Hej,

I vårt hus byggt 59 satt det i källartrappen en enkel ledstång som består av två raka rundstavar utan vinkelböj. I samband med renovering plockades det ned. Nu när jag skall sätta upp det har jag inga gamla hållpunkter för fästena och inte mätte jag hur det satt innan heller (doh!)

Inser att raka ledstänger i vinkeltrapp ger en spännande utmaning då man inte kan mäta 90 cm ifrån trappnos i de raka trappdelarna och sedan bara skruva upp. Gör man det så möts inte ledstängerna snyggt i "kurvan". Hur gör proffsen? Annat än använder en riktig svängd ledstång som dessutom är böjd efter vangstyckets form.

Skall jag mäta 90cm inne i hörnet och sedan i början och slutet av trappen och acceptera att avståndet till trappstegen längs vägen kommer att variera något? Kanske mäta ifrån vangstycket i så fall? Eller bara acceptera att mötet blir skumt till priset av att ledstången sitter på rätt höjd i större delen av trappen.

Hjälp!
-h
 
  • En trappa med grå steg, träledstång, vita väggar och gula linjer på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
G gromit42x skrev:
Hej,

I vårt hus byggt 59 satt det i källartrappen en enkel ledstång som består av två raka rundstavar utan vinkelböj. I samband med renovering plockades det ned. Nu när jag skall sätta upp det har jag inga gamla hållpunkter för fästena och inte mätte jag hur det satt innan heller (doh!)

Inser att raka ledstänger i vinkeltrapp ger en spännande utmaning då man inte kan mäta 90 cm ifrån trappnos i de raka trappdelarna och sedan bara skruva upp. Gör man det så möts inte ledstängerna snyggt i "kurvan". Hur gör proffsen? Annat än använder en riktig svängd ledstång som dessutom är böjd efter vangstyckets form.

Skall jag mäta 90cm inne i hörnet och sedan i början och slutet av trappen och acceptera att avståndet till trappstegen längs vägen kommer att variera något? Kanske mäta ifrån vangstycket i så fall? Eller bara acceptera att mötet blir skumt till priset av att ledstången sitter på rätt höjd i större delen av trappen.

Hjälp!
-h
Hej.

Jag brukar mäta 900 på första steget sedan samma på steget i innerhörnet där trappan vänder samt sista steget. Men det bästa är om du håller upp dom med hjälp av tre vänner så att du kan känna av om det blir bra. Din bör mötas i höjdled i innerhörnet annars ser det konstigt ut.

Mvh J
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ok. Du menar ifrån där saxen ligger i bilden? Inte vid pennan?
 
  • Trappa med gråa steg, gul räckesskena, vit vägg, lösa gula markeringstejper och bruna handledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
G gromit42x skrev:
Ok. Du menar ifrån där saxen ligger i bilden? Inte vid pennan?
Ja utgångspunkten är där, men det viktiga är helheten ibland så får man ändra måtten lite för att helheten ska bli bra.
 
  • Gilla
gromit42x
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.