Hej.
Vi ska bygga ett nytt stall. Vi har tänkt en ganska traditionell byggnad med fyra boxar i rad med ett öppningsbart fönster i varje box. Det ska vara en sadelkammare, två utgångar och en spolplats i gången. Det jag funderar på är om vi missar någon ny modern lösning! Hur har ni gjort och tänkt som har byggt stall de senaste åren eller funderar på att bygga nytt? :confused:
 
En kompis till mig har byggt ett åttakantigt stall skit fräckt men där finns det bara en utgång.
 
Ja, det låter fräckt. Då har hästarna möjlighet att se allt i stallet och ha mer kontakt med varandra. Har varit ute lite på bukefalos och kollat. Det är många som har hästarna på lösdrift. Men jag måste ändå ha uppstallningsmöjligheter till pållarna. Det finns kanske möjlighet att kombinera lösdrift med vanliga boxar. Har någon erfarenhet av det?
 
På ekerö bygger Menhammar stuteri lösdriftsstall.
Vet inte riktigt hur de ser ut invändigt men det är iallafall inte enbart en öppen lada.
 
Om det finns möjlighet skulle jag undvika att ha spolplats på gången. Gör en separat dusch både för ventilationen och för att slippa blöta ner allt.
 
Okej. Tack för tipset. Det låter klokt. :)
 
I stallet där jag hade min ponny fanns det grusgångar vilket var kanon. Istället för att sopa räfsade vi och det blev mycket tystare i stallet.
 
Det såg ju verkligen bra ut. Undra vad en sådan anläggning kostar! Jag har ju bara två hästar men det kan man ju säkert anpassa anläggningen till. Tack för tipset!
 
Jag har byggt ett stall med två boxar. Det är två stora delningsbara dörrar in till boxarna som går direkt ut i hagen. Med denna lösning har vi hästar på lösdrift men man kan stänga in dem om man behöver. nackdelen är att det inte finns någon stallgång. Detta har jag löst genom att ha en "stallgång" vid sidan av ena boxen. Där är det gjuten platta för hovslagare, vet. med mera.
 
Tack för tipset. Det är ju också en bra idé. Får fundera på om jag kan ha en stallgång bakom boxarna. Jag vill ha en stallgång och sadelkammare. Det är kallt i Sverige på vintern och i Skåne blåser det alltid. Men att ha öppningsbara boxdörrar ut var ju ett bra tips. Kanske kan man ta bort väggen mellan boxarna när man vill ha lösdrift så att ytan blir större.
 
Hej! Köp tidningen Timmerhus&Interiör nr 07 -där finns tips på stall.
Glenn.
 
nr 1 -07 skall det vara
Glenn
 
Hej!
Jo, detta med stall har jag tänkt mycket på. Har haft och skött häst i många olika sorters stall och varje gång tänkt ut något som skulle kunna lösas bättre - fast sedan glömmer man, och det egna stallet kommer säkert också att ha sina brister. :)
Iallafall, mitt drömstall har lösdrift med boxplats för installning vid behov.
I boxarna finns fri tillgång till halm och hö samt vatten. Där kan man servera kraftfodret individuellt på sedvanligt vis om man stänger in hästarna en och en först.
Boxarna ska ha delningsbara boxdörrar ut, så de kan titta ut när bara övre halvan är öppen. Utanför boxarna finns en överbyggd "stallgång", gärna med vägg som täcker halva ytan. Då har de vind- och regnskydd men fortfarande stor rörelsefrihet när boxarna är öppna (fast när jag läser om de kalla vindarna så kan jag tänka mig att man har som du beskriver, en stallgång bakom boxarna istället - jag tror dock inte att ihopslagna boxar funkar som lösdrift, ytan blir för liten för att kunna komma undan om det uppstår bråk, hellre då att de står intill varann och kan ha kontakt, och får gå ihop i hagen när det är öppet ut)
Utanför stallgången ska finnas gruspaddock som kan fungera som ridbana och rasthage, eller om man har så mycket mark - ridbana separat och i rasthagen underlag av gummiasfalt eller något liknande som funkar året om. Detta för lösdriftsvistelse dygnet runt.
En beteshage i anslutning till rasthagen, som man kan släppa ut i när det inte är för blött i marken, vill jag också ha.
Där finns också:
- Varmvatten!
- uppvärmd sadelkammare med täckestork
- spolspilta där även uppkoppling inför rykt osv kan ske
- separat foder- och redskapsutrymme som hästarna inte kommer åt.
- en trappa till höloftet istället för en ranglig stege
- högt i tak
- gödselcontainer med svagt lutande ramp, så att mockningen och tömningen blir smidig och inte gödseln sprids ut på för stor yta

Optimalt vore en svag lutning mot en brunn i varje box, för att undvika fuktiga bäddar, men risken är väl stor att det skulle klogga igen i avloppsrören snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.