Håller på att fixa med ett rexovent RDAA-1-4-1 aggregat.
De som tidigare haft hand om det har placerat filtren fel etc. Försöker få iordning på allt nu.

Gällande frånluftsfiltret. Eftersom jag inte vet hur filtren ska sitta och man inte ser det i detalj på bilden i instruktionen så har jag blivit osäker.
Efter bästa förmåga har jag placerat filtret i en liten "hållare" och därefter lutat det mot värmeväxlaren och låtit det vila på öglorna som man lyfter upp värmeväxlaren med. Tycker det ser ut som det ska sluta så tätt som möjligt mot lock etc då. Vet någon om detta är korrekt? Se bilderna nedan (filtret ska bytas).
Mörk ventilationsschaktbild med isolering, metallramar och rörmärkning. Begränsad belysning skapar en dyster atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus ventilationssystem, isoleringsrör, dammig, mörk omgivning, byggmaterial, underhållsansvar, osynlig strukturdel, heminfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa fråga handlar om fläktarna. Tycker det är ganska stort mellanrum mellan insugsöppning i fläkthuset och fläkten. Funderar på om det saknas en muff/packning runt öppningen för att minska mellanrum och få bättre sug/blås.
Har googlat runt på bilder, kollat reservdelar osv men hittar inget som tydligt visar om det ska sitta en muff där. På nån bilder är fläkthuset mycket närmare fläkten, men vet inte vilken variant av aggregatet de bilderna är på. Någon som vet om det ska sitta en muff runt öppningen?
Industriell utrustning med rör, kugghjul och etikett inuti maskin. Teknisk, komplex, metall. Röd pil pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar också om det går att justera fläkthastigheten på detta första generationens rdaa? Läst ngn instruktion på nätet där det stod om 4 lägen samt min/max. Inte sett någon justering på själva fläktarna och inte öppnat någon elektronikbox.
 
Redigerat:
Hastigheten regleras vanligtvis från köksfläkten. Oftast bara standard och en forcerad drift. Kan kila upp på vinden och fota av hur det ska se ut med filtren om du vill?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hastigheten regleras vanligtvis från köksfläkten. Oftast bara standard och en forcerad drift. Kan kila upp på vinden och fota av hur det ska se ut med filtren om du vill?
Jaha är de i regel kopplade även till köksfläkten? Får kolla hur det ser ut där också då med tanke på att det inte var så väl omhändertaget med aggregatet.

Har du lust och tid får du gärna ta fota! Gärna i detalj så man ser hur det sitter. Du får gärna också ta en bild på tilluftsfilter och hur avståndet vid fläkten ser ut i ditt aggregat om du har tid :)
 
Kunde inte låta bli att gå upp på vinden, var ändå tvungen att kolla fällorna..
Dock är det ett RDAA 1-3-1
 
  • Närbild på en dammig, metallisk maskindel med ventileringsgaller och en central vit del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt nerför en öppen, metallisk vindstrappa i en isolerad byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blab601
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Kunde inte låta bli att gå upp på vinden, var ändå tvungen att kolla fällorna..
Dock är det ett RDAA 1-3-1
Vad snällt, tack! Du fick möjligtvis ingen bild på frånluftsfiltret?
 
Blab601 Blab601 skrev:
Vad snällt, tack! Du fick möjligtvis ingen bild på frånluftsfiltret?
 
  • Öppet ventilationssystem med smutsigt filter och isolering, behöver underhåll eller rengöring, inomhus, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blab601
  • Laddar…
Bägge filtren ligger i en stålram och träs på som en påse.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Bägge filtren ligger i en stålram och träs på som en påse.
Toppen, jag har satt filtren som du gjort, då är det säkert rätt.
Ser att din fläkt sitter mycket närmre huset, men du har också annan version av aggregatet. Tycker det är så stort avstånd i aggregatet jag håller på med att det borde påverka fläktarnas prestanda.
Stort tack för hjälpen!
 
Blab601 Blab601 skrev:
Toppen, jag har satt filtren som du gjort, då är det säkert rätt.
Ser att din fläkt sitter mycket närmre huset, men du har också annan version av aggregatet. Tycker det är så stort avstånd i aggregatet jag håller på med att det borde påverka fläktarnas prestanda.
Stort tack för hjälpen!
Har du krypgrund? Det har jag. Badrummets frånluft drog även luft från grunden. (Man ville att friskluften skulle gå från taken med i grunden längst med golvsockel. Stängde igen den och fick mycket högre frånluft i huset 👍
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har du krypgrund? Det har jag. Badrummets frånluft drog även luft från grunden. (Man ville att friskluften skulle gå från taken med i grunden längst med golvsockel. Stängde igen den och fick mycket högre frånluft i huset 👍
Hjälper till i en fastighet som inte är min. Vad jag vet är fastigheten från 1800 talet. Tror inte där är krypgrund men vet inte vad det är för grund. Men ska undersöka så den inte drar luft från något "dumt" ställe.
 
Blab601 Blab601 skrev:
Hjälper till i en fastighet som inte är min. Vad jag vet är fastigheten från 1800 talet. Tror inte där är krypgrund men vet inte vad det är för grund. Men ska undersöka så den inte drar luft från något "dumt" ställe.
Då tror jag det bara är en vanlig torpargrund. De hade många konstiga idéer på 80-talet 😉
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Då tror jag det bara är en vanlig torpargrund. De hade många konstiga idéer på 80-talet 😉
Den är från 1800-talet, inte 80-talet 😅. Eller du menade kanske 1800-talet?

Uppdatering, skickade bild på fläkten till en ventilationsbutik och de svarade direkt att det är fel fläkt monterad. Rätt fläkt har större diameter och är högre. Tror det var samma mellanrum vid undre fläkten så det verkar behövas två nya fläktar av rätt modell/dimension.
 
Blab601 Blab601 skrev:
Den är från 1800-talet, inte 80-talet 😅. Eller du menade kanske 1800-talet?

Uppdatering, skickade bild på fläkten till en ventilationsbutik och de svarade direkt att det är fel fläkt monterad. Rätt fläkt har större diameter och är högre. Tror det var samma mellanrum vid undre fläkten så det verkar behövas två nya fläktar av rätt modell/dimension.
Jag menade att intaget från krypgrunden var en konstig idé från 80-talet 😉
 
  • Gilla
Blab601
  • Laddar…
Hej
Jag har ett RDAA som också undrat över filterplaceringen. Ska det ligga dikt mot växlaren eller vänt åt andra hållet? Hittade denna bild som visar så. Kanske inte spelar så stor roll eller? Mvh Jocke
 
  • Teknisk ritning av värmeåtervinningsaggregat med numrerade delar och beskrivande text på svenska, mobilgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.