Jag skulle vilja ha en lykt lampa ovanför mitt matbord. Hittar fina dom är för utomhus. Kan jag koppla om den så jag kan ha den inne?
 
Spontant skulle jag säga ja. Har du en bild eller en länk till lyktan blir det enklare att ge något råd/tips om detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle behöva få garanti av någon som kan el innan jag beställer den.
 
Som sagt, för att kunna ge någon kommentar om lyktan så måste vi ju kunna se hur den ser ut.
Att den är gjord för att användas utomhus förhindrar normalt inte användandet inomhus.

Du kan ju också höra med företaget som säljer produkten om du vill ha någon form av "garanti".
 
namnbyte
Ingen kommer lämna någon garanti de är villiga att hållas ansvariga för, däremot kan man få en fingervisning huruvida det förmodligen är möjligt eller ej. Rent säkerhetsmässigt ser jag inga problem, mildare klimat inne än ute, sen är det lite samma ström utomhus som inomhus.

Men som nämnts, hur ska någon kunna ens börja ge en bedömning om de inte ens vet vad de bedömmer? Bild, gärna länk.
 
BirgitS
Det som man behöver tänka på när det gäller en lampa ovanför ett matbord är att den ska lysa upp bordet men inte lysa in i de ätandes ögon.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Ingen kommer lämna någon garanti de är villiga att hållas ansvariga för, däremot kan man få en fingervisning huruvida det förmodligen är möjligt eller ej. Rent säkerhetsmässigt ser jag inga problem, mildare klimat inne än ute, sen är det lite samma ström utomhus som inomhus.

Men som nämnts, hur ska någon kunna ens börja ge en bedömning om de inte ens vet vad de bedömmer? Bild, gärna länk.
https://www.lamp24.se/p/nostalgisk-utomhushanglykta-viviana-7254323.html . Denna lampa gäller det
 
Fairlane
IP23 utomhus?

En armatur för utomhusbruk ska hantera väta bättre, så rimligen bör den fungera alldeles utmärkt inne också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Borde väl i och för sig inte vara något problem att ha den lampan inne men den är ju inte särskilt bra över ett matbord eftersom den kommer att lysa folk i ögonen.
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Borde väl i och för sig inte vara något problem att ha den lampan inne men den är ju inte särskilt bra över ett matbord eftersom den kommer att lysa folk i ögonen.
Nu frågade jag om el koppling var möjligt inte om inredningstips det kan jag ganska bra enligt mina gäster.
 
BirgitS
Och det fick du svar på i inlägg 2, 4, 5, 8 och 9. Det är bara hårdare elsäkerhetskrav på det som ska klara av kopplas in utomhus. Sen om tillverkaren anser att lampan inte klarar av inomhusmiljön när det gäller torr luft eller annat vet ju bara tillverkaren.
 
barbro ljungberg barbro ljungberg skrev:
Nu frågade jag om el koppling var möjligt inte om inredningstips det kan jag ganska bra enligt mina gäster.
Uppenbarligen inte om du tänker ha den lampan över matbordet......
 
E etompau skrev:
Som sagt, för att kunna ge någon kommentar om lyktan så måste vi ju kunna se hur den ser ut.
Att den är gjord för att användas utomhus förhindrar normalt inte användandet inomhus.

Du kan ju också höra med företaget som säljer produkten om du vill ha någon form av "garanti".
E etompau skrev:
Spontant skulle jag säga ja. Har du en bild eller en länk till lyktan blir det enklare att ge något råd/tips om detta.
https://www.lamp24.se/p/nostalgisk-utomhushanglykta-viviana-7254323.html
 
Fairlane
Generellt så fungerar en lampa för utomhusbruk bra för inomhusbruk, så det är mindre problem med fukt etc. Denna lampa uppfyller IP21 vilket innebär "skydd mot droppande vatten", dvs ska den vara utomhus så ska den sitta regnskyddat. Med det i åtanke så och att säljaren klassar det som en utomhuslampa så får jag inte direkt ett stort förtroende för tillverkaren generellt, men den kommer säkert fungera inomhus.
 
barbro ljungberg barbro ljungberg skrev:
[länk]
Ser inga problem med att använda lyktan inomhus. Tänk på att takfästet sannolikt är gjort för att fästas dikt an mot underlaget, så vanligt lamputtag och tillhörande krok kan du inte använda.

Sedan får man kanske ta upp ett hål i lampans takfäste för att leda ut kabeln. Inget som bör ställa till några större problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.