S Skopan skrev:
[länk]
Så bra
 
Jag förstår nu källarkonstruktionen, alltså murarna

Det jag inte är med på betongplattan. Måste jag ha isolering under den eller kan jag låta bli?
 
RoTe
Talvan Talvan skrev:
Jag förstår nu källarkonstruktionen, alltså murarna

Det jag inte är med på betongplattan. Måste jag ha isolering under den eller kan jag låta bli?
Vill du ha det uppvärmt är det nog bra med isolering.
 
RoTe RoTe skrev:
Vill du ha det uppvärmt är det nog bra med isolering.
Det ska vara kallt.

Behöver man isolering ändå?
 
RoTe
Talvan Talvan skrev:
Det ska vara kallt.

Behöver man isolering ändå?
Det låter ju onödigt, men tänk om du ändrar dig i framtiden?
 
RoTe RoTe skrev:
Det låter ju onödigt, men tänk om du ändrar dig i framtiden?
Det är det jag funderar på

Men sen undrar jag också om det är bra för byggnaden eller snarare plattan att ha isolering under? Även om det inte är för värmen
 
H hempularen skrev:
Bygglovsmyndigheter brukar inte gilla bygge direkt på tomtgräns, om det inte stipuleras i detaljplan (ex. radhus).

Men 2m från bör du kunna få bygglov, om det saknas möjlighet att bygga längre ifrån. Grannens synpunkiter är vid bygglov bara just åsikter. Han får utala sig om planerna innan bygglovet beslutas. Han har ingen vetorätt.

Bygglovet kan godkännas även om grannen säger nej, och det kan avslås även om grannen säger ja.

Bygger du däremot bygglovfritt, friggebod eller attefall. Då får du bygga närmare gränsen än 4,5m om grannen godkänner, kommunen har inte med saken att göra om det gäller bygglovsfri byggnad.
Jag har pratat med grannen och han är tveksam men säger inte nej ännu.

Är det värt att försöka med ett bygglov 2m från gräns för garage eller ska jag ge upp och undvika kostnader för jag sannolikt inte får igenom det?

Det blir så svårt att avgöra om jag ska lägga tid på det om grannen klagar mot kommunen.
 
Talvan Talvan skrev:
Jag får ju inte plats med stort därav tråden.

Frågan är vad minsta möjliga är det borde ju finnas standardmått kanske
Kolla på tillverkare av färdiga garage. Exempelvis Mellby och lövångers.

De borde ha koll tänker jag.
 
Talvan Talvan skrev:
Är det värt att försöka med ett bygglov 2m från gräns för garage eller ska jag ge upp och undvika kostnader för jag sannolikt inte får igenom det?
Gången för bygglov, är att du ansöker. Kommunen gör en preliminär granskning, då kan det hända att handläggaren direkt säger att detta kommer han inte att tillstyrka. Grannen blir inte ens tillfrågad. Eller så går man vidare, och gör grannehörande (om avståndet, eller någon annan detalj strider mot detaljplanen). Efter grannehörandet vägs resultatet av det ihop med bedömningar som handläggaren gör. Handläggaren kan då meddela att man avstyrker bygglov. I det läget kan du dra tillbaka ansökan och kostnaden blir noll, eller låg.

Men du kan också välja att låta ärendet avgöras i byggnadsnämnden. Handläggaren kan inte stoppa ett bygglov, bara godkänna sådana bygglov som är tillräckligt tydligt OK, för att passa inom en snäv ram som nämnden har givit. Den faktiska beslutsrätten ligger i nämnden (politiker). Väljer du att dra det till nämnden så kommer du att få betala för bygglovsbeslutet även om det blir avslag.

Vår förra granne ville bygga uterum årt vårt håll. Det skulle hamna ca 3m från gränsen. Vi tyckte det var OK. Handläggaren avslog. Grannen valde att driva det till byggnadsnämnden, där godkändes bygglovet med minsta möjliga marginal. Den då borgliga majoriteten tillstyrkte, den röda minoriteten avstyrkte.

Vi gillade bygget eftersom det tidigare var en väldigt tråkig fasad åt vårt håll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.