Jag ska ha vattenburen golvvärme i mitt garage.
Jag ahr hört mig för lite men inte fått något rakt svar,

Hur mycket betong bör man ha över golvvärmeslangarna? dvs hur djupt skall slangarna ligga?

Vissa säger att man kan naja fast den i armeringen, andra tycker att man skall fästa dem mot cellplasten?

Snälla hjälp till! Egna erfarenheter?

Skall förhoppningsvis gjuta i veckan!

MVH
Fredrik
 
Hej, har golvvärme i hus och garage. Den är fastsatt i cellplasten och under armeringen. De flesta rekommernderar detta och framför allt är risken mindre attt man råkar borra sönder slangen när man fäster väggar mm. Läste i information från någon av leverantörerna att skillnaderna i värmeegenskaperna är små beroende var man lägger slangen.

Lycka till!
 
Mikael_L
Värmeledningsförmågan i betong kontra cellplasten under gör att ur energieffektivitetssynpunkt kan det knappast vara någon skillnad. Sen framhålls den snabbare regleringen som argument för att ha slangarna högt, men personligen tvivlar jag på att det gör någon speciellt stor skillnad.
I garaget är det dock väldigt trevligt att veta att slingorna går minst XX mm ner i betongen, den dag du ska borra och skruva fast en billyft, en pelarborrmaskin eller vad det nu kan vara...

Jag skulle iaf valt att sätta dom längre ner i plattan, dom går iofs att fästa på undersidan av armeringsnäten, men det måste vara krångligt satan. PS, naja inte slangen utan fäst den med plastbuntband.
 
en liten fundering, det finns ingen risk att skada slangen med domkraft om de ligger i armeringen, (att man skulle trycka ihop slangen??)

(kanske världens dummaste inlägg!)
 
Endast icke ställda frågor är dumma!

Först gör du i ordning markbädden, sedan lägger du isoleringen. På denna lägger du värmeslangen. Jag använde medföljande plastbyglar med hullingar som håller slangen mot isoleringen och hindrar den från att flyta upp.

Sedan lägger man armeringen ovan armeringdistanser, dessa gör att armeringen kommer ungerfär mitt i plattan, dock ej under mittpunkten!

Sedan är grövre armering att föredra för att minska sprickbildning i betongen! Detta är endast för ögats skull ej något som påverkar hållfastheten...
 
hej dessa medoder som här dryftas är de som man brukligen använder sej av. det var inte alltför länge sedan dessa skenor som fästs på isoleringen togs fram och är helt okej. Innan de togs fram så var det vanligast att naja slingan i armeringen, över eller under beroende på täckskiktet. En grundregel man kan använda sej av är 30mm täckskikt. Tänker man logiskt så bör ju golvvärmen värma fötterna mer om den ligger närmare ytan än närmare isoleringen som för den delen inte behöver värmas alls. blir en del bortfall där.
 
Kolla bilderna från min gjutning, slingorna ligger minst 8 cm ner så det är ingen fara att skjuta syll på det.
hem3.passagen.se/vobby

Scrolla ner ganska långt...
 
concon skrev:
Tänker man logiskt så bör ju golvvärmen värma fötterna mer om den ligger närmare ytan än närmare isoleringen som för den delen inte behöver värmas alls. blir en del bortfall där.
Jag håller inte med om att det är så logiskt... Om man förutsätter att det är välisolerat undertill, så har ju värmen ingen annan väg att ta än upp genom ytan. Det måste handla om marginella förluster. Däremot blir det ett trögare system eftersom värmen måste gå genom ett tjockare skikt betong.

Precis som Mikael_L skriver... :)
 
H
Det måste handla om marginella förluster. Däremot blir det ett trögare system eftersom värmen måste gå genom ett tjockare skikt betong.
Det kan vara viktigt att tänka på vilken tröghet man kan acceptera. Har gjutit mina slangar ovanpå armeringen, ändå är det inte att jämföra med en vattenburen radiator vid snabba omslag.
 
En annan viktig sak att ta hänsyn till är att inte lägga slangarna för högt så att man får kalla ränder mellan två slingor. Minst 30 mm betong ska slingorna täckas med vid c-c 300.
 
HasseHunna skrev:
Det kan vara viktigt att tänka på vilken tröghet man kan acceptera. Har gjutit mina slangar ovanpå armeringen, ändå är det inte att jämföra med en vattenburen radiator vid snabba omslag.
Självklart. Golvvärme är ett trögt system, oavsett var i plattan slangen ligger. Det är mycket betong att värma, om man jämför med tiden det tar att byta vattnet i en vanlig radiator. Men det är en annan diskussion. Trådstartaren hade redan bestämt sig för golvvärme (förmodligen har han redan gjutit också, men ändå fortsätter jag pladdra! :D ).
Frågan är hur stor skillnad i tröghet det blir. Rimligtvis borde det ta 2-3 ggr längre tid för värmen att ta sig till ytan, eftersom den måste gå 2-3 ggr längre. Hur ofta är trögheten ett problem?
 
Alla säger ju att man bör komplitera med en värmefläkt i garage när man skall ut och mecka...Så det tar nog en stund att få upp någon vidare värme i garaget.? Men däremot krävs det nog inte mycket energi för att hålla en bra bas temp?

OBS ovan skrivna är bara spekulation inget jag vet på säkerhet!
 
Ovan armering tordes ju vara det enklare samt billigare alternativet. Tillverkarna vill ju gärna tjäna pengar på att sälja hållare.

Och så länge man kör med vägghängda WC stolar så proppar man nog inte ner i värmeröret heller. Där mellanväggar och bärande voterna ligger lägger man ju ändå inte värmerör så risken att borra i röret borde ju vara ytters liten.

Buntband är klockrent- najning är jobbigare och sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.