Hej,
Precis köpt ett Hultsfredshus från 1959. Ganska vanlig modell har jag förstått. 87kvm yta, lika stor källare. Ej inredd vind.
Jag skulle vilja göra om lite och blir inte riktigt klok på vilka väggar som är bärande. Alla innerväggar verkar vara byggda på samma sätt, 3"-fiberplank med träfiberplattor på båda sidor, CC 300.

I bifogade bilder ser ni både källare och "markplan" samt hur vägger ser ut. Jag är rätt säker på att vägg med grön pil är bärande. Men är även de väggarna med röd respektive blå pil bärande? Vad tror ni? Hur tar jag lättast reda på det?

Tack på förhand!
// Magnus
 
  • Plantekning av en etasje, inneholder rombetegnelser, møbleringsforslag, og mål. Markeringspiler i grønt, blått, rødt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en villa med garage, vardagsrum, kök, tvättstuga och utrymmen för cyklar och redskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband ligger på spånplatta, sannolikt byggprojekt, fokus på textur och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur ser takstolarna ut på vinden?
Har du en sektionsritning också?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser takstolarna ut på vinden?
Har du en sektionsritning också?
Det här är den enda sektionsritningen jag har. Har inte varit uppe på vinden mer än vid besiktningen, så kan inte säga så mycket mer just nu då jag inte är i huset för tillfället.
 
  • Svartvit ritning, sektionsvy av hus, arkitektonisk skiss, teknisk dokumentation, måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Risk för att väggar som är utritade på sektionsritningen är bärande, alltså ytterväggar och innerväggar som är ungefär under taknocken, dvs. väggar med grön och röd pil.

Ska man vara helt säker får man nog anlita en byggkonstruktör som kollar på plats. En sån kan också dimensionera balkar och pelare till en bygganmälan om du bestämmer dig för att ta bort en bärande vägg.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Pil mer röd och grön är troligen bärande, dom ligger direkt tvärs takstolarna. men inte blå, ska dom bort så blir det nog en balk som avlastning vid taket.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Den vid blå pil är inte bärande.
Väggar vid grön och röd är däremot bärande, med största säkerhet. Detsamma gäller väggen mellan kök och vardagsrum/hall.
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.