Hej,

Vindsfönsteret hos takkupan på vårt 20-talshus är i väldigt dåligt skick. Delar av virket är ruttet och behöver nog bytas ut. Vet inte om det ens är möjligt att renovera, eller om det är nytillverkning som gäller? Oavsett behöver vi hjälp. Har ni tips på någon som åtar sig ett sådant uppdrag i Stockholmsområdet? Kontaktade Fönsterhantverkarna i Bromma men de svarade att de inte kan hjälpa mig då de inte har erfarenhet av denna typ av fönster.
 
  • Stor rund fönsterkonstruktion på tak, röda takpannor, snöfläckar, träd i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Runt fönster med grönt korsformat spröjs, utsikt över hustak och träd, dagtid, inifrån ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart struktur, rostig metall, silhuett, kontraster, skadat glas, nedslitet, industriellt intryck, många texturer, inga människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rikard_L skrev:
Hej,

Vindsfönsteret hos takkupan på vårt 20-talshus är i väldigt dåligt skick. Delar av virket är ruttet och behöver nog bytas ut. Vet inte om det ens är möjligt att renovera, eller om det är nytillverkning som gäller? Oavsett behöver vi hjälp. Har ni tips på någon som åtar sig ett sådant uppdrag i Stockholmsområdet? Kontaktade Fönsterhantverkarna i Bromma men de svarade att de inte kan hjälpa mig då de inte har erfarenhet av denna typ av fönster.
Visserligen långt ifrån Bromma, men Yfab (Ystads Fönsterfabrik AB) i Ystad är nog inte lika "sk*tnödiga" som företaget du hade kontakt med. Finns inget de inte klarar!!!!
Hälsa från "Christina i Östraby", så blir de glada! Lycka till!
PS du får fönstret hemkört. Så avståndet är inget problem.
 
S
Coolt fönster.
Beslagningen ser lite hemmapul ut dock med genomgående skruv och mutter. Finns tidstypiska beslag från Eskilstuna kulturbeslag att köpa.

Borde gå att laga och renovera bågen.
 
@findus42 Är det något för dig, eller vem skickar du folk till när du av något outgrundlig anledning inte kan fixa något?
 
På bilden ser det ut som bara nedersta delen i bågen är dålig. Bodre ju gå att ersätta den delen med nytt trä. Är man lite händig, så fixar man det själv skulle jag tro.
 
@Hep Det är en vanlig dag på jobbet. Något jättegammalt som ingen vet hur det gjordes som nu skall göras nytt. Som den här knepiga spröjsen till en Östermalmsvåning.
Träramar för fönster eller dörrar i en verkstad, ovädershyllor, otvättat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt går att göra.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Gorbatjov och 3 till
  • Laddar…
Bågen ser lite väl modern ut. Är kanske en synvilla men hörnen vid spröjsen ser ut som om hela bågen, med spröjs, är fräst från en hel skiva. Antingen med mallar som jag kunde ha gjort (dock inte i detta fall) eller i CNC.
Om det är skivmaterial.
Om det råkar vara HDF.
Kasta skräpet.
Är det lötat i trä.
Laga.

Någon form av lötning är nog den metod jag skulle välja. Har bara funderat några minuter så det är tänkbart att en bättre idé poppar upp efter en natts sömn.
Anledningen är att det blir krångligt att limma in allt med färdig båge och spröjs med ett resultat som jag vill stå för över tid.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Gorbatjov och 2 till
  • Laddar…
S
findus42 findus42 skrev:
Bågen ser lite väl modern ut. Är kanske en synvilla men hörnen vid spröjsen ser ut som om hela bågen, med spröjs, är fräst från en hel skiva. Antingen med mallar som jag kunde ha gjort (dock inte i detta fall) eller i CNC.
Om det är skivmaterial.
Om det råkar vara HDF.
Kasta skräpet.
Är det lötat i trä.
Laga.

Någon form av lötning är nog den metod jag skulle välja. Har bara funderat några minuter så det är tänkbart att en bättre idé poppar upp efter en natts sömn.
Anledningen är att det blir krångligt att limma in allt med färdig båge och spröjs med ett resultat som jag vill stå för över tid.

Mvh Findus
Såg det nu också. Ser ut som plywood som bladat upp sig. Då är det inget att renovera.
 
Men även om det är nån träskiva (plywood?) ser ju endast nedersta delen dålig ut.
Skulle man inte kunna fixa den delen med nytt trä?

edit: Om det nu är nån slags träskiva, så är väl inte fönstret original från -20 talet?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
original från -20 talet?
Det är nog rätt tänkt. Är det skivmaterial är den ersätt med något som var enklare än original men som ser tillräckligt bra ut för att duga sett från marken.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Oj vad många svar det blev plötsligt 🙂 Tack för alla kommentarer. Jag fick tag på bra firma som tittade närmare på fönstret. Som andra redan har gissat så var det något plywoodskräp, bara att kasta och bygga nytt fönster. Blev fint till slut!
 
  • Älska
  • Gilla
Montymeehan och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.