Trefas finns inte än, men då lasten bara är några hundra watt är det inte det som är problemet, så flera brytare löser ju problemet. Tja, eller en trefasbrytare iofs och olika faser i uttagen, men det är ju lite b det med om de har gemensam nolla. Ska sätta upp en extra brytare vid tillfälle. Det fungerar fint om jag rycker ur hälften av prylarna nämligen.

D10, 200A, max 0,87Ohm vid uttaget (och någon marginal för värme etc enl regel jag ej minns). Vad ligger man typiskt på? Får väl ta o ansluta en vattenkokare på 2000W och kolla!
 
Mikael_L
martin43 skrev:
Trefas finns inte än, men då lasten bara är några hundra watt är det inte det som är problemet, så flera brytare löser ju problemet. Tja, eller en trefasbrytare iofs och olika faser i uttagen, men det är ju lite b det med om de har gemensam nolla. Ska sätta upp en extra brytare vid tillfälle. Det fungerar fint om jag rycker ur hälften av prylarna nämligen.

D10, 200A, max 0,87Ohm vid uttaget (och någon marginal för värme etc enl regel jag ej minns). Vad ligger man typiskt på? Får väl ta o ansluta en vattenkokare på 2000W och kolla!
Kolla med vattenkokare.

Jag tycker nog egentligen att ifall man ska köra med D-karaktäristik på ett en grupp med allmänuttag så bör man räkna in både 25 meter skarvsladd och kompensera för ev varma ledningar innan man glatt ploppar in en D-säkring.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Eftersom en D inte tål mer än en B eller C när det gäller överlast torde problemet med varma ledningar inte vara så stort i "vanliga" installationer. Det är ju bara några sekunder i starten som det är skillnad. Däremot blir ju kortslutningströmmen högre men den tar ju "normalt" huvudsäkringen hand om.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Iofs, men är det inte det man kallar selektivitet? Rätt säkring ska lösa! (Den närmast apparaten).
 
Visst bör rätt säkring lösa men rent elsäkerhetsmässig ser jag "ingen ko på isen" som en del brukar säga.
 
Jag kan ju nämna att har man 16 A i huvudsäkring och C10 A automater i centralen så är risken mycket stor att både automaten och huvudsäkringen går vid kortslutning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
elmont, ja rent tekniskt kan ju utlösningsvillkoret få bli uppfyllt av tidigare säkring i kedjan, t.ex. huvudsäkringen.
Kanske servissäkringen ute i skåpet vid gatan osv.

Nackdelen är att det då alltid finns en risk att detta missas vid någon framtida säkringsändring, t.ex. att huset idag har 3x16A, men skaffar ett par elbilar och ökar till 3x35A.

Men visst kan jag tänka mig ganska säkra tillfällen. Säg att det är gängaII huvudsäkring och man sätter in en D20, då bör man kunna kontrollera utlösningsvillkoret på 25A diazed, som blir typ max i den anläggningen.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Jag kan ju nämna att har man 16 A i huvudsäkring och C10 A automater i centralen så är risken mycket stor att både automaten och huvudsäkringen går vid kortslutning.
Jag har t.o.m skjutit en 25A huvudsäkring genom en grupp med C10A automat, då automaten inte hann lösa.

Starkt nät där förvisso, jag tror det fanns ca 3kA pulver i form av max kortslutningsström i matningen, vilket antagligen hjälpte huvudsäkringen att lösa på en tid som knappt fysikerna på Nasa hade kunnat mäta upp. :)
 
En D-kar är för kortslutningsfallet i många bostäder likt en spik som säkring men självklart är de helt ok sett till det lömskare överlastfallet. Därför ser jag såna som helt onödiga i bostäder och i TS fall finns ju många alternativ som bättre löser ursprungliga problemet. Och inte helt fel heller att se till att utlösningsvillkor kan täckas av säkringen för gruppen även om det ofta numera tas också via JFB. Som Mikael skrev är det inte sunt att lita till en i framtiden okänd överliggande säkring det får man se som ren backup att den agerar här.
 
Oj, glömde återkoppla för fem år sedan. Satte in ett arbetsströmrelä med nollgenomgångspåslag och det löste problemet. Dock är reläet lite billigt konstruerat eftersom det drar sin reläspole vid nollgenomgången så det faktiska tillslaget är alltid lite efter när spänningen är på väg upp. Idealt sett skulle man tagit hänsyn till detta och fördröjt tillslaget till strax före nästa nollgenomgång. :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.