Hej,
jag har luft-luftvärmepump i mitt hus men ska komplettera med ett element i ett av sovrummen på övervåningen, ca 12 m2. Min dotter ska sova i rummet, så inget element som kan innebära fara om man säger så.

Frågan är då, vad är bäst att köra på? Olje eller elelement?

Huset går på direktvärmande el förövrigt.
 
En bra elradiator med modern kraftelektronik styr värmen minst lika mjukt som en oljeradiator. Men oljeradiator går kanske att hitta för ett lägre pris?
 
Blir det inte mycket avgaser från ett oljeelement?
 
  • Gilla
  • Haha
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir det inte mycket avgaser från ett oljeelement?
Värmen blir snabb eftersom den har låg friktion i och med oljesmörjningen 😎😆
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
En bra elradiator med modern kraftelektronik styr värmen minst lika mjukt som en oljeradiator. Men oljeradiator går kanske att hitta för ett lägre pris?
Hur är det med förbrukningen på elelement jämfört med olje?
 
I ImTheBeast skrev:
Hur är det med förbrukningen på elelement jämfört med olje?
Oljeelement är elelement med olja i för att jämna ut värmen mellan påslag och avslag, det simulerar ett vattenelement.
Nogrann termostat med elektronisk styrning ger samma beteende.
 
Öppna konvektorelement har varma trådar inne i sig. När de slås på i början av säsongen kan det lukta en del av bränt damm. Oljefyllda element är fysiskt större för samma effekt. Båda är precis lika mycket direktel och drar precis lika mycket el. Det är bara en smaksak vilka man väljer.
 
A Avemo skrev:
Öppna konvektorelement har varma trådar inne i sig. När de slås på i början av säsongen kan det lukta en del av bränt damm. Oljefyllda element är fysiskt större för samma effekt. Båda är precis lika mycket direktel och drar precis lika mycket el. Det är bara en smaksak vilka man välväljer
Stämmer det verkligen att bägge drar lika mycket el? Varför skillnad i inköpspris då?
 
D Dilato skrev:
Oljeelement är elelement med olja i för att jämna ut värmen mellan påslag och avslag, det simulerar ett vattenelement.
Nogrann termostat med elektronisk styrning ger samma beteende.
Finns det något element som du rekommenderar kanske? Gärna med Wifi styrning.
 
I ImTheBeast skrev:
Stämmer det verkligen att bägge drar lika mycket el? Varför skillnad i inköpspris då?
Oljan är bara utfyllnad för att öka vikten. Det är 100% el som värmer oavsett om elementet innehåller olja eller inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I ImTheBeast skrev:
Stämmer det verkligen att bägge drar lika mycket el? Varför skillnad i inköpspris då?
Det stämmer.

Det är som med allt annat. Bilar kostar olika mycket trots att de tar dig lika snabbt från A till B.
 
I ImTheBeast skrev:
Hur är det med förbrukningen på elelement jämfört med olje?
Förbrukningen kan omöjligen skilja något alls. Däremot kan man anta att ett oljefyllt element möjligen inte blir lika hett, eftersom det håller en jämnare genomsnittstemperatur.
Givet din fråga skulle jag satsa på största möjliga oljefyllda radiator, men även det blir nog lite för hett för att krama.
 
Strip Strip skrev:
Förbrukningen kan omöjligen skilja något alls. Däremot kan man anta att ett oljefyllt element möjligen inte blir lika hett, eftersom det håller en jämnare genomsnittstemperatur.
Givet din fråga skulle jag satsa på största möjliga oljefyllda radiator, men även det blir nog lite för hett för att krama.
Det är just "lite för hett" jag oroar mig över då min 2 åriga dotter ska sova/leka i det rummet.
 
I ImTheBeast skrev:
Det är just "lite för hett" jag oroar mig över då min 2 åriga dotter ska sova/leka i det rummet.
Ställ en grind framför, så är det löst.
 
Beroende på hur noggrann termostaten är kan det skilja en liten aning i förbrukning på olika elelement. Men idag har nästan alla element elektronisk termostat. Det är om du hittar något udda lågpriselement som det kan skilja en aning. Och då är det bara för att den inte kan hålla jämn temperatur.

Jag tror generellt inte att man skall överskatta vare sig brandrisken eller brännrisken med element. Men vissa tillverkare har serier av element med extra låg yttemperatur avsedda för dagis och liknande. Det kommer att kompenseras med att det blir mycket större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.