Hej,

Så jag har klantat till det något helt j*vla otroligt.

Jag försökte installera en fläktkontroll i mitt datorchassi "Fractal Design Torrent". I en helt enastående demonstration av min otroliga händighet med allting rörandes hårdvara och verktyg så lyckades jag att helt och hållet bryta av skruvhuvudet till en av de tre skruvarna som håller fläktkontrollen på plats i chassit.

Nu är skruvens kropp helt fast i hålet.

Jag bifogar några bilder på mitt fantastiska arbete:

Jag har lyckats få fläktkontrollen installerad med de två andra skruvarna, men kontrollen är något böjd med denna lösning, vilket jag inte tror är bra i längden. Även om det är ok i längden, så vill jag ändå ha ut skruven ur hålet, då det stör mig något otroligt att jag lyckats få till det på detta vis när chassit är helt nytt, och förhållandevis dyrt.

Jag skulle verkligen vilja få ut skruven, om det finns minsta chans att det är möjligt. Hela situationen blir dock inte enklare av att skruven är fast i chassits nedre kant, vilket ni på bilderna kan se är ett problem.

Mvh
 
  • Elektronisk apparat inre, fokus på skruv, kontaktdon synliga, kablar, delvis skymd, teknisk, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av svart tangentbord, saknad tangent, dammig, röd cirkel markerar problemområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten svart kula på ett träbord med tydlig trätextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en liten, svart magnetkula. Fokus ligger nära mitten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SkruvGubbe skrev:
Hej,

Så jag har klantat till det något helt j*vla otroligt.

Jag försökte installera en fläktkontroll i mitt datorchassi "Fractal Design Torrent". I en helt enastående demonstration av min otroliga händighet med allting rörandes hårdvara och verktyg så lyckades jag att helt och hållet bryta av skruvhuvudet till en av de tre skruvarna som håller fläktkontrollen på plats i chassit.

Nu är skruvens kropp helt fast i hålet.

Jag bifogar några bilder på mitt fantastiska arbete:

Jag har lyckats få fläktkontrollen installerad med de två andra skruvarna, men kontrollen är något böjd med denna lösning, vilket jag inte tror är bra i längden. Även om det är ok i längden, så vill jag ändå ha ut skruven ur hålet, då det stör mig något otroligt att jag lyckats få till det på detta vis när chassit är helt nytt, och förhållandevis dyrt.

Jag skulle verkligen vilja få ut skruven, om det finns minsta chans att det är möjligt. Hela situationen blir dock inte enklare av att skruven är fast i chassits nedre kant, vilket ni på bilderna kan se är ett problem.

Mvh
Försök att gänga ur den med en tång. Går det att fortsätta "skruva" in den så kan du få ut den på baksidan. Annars skulle jag plocka bort fläktkontrollen och gänga ur den mot framsidan. Går det inte med tång så kan man såga en skår i skruven och använda en platt skruvmejsel i skåran.
 
  • Gilla
SkruvGubbe
  • Laddar…
Då det är smått och i en datorn där man inte vill ha en massa metallspån så tänk dig för innan du börjar borra eller slipa nått.
Måste du har bort skruven? Eller duger med att den inte sticker upp? Själv skulle jag tömma allt från chassit och sedan försöka med tång att skruva ur den från baksidan. Skulle jag inte få bort den på det viset skulle jag fila ner den och behövs hålet borra bort skruven.
Men OBS inget av detta med saker kvar i chassit då kretskort och metallspån är en dålig kombo.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Har den gått av så går den väl antagligen för tungt för att bara "skruva ur" med en tång. Jag skulle nog bara konstatera eländet och låta saken ifråga sitta med färre skruv då.........man ser värre saker än det där i en del datorbyggen.........
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har den gått av så går den väl antagligen för tungt för att bara "skruva ur" med en tång.
Testa med en liten svetstång. De kan nypa rätt bra så finns det bara "synlig skruv" så att du kan få tag i den tror jag det kan vara möjligt att skruva ut den åt något håll.

Låsbar tång av metall, justerbar, verktyg för fastklämning och grepp.
 
  • Gilla
SkruvGubbe
  • Laddar…
Hej allihopa!

Ursäkta för mitt mycket sena svar. Det hela slutade med att jag beslutade mig för att lämna in datorn till Inet för att be dem dra ur skruven, haha. Jag blev av med datorn ett tag, med andra ord! :)

Era tips är ypperliga, men men får lov att hålla med @Stefan1972 och @snuttjulle: det bästa är att låta det vara, särskilt då Inet inte lyckades fixa det hela. Eller, tja, man fixade det väl på sätt och vis; när man försökte borra ur skruven så släppte chassits "standoff", och så var det med det. Fläktkontrollen sitter fast med de två kvarvarande skruvarna ändå, så det är inte hela världen. Vill jag verkligen ha fast den lossnade standoffen så får jag väl se om jag kan slå ut skruven och typ limma fast standoffen, men det känns mer eller mindre meningslöst, då gängorna garanterat skulle gå sönder och då allting fungerar som det är ändå.

Återigen, tack för era tips! :)

Mvh
 
Alldeles för sent på det men hursomhelst...
Jag hade prövat att använda en dremel och fräst (det finns riktigt små frässtål till den) och gjort ett spår. Spånor suger man ut med dammsugare medan man kör dremeln.Sen placerat litet krypolja med ett kapillärrör (eller annat lämpligt) som får lite tid på sig att gå ner i gängorna innan man använder en vanlig (fast lämpligt liten 😀 ) skruvmejsel.
 
  • Gilla
SkruvGubbe
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Alldeles för sent på det men hursomhelst...
Jag hade prövat att använda en dremel och fräst (det finns riktigt små frässtål till den) och gjort ett spår. Spånor suger man ut med dammsugare medan man kör dremeln.Sen placerat litet krypolja med ett kapillärrör (eller annat lämpligt) som får lite tid på sig att gå ner i gängorna innan man använder en vanlig (fast lämpligt liten 😀 ) skruvmejsel.
Hej Kapsyl,

Ja, nu gick ju standoffen av ändå, men jag ska tänka på vad du sagt tills nästa gång som jag oundvikligen kommer att klanta till det.

Finns det någon dremel-modell som du särskilt rekommenderar för sådant här vardagspill, förresten? :)
 
Mja, jag har inte testat alla utan jag köpte den stora blå aluminiumlådan eftersom det kom med en flexibel axel och en hög med andra tillbehör utöver Dremel 4250.. Betydligt behändigare att hänga upp dremeln och hålla verktygshållaren som en penna istället för att ha hela maskinen i näven. Köpte borrstativet också så nu saknar jag bara ett passande koordinatbord också så har jag en bra start på en miniatyrmaskinverkstad.
 
namnbyte
Rispa den plana brytpunkten så djupt och mycket du bara kan, ju mer gropar och kanter ju bättre. Sen tömmer du en BIC-penna på innehåll, smälter där spetsen satt med hjälp av en tändare och snabbt som fan trycker mot skruvens brottyta. Håll helt still tills det stelnat ordentligt, sen försiktigt börja skruva ur fanskapet. Kan behöva göras om ett par ggr innan hela är ute.
 
Folk drar småskruvar alldeles för hårt. En vanlig 8.8 M4 är det väl 2.9 Nm på om jag inte mins fel. Det är så lite i moment så det är lätt att överdra småskruv.. Drar man med 5,8 så känns det fortfarande inte så mycket med en skruvmejsel i handen.

Bäst är att köpa sig en momentnyckel för bits så att man "känner" in hur pass lite 2.9 faktiskt är.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.