Är det nån som begriper vad exakt som ger rot-avdrag? Vi funderar på att ha en snickare som bygger ett platsbyggt skåp nu när vi renoverar. I reglerna står det dels att det inte bara får vara en installation och detta kan ju inte räknas till enbart en installation när snickaren också bygger skåpet? Dessutom står det att det måste vara "ett större arbete" men vad 17 betyder det? Vi renoverar ju hela köket men vi kommer bara använda hantverkare till en liten del. Är det så att arbetskostnaden måste överstiga en viss summa för att man ska vara aktuell för rot-avdrag? Men i rimlighetens namn borde väl även mindre jobb kunna räknas dit, tex som en elektriker? Vet ni?

/mino
 
Jag svarar mig själv ;)
Jag hittade en jäkla klausul om att måttbeställda inventarier som görs i företagets lokaler INTE får inräknas. Frågan är hur man ska tolka det, om snickaren står i vårt kök och bygger skåpet, får man rot-avdrag då...? :p
 
2000 kronor kostar det ju bara man hälsar på en hantverkare så det verkar ju inte vara nåt problem i så fall...
 
Jag tror att din hantverkare som snickarar inne i ditt kök räknas under ROT-avdraget, det är ju inte hans lokal, det är en typ av ombyggnad och det går över 2000 kr. Du har väl ändå tänkt låta göra jobbet så en ROT-avdragsansökan är ju inte jättemycket extrajobb, det kostar ju bara papper och frimärke.

Eller är det ett löst skåp som går att flytta på och ställa in i ett annat rum när man vill? Då kanske det är en möbel och faller inte alls under ROT-avdraget. Ring och kolla med skattemasen för säkerhets skull.

/ama
 
Det är fortfarande en oerhört märklig regel. Man undrar var gränsen går. Om snickaren kommer hem till mig och mäter, snickrar i vissa saker i sin lokal och sen sätter upp det. Vad har själva tillverkningslokalen för betydelse? Jag tycker det verkar diskriminering mot snickare och andra hantverkare som har behov av större maskiner... Dags för ett RIT-avdrag för dem kanske... ;)
 
Ring skatteverkets upplysning på 0771-567567.
De har en lathund som de tittar i. I bästa fall har de svaret på din fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.