K
Hej!

Jag och min sambo ska i nästa vecka riva ut golvet (parkett, spån, reglar och isolering, ända ner till plattan) i del av vår nyinförskaffade bostad, och ersätta det med ett ventilerat undergolv (Nivell eller Subfloor).
Huset är uppfört -79 på oisolerad betongplatta.

Konstruktionen på det golv som ska installeras:
Könledare i ett tomt rum, orange och svarta pilmarkeringar, pallar av trä, osammanhängande arrangemang.

När jag kikat runt lite så får jag intryck av att >200mm isolering är det vanliga i golv.
Vi kommer dock att använda 45x45-reglar, och tycker mig ha läst att isolering och reglar bör vara lika tjocka. Har jag fel? Till det kommer att det inte finns isoleringsbärare för skivor tjockare än 120mm.
Jag vet inte i vilken utsträckning omständigheten att rumsvarm luft cirkuleras mellan platta och isolering påverkar hur tjock isolering vi bör ha.

Tacksam för all hjälp jag kan få, och alla tankar kring lämplig tjocklek på isoleringen!

Mvh
Daniel
 
Enkla svaret är att så tjockt du kan ha utan att offra för mycket takhöjd och det blir krångel med dörrar osv.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
K
P Patzie skrev:
Enkla svaret är att så tjockt du kan ha utan att offra för mycket takhöjd och det blir krångel med dörrar osv.
Tack för svar.

Någon som har något att säga om användningen av 45x45-reglar tillsammans med betydligt tjockare isolering, eller någon annan av mina funderingar?

/daniel
 
Hur mycket plats finns det att spela med? På många Nivell-golv använder man 45 höga reglar för att det inte får plats mer.
 
K
Z ZipLock skrev:
Hur mycket plats finns det att spela med? På många Nivell-golv använder man 45 höga reglar för att det inte får plats mer.
Plats finns. Det behövs dock inte grövre. Till det kommer att deras högsta reglar är 120mm.

Mvh
D
 
K
P Patzie skrev:
Enkla svaret är att så tjockt du kan ha utan att offra för mycket takhöjd och det blir krångel med dörrar osv.
Svar från Nivell:

Text om isoleringseffektivitet, rekommendationer för isolering av golv och väggar.
 
  • Gilla
Tom_N
  • Laddar…
R
K Kardan79 skrev:
Tack för svar.

Någon som har något att säga om användningen av 45x45-reglar tillsammans med betydligt tjockare isolering, eller någon annan av mina funderingar?

/daniel
Hej,

Det är väldigt enkelt du ställer in ditt golv med 45x45 ifrån nivell sedan skruvar du på den tjockleken av regel som du önskar så vips har du en tjockare golvregel.

Mvh J
 
K
R Janu78 skrev:
Hej,

Det är väldigt enkelt du ställer in ditt golv med 45x45 ifrån nivell sedan skruvar du på den tjockleken av regel som du önskar så vips har du en tjockare golvregel.

Mvh J
Hej!

Jag tror att du missade min initiala fråga.
K Kardan79 skrev:
När jag kikat runt lite så får jag intryck av att >200mm isolering är det vanliga i golv.
Vi kommer dock att använda 45x45-reglar, och tycker mig ha läst att isolering och reglar bör vara lika tjocka. Har jag fel? Till det kommer att det inte finns isoleringsbärare för skivor tjockare än 120mm.
Jag vet inte i vilken utsträckning omständigheten att rumsvarm luft cirkuleras mellan platta och isolering påverkar hur tjock isolering vi bör ha.

Tacksam för all hjälp jag kan få, och alla tankar kring lämplig tjocklek på isoleringen!
Till det kommer att regeln inte blir högre av att du skruvar ner skruvarna. Vad som händer är att avståndet mellan ovankant av regeln och plattan/underlaget blir större.

Mvh
Daniel

Ps. Golvet är sedan länge på plats, och det med endast 90mm isolering, vilket än så länge känns ok.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…

Bästa svaret

@Janu78 irrar just nu runt i flera trådar och verkar tyvärr inte förstå, medvetet eller inte, vad det står i tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
R
K Kardan79 skrev:
Hej!

Jag tror att du missade min initiala fråga.

Till det kommer att regeln inte blir högre av att du skruvar ner skruvarna. Vad som händer är att avståndet mellan ovankant av regeln och plattan/underlaget blir större.

Mvh
Daniel

Ps. Golvet är sedan länge på plats, och det med endast 90mm isolering, vilket än så länge känns ok.
Ja det förstår jag skrev bara om hur man kunde få till en högre konstruktion med att först montera 45an i våg för att sedan skruva på en lämplig regel för att få upp höjden.
Så jag har inte missa något, valde bara att flika in med den idén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.