Hej
Hoppas det finns en vänlig skäl som kan hjälpa mig med mina frågor.

Som ni ser på bilderna så har vi fixat vårt golv i huset och i samband med detta blev vi tvungna att ta bort termostaten. Nu så öppnar och stänger vi radiatorn genom att vrida radiatorventilen eftersom termostat inte finns.

I bilderna är det tydligt att på vissa radiator är ventilen väldigt lågt och därför kunde vi inte montera tillbaka gamla radiatorventilen samt att vissa av dem gick sönder. Därför har vi inte heller kunnat montera tillbaka termostaterna för radiatorena som har plats för termostat (längre upp från golvet).

Något måste monteras eftersom det är svårt att bara vrida på ventilen samt att man kan vrida hur mycket som helst då jag är orolig att det går sönder.

Vad kan jag göra åt det?
Tack på förhand!!
 
  • Snigel på ljust underlag vid en mörk skarv eller öppning. Otydlig bakgrund, möjligtvis inomhus eller konstgjord miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil vid ett radiatorrör på ett trägolv, närbild, tidsstämpel, signalstyrkesymboler och batteriprocent i övre hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre elektrisk motor ligger på ett laminatgolv vid en vägg och en pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorkoppel, ligger på laminatgolv, nära vit list, lite dammigt, trasigt eller renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt radiatorventil vid golv, möjligen behöver rengöras eller underhållas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni får flytta upp termostaten
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Ni får flytta upp termostaten
Hej,
Hur? Är det en vvsare som gör detta? Antar att det blir dyrt?
 
Utifrån den information som finns i tråden är det omöjligt att säga mer än att ja en rörmokare är lämplig för jobbet.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Flera bilder på helheten behövs om du vill ha utförligare svar
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Att vrida på stiftet ändrar inte värmen. Det termostaten gör är att trycka in stiftet. Om du skall ha termostater på elementen finns det ju bara två alternativ. Såga ur golvet så att den får plats eller flytta upp den. Men måste du ha termostater? Ofta kan husets värmesystem justeras så att det håller rätt temperatur inne även utan termostater på elementen. Om vattnet värms med värmepump är det att föredra.
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Flera bilder på helheten behövs om du vill ha utförligare svar
Hej
Har lagt flera bilder nu.
 
A Avemo skrev:
Att vrida på stiftet ändrar inte värmen. Det termostaten gör är att trycka in stiftet. Om du skall ha termostater på elementen finns det ju bara två alternativ. Såga ur golvet så att den får plats eller flytta upp den. Men måste du ha termostater? Ofta kan husets värmesystem justeras så att det håller rätt temperatur inne även utan termostater på elementen. Om vattnet värms med värmepump är det att föredra.
Hej
Det är ettrörssystem element som värms med luft/ vatten värmepump som vi köpte för ca två år sen. Menar du att elementen värms upp bara genom att trycka på ventilen och justering av värmepumpen?

Så termostat höjer inte värme genom vridning utan bara blir intryckt genom att vi ”snurrar in” termostaten? Har jag förstått rätt?
 
Det blir lite krångligare att flytta upp termostaten pga att elementen är ivägen uppåt, ev flytta upp både termostaten och elementet en bit eller,
som dem alternativ Avemo skriver.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej
Det är ettrörssystem element som värms med luft/ vatten värmepump som vi köpte för ca två år sen. Menar du att elementen värms upp bara genom att trycka på ventilen och justering av värmepumpen?

Så termostat höjer inte värme genom vridning utan bara blir intryckt genom att vi ”snurrar in” termostaten? Har jag förstått rätt?
Med termostaten borta blir det full värme på elementet. Den mesta regleringen bör ske med värmepumpens reglercentral. När det fungerar bra kan man sänka temperaturen i enskilda rum med termostaten. Men om värmen i huset kommer från en värmepump bör målsättningen vara att ha så få termostater som möjligt på elementen.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
När stiftet trycks in med hjälp av termostaten så stryps flödet och därmed värmen,

Nu när det inte sitter en termostat så är det fullt flöde
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
A Asso skrev:
Så termostat höjer inte värme genom vridning utan bara blir intryckt genom att vi ”snurrar in” termostaten? Har jag förstått rätt?
Nästan rätt, när temperaturen i rummet stiger så utvidgas en vaxkropp i termostaten och trycker in piggen och elementet blir kallt. så termostat behövs egentligen bara i rum där man kan få värmeöverskott, som kök, sovrum, rum med söderfönster, rum med vedkamin
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Tack för svaren, jag skippar termostaten! 😮‍💨😌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.