt. Svårare än så är det inte och precis som Skattekontoret svarar.
 
Jag jobbar i Norge och har således svårt att göra avdrag. Innan när jag bodde i lägenhet så föreslog banken att jag skulle ha en medlåntagare, min far i detta fallet, för att kunna göra ränteavdragen. Nu har jag och min sambo köpt hus och har då fått samma info. Det ska med andra ord gå bra.
 
Hej,

Är i samma situation och kollade upp detta för ett par år sen.
För det första så spelar det ingen roll hur ägandeförhållandet ser ut.
Den som betalar räntorna får göra avdraget. Punkt slut.

Det hjälper dig dock inte med den statliga förvärsskatten. Ränteavdraget görs först efter att den statliga skatten räknats ut och dragits av.

Ni kan lätt kontrollera detta om ni deklarerar via internet. Pröva flytta runt avdraget mellan er så kommer ni att se att ni får tillbaka samma summa oavsett hur ni gör fördelningen.

mvh Theo
 
Räntorna kan ni fördela hur ni vill, men den enda vinsten blir om din fru inte har någon inkomst eller kapitalvinst alls, eller för lite jmf med ränteavdraget, då kan det löna sig.

/K
 
Nu för tiden är det 33% skatteavdrag på räntorna för alla.
Tidigare drog man räntorna från inkomsten. Pga marginalskatte-effekten var det då lönande att lägga alla räntorna hos den som tjänade mest. Men så är det som sagt inte längre, men den här tanken lever fortfarande kvar.
 
anders: Men om den ena parten inte har någon inkomst eller en mkt liten inkomst då ?
Då finns det ju inget att dra av emot - och du får ju inte pengar totalt sett - bara en återbäring på din skatt, eller ?

/K
 
Enklast är att meddela banken att det är du som betalar räntorna så sköts rapporteringen till skatteverket med automatik. Har aldrig haft problem efter att det gjordes för mig.
Ägarförhållandet har ingen betydelse för hur räntorna betalas/dras av.
Man har fortfarande nytta av att fördela räntorna ifall den ene har betydligt högre lön, eftersom ränteförlusten dras av totala inkomsten och då sänker den statliga delen av skatten.
 
Nej det spelar ingen roll hu du lägger fördelningen av räntorna. Ränteavdragen är alltid 30% det har inget att göra med din inkomst eller vilket skattesats du betalar.

/ Peter
 
Peter2400 skrev:
Nej det spelar ingen roll hu du lägger fördelningen av räntorna. Ränteavdragen är alltid 30% det har inget att göra med din inkomst eller vilket skattesats du betalar.

/ Peter
Utom i det fall som tas upp här ovan, om ena parten får så låg skatt att ränteavdraget är större än skatten. Man får inte negativ skatt.
 
Ytterligare en sak att tänka på är om du betalar mer än 100' / år i räntor.
Ränteavdraget är 30% på räntor upp till 100', över 100' är det bara 21%.

Se alltså till att ingen av er får räntor på mer än 100' dragna från er skatt.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.