Hejsan, jag kollade idag senaste Julabladet, o såg där en svets, märket var Kende, det ska vara en mig/mag 60/140 amp 1 fas.

nån som har erfarenhet av detta märke?? för nackdelar?

såg att man kunde svetsa med flussfylld tråd, hur skiljer sig resultatet till skillnad mot om man kör vanligt med gas??

Tillläggas ska att jag egentligen inte behöver en svets, blev mest bara sugen på o ha en, o har ja ändå en så lär ja ju skapa mig behov av att svetsa lite ;) kan då denna modell duga tro?
 
Bör väl börja med att poängtera att jag inte på något sätt är någon auktoritet på området. Nybliven svetsägare själv och har undersökt marknaden en hel del i samband med det köpet.

Verkar vara en Kinatillverkad svets. Ingår inte i Julas ordinarie sortiment vad jag vet (om de inte börjat med den aldeles nyligen) och har ingen eurokoppling för slangpaketet. Så går någonting sönder efter garantitiden kan det ju bli problem att få tag på reservdelar (har inte sett någon annan i landet som säljer dem). Köper man en svets för det priset kanske man får vara beredd på att köpa nytt om den går sönder dock. Den har bara två effektlägen (60A/140A) och det känns väldigt snålt. Kan bli svårt att hitta ett läge som passar det du vill svetsa.

Du får normalt sett inte speciellt mycket svets för de pengarna. Hade nog övervägt en begagnad maskin för den budgeten.

Flussfylld tråd är vad jag förstått (inte använt det själv) en nödlösning. Spottar och fräser och resultatet blir mycket sämre än om man svetsar med gas. Men den kan vara ett alternativ om man behöver svetsa utomhus (blåser det mer än den minsta bris blåser skyddsgasen bort om man svetsar med vanlig tråd och tub).

Hittade några väldigt användbara länkar när jag sökte runt:

http://www.mig-welding.co.uk/

http://www.esabna.com/EUWeb/MIG_handbook/592mig1_1.htm

I forumet på den förstnämda hittade jag även en tråd om just Kende. Inte mycket info om svetsen dock.

http://www.mig-welding.co.uk/forum/showthread.php?t=3036
 
Tycker inte du ska svetsa utan gas, det är inte nyttigt alls. Så länge du inte har bra ventilation så ska du hålla dig till gas. Jag tycker inte du ska köpa svets bara för att ha en svets. Kolla istället hur mycket du känner för att betala och sedan kolla runt på lite olika alternativ.
 
Du kan nog inte få så mycket billigare svets för pengarna, men problemet med sådana svetsar är de bara har 2 lägen, steget mellan 60 till 140A är väldigt stort. Man kommer få problem med att strömmen antingen är för låg så att man inte får tillräcklig inbränning, eller för hög så att men smälter sönder allting. Sådana billiga maskiner brukar ha ett rätt dåligt drivsystem för att mata tråden, så risken finns att tråden lätt börjar slira.
Svetsa med gaslös tråd är inget kul, det spottar och ryker nåt fruktansvärt.
Tycker nog det är bättre att satsa på en begagnad maskin av bättre kvalitet. Migsvetsar är rätt enkla konstruktioner som inte krånglar så mycket.
 
Ja jo, jag har hört desamma idag när ja lyssnade runt. förövrigt så gick svetsen på 1895kr på jula idag, ännu mer prissänkt, från börja 2995kr.

så jag slog detta ur tankarna, o traskade in på blocket, o vips så e jag nu ägare av en gassvets istället ;)

Hämtade den i stockholm nu på kvällningen, bidde 4 tuber/5L, varav 2 va nya oanvända o dom 2 andra ska enligt uppgift gått ca 10 minuter, oså komplett med skärmunstycke o 3 vanliga munstycken, regulatorer o slang då.

5000kr för rubbet måste det väl vart värt, eller har ja blivit lurad??
 
Vet inte vad acetylengas och syrgas kostar, men min argongastub (5l) kostade i.a.f. 1820 kr att köpa loss. Så det låter som ett helt ok pris.

En gassvets är troligen det som är mest alround så vet du inte riktigt vad du skall ha svetsen till är det säkerligen ett bra köp. Grattis. :)
 
Hej!

Jag "lärde" mig använda en gassvets liggande under en SAAB 92 för många år sedan. Golvet behövde svetsas metervis. Jag svetsade långa sträckor och gladdes för varje dm (många brännmärken dock).

Då jag hade "svetsat" c:a en halv meter sa det pang och hela svetsfogen öppnade sig igen. (dessutom höll jag på att elda upp bilen).

Jag hade en handbok från Sandvik om gassvetsning. Tittade på bilden hur lågan såg ut och tyckte att min hyperspetsiga låga såg nästan ännu bättre ut. Jag tror att man kallar det för "slaggsvetsning". Nu kan jag hantera gassvetsen men skulle aldrig använda den igen på bilplåt. Överlåter till kunnigare personer på forumet att berätta mer om svetsteknik.

Var det inte en elsvets du egentligen ville ha! Vad skall du svetsa? Gott råd: Fråga "forumgubbarna" igen innan du sätter igång.

Framförallt: Testa innan du ger dig in på någon viktig svetsning.

Men: Om det är något du inte kan så beror det bara på att du inte har lärt dig det ännu. Lyckat ill!!

Mvh Tidigare prickig av svetsloppor.
 
Har svetsat lite med gassvets för länge sedan, men nu ska jag mest ha den till att värma bort grejer med, men som sagt, hade ju inte nåt jättebehov av en gassvets, det var mest bra pris på den, så det kan ju va bra o ha i garaget ;)

men, ja, de e rätt, det va en mig ja var ute efter i första hand, men ja lusläser blocket så kanske ja hittar nån.
 
När jag skulle köpa en svets att ha hemma i garaget så köpte jag en liten invertersvets (pinnsvets), liten och lätt och funkar till det mesta mindre arbeten, har till och med svetsat en större båttrailer i rostfritt med den helt smärtfritt.
Funkar även att svetsa avgassystem med, 1,5mm rostfripinne och 15-20amp, slipper även "gasknallar". Dock så är jag lite van med svets, eftersom jag har mig/mag, gas, båg och tig på jobbet.
Skall dock komplettera med en gassvets.

Rekommenderar inte mig med flussfylld tråd, knattrar bara och resultatet blir inte bra, sen är tråden ganska dyr.
 
Har ni bara ren plåt så går det utmärkt att svetsa med flusstråd,har svetsat upp till 3 mm utan bekymmer.Julas svetsar är ju uppbyggda på gamla miggy 125,har själv en Kende 150 med slangpaket från Miggy 125.Miggy 125 tillverkades mej veterligen av ESAB
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Finns ingen anledning att köpa en migsvets i det billigaste skiktet.För det första så är det inte roligt att lära sig svetsa när det aldrig blir riktigt bra.För det andra,när du behöver reservdelar om några år, finns det då delar att tillgå.Sen om man lägger på några tusenlappar på en känt svetsmärke så om du i värsta fall tröttnar så kan du sälja den snabbt då det är ganska bra efterfrågan..Beggade Esab och kempi försvinner snabbt från Blocket ,Det gjorde dom när jag var på jakt iallafall.Sen så svetsar inte de billigare svetsarna så bra.Har gästsvetsat hos några med egna billigare svetsar och alltid är det nåt med trådmatningen eller slangpaket. När det gäller flusstråd så ska den inte användas i tunnplåt helst.Konstigt med tanke på att det säljs till många hempulare med små migsvetsar.Fick veta detta när jag diskuterade med en levarantör av amerikanska svetsar,just amerikanarna är stora när det gäller flusstrådsvetsning.Själ vblev det den billigaste 150 amp Kempi n.Den har gått 3-4 år utan jag inte gjort ngt annat än bytt tråd och gas.Kör en hel del när jag fixar gamla bilar. Byggde även stommen i mina 6 garagedörrar. .Ett tips mär det gäller gasen är att köpa en gassparventil att sätta på tuben.Den mesta gasen i tuben försvinner i startögonblicket när det uppstår ett övertryck i slangpaketet.Gassparventilen reducerar detta och det försvinner inte så mycket gas.Specilellt bra när man bara har 5 lit tub.Jag är också sugen på en gassvets faktiskt.Skulle var roligt att lära sig löda riktigt bra.Gjorde det i skolan för 20 år sedan men vem kommer ihåg hur man gjorde då:)
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.