Hej, jag har en sommarstuga med egen brunn som inte är använd på många år. Nu tänkte jag använda den vintertid. Den är urpumpad två gånger med dränkbar pump och vattnet verkar ok, men i botten finns rötter, slam och skräp i allmänhet. Har frågat på en uthyrningsfirma om en slampump men de hyr inte ut för det ändamålet då pumpen kan ha varit i avloppsbrunnar m m. Förslag någon.
 
En grej kan vara att "skopa" upp det.
Kolla på http://www.nordpost.se
klicka Gårdsverkstad > Handredskap
Kostar ca. 500:- :D
 
  • Gilla
Guslahtem
  • Laddar…
Verkar intressant, fler förslag vore bra.
 
Man kan "blåsa" en brunn. Allt tas upp och en slang förs ner till botten och fästes upptill vid foderröret med en tving. Slangen kopplas till en stor kompressor, brunnen kommer att tömmas med ett jättelikt fontänsprut ;D "sk*tläckert" att se.. När det gjordes på min brunn så fanns det cirka 2 meter slamm i botten, blåste cirka 5-6 ggr med smutsbrunt vatten i början och klart och fint på slutet. Brunnborraren som gjorde det drog "rövarhistorier" om råttor och tom katter som hade "blåsts" upp på andra ställen...
 
Uffe_xx skrev:
När det gjordes på min brunn så fanns det cirka 2 meter slamm i botten, blåste cirka 5-6 ggr med smutsbrunt vatten ....... om råttor och tom katter som hade "blåsts" upp..
Det gäller att inte ha tvätten hänga ute denna dag ;D
 
Funkar det även om brunnen är flera meter djup? Antar att det är någon specialkompressor som används eller?
 
Funkar det även om brunnen är flera meter djup? Antar att det är någon specialkompressor som används eller?
Kompressorn som användes var den lastbilsmonterade kompressorn som han använder till borriggen i vanliga fall. Den klarar av att blåsa upp borrkax och vatten vid borrning av djupa värmepumpshål så den räcker nog till i överkant till vanliga vattenbrunnar :)
Kan tänka mig att rensningen kan bli svårare om det är dålig tillrinning till brunnen, i mitt fall så var den god, så att "blåsningen" gjordes med ett par minuters mellanrum.

Ta kontakt med en lokal brunnsborrare och hör dig för.
 
  • Gilla
Attar87
  • Laddar…
Är det en grävd brunn, som inte är allt för djup, kan du tömma den. Klättra sedan ner och rensa den för hand. Såvida du inte har anlag för cellskräck elller dyl. :-/ ;)
 
Är det en grävd brunn
Hade inte en tanke på att det skulle kunna vara en grävd brunn ::) ::) men är det så, blir nog blåsningen med kompressor en bubbelpool ;D ;D
 
Om du skulle krypa ner i en brunn så var väldigt försiktig så att du inte drabbas av syrebrist där nere. Det hände dödsfall på det sättet för något år sedan. Syret tar slut efter ett tag och luftomsättningen är inte så där vidare. Inget ensamarbete alltså, och se till att den uppe på kanten har möjlighet att hissa upp den som är i brunnen!
 
ylven skrev:
Om du skulle krypa ner i en brunn så var väldigt försiktig så att du inte drabbas av syrebrist där nere. Det hände dödsfall på det sättet för något år sedan. Syret tar slut efter ett tag och luftomsättningen är inte så där vidare. Inget ensamarbete alltså, och se till att den uppe på kanten har möjlighet att hissa upp den som är i brunnen!
Mycket bra svar ;D
 
Jag har för mig (kan vara fel) att det var när någon klättrade ner i brunnen efter att ha sprängt, och att det var sprängningen som orsakade att "syret försvann". Men det stämmer nog att försiktighet är en dygd om man ska klättra ner i en brunn.

Jag tänkte väl att det inte går att "blåsa ur" en grävd brunn, men då kan ju SnickarPelles redskap vara vettigt om man inte vill/kan klättra ner

ylven skrev:
Om du skulle krypa ner i en brunn så var väldigt försiktig så att du inte drabbas av syrebrist där nere. Det hände dödsfall på det sättet för något år sedan. Syret tar slut efter ett tag och luftomsättningen är inte så där vidare. Inget ensamarbete alltså, och se till att den uppe på kanten har möjlighet att hissa upp den som är i brunnen!
 
Tack för alla svar och intresset från er. Men en enkel fundering... finns det ingen "stor dammsugare" som kan suga upp allt slam mm??
 
Klingen skrev:
... finns det ingen "stor dammsugare" som kan suga upp allt slam mm??
8) Jovisst finns det sådana. Problemet är som med pumparna, de kan ha haft slangen i en avloppsbrunn innan de kommer till dig. Billiga är de inte heller! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.