Hej!

Har gjort en tillbyggnad och skall nu dra om gasen dit.
Har anlita Gjälby Rör AB (i Solna) och de tar 725 kr/h inkl moms.

Är detta ett rimligt tim pris för röris?
Snickare som vi har lejt föörut har kostat 450:-

Tacksam för svar
Mvh/Magnus
 
Hemmakatten
Rörmokare är dyrare än snickare, ibland mycket dyrare. (Lagen om tillgång och efterfrågan, du vet ;)) Men 725 kr är en bra bit mer än vad vi betalat, men ditt räknas kanske som ett litet jobb och då tar de naturligtvis mer om de kan. Det var en kille här på forumet som bara för ett litet tag sedan sökte med ljus o lykta efter röris (han bodde söder om stan), det var helt hopplöst.

Ett alternativ kan kanske vara att anlita gas/gasolinstallatör. Det finns några trådar i forumet med rekommendationer på firmor i Sthlm.
 
Tack för tipset.
Jo, jag har lagt ut lite olika förfrågningar, men det är inte så många som svarar.
Den här firman skall ha heder för att åtrkomma samt att de verkar väldigt kunniga, dock känns de dyra.

Fick hela offerten idag och den såg ut så här.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Timbetalning per timme 703kr
Inkluderar Arbetskostnad 650kr samt sevicebil 53kr

Timdebitering vid gasarbeten per timme 815kr
Inkluderar:Arbetskostnad gasbehörighet 762 kr samt servicebil 53 kr

Timdebitering faktureras för restid, planering, projektering, konsultation, materiel hämtning
handverktyg, installation och dokumentering

Resekostnad per resa och dag kr:
Zon A - 131 (Solna)
Zon B - 169
Zon C - 275
Zon D - 325
Vid resor utanför Stor Stockholmsområdet - 101 kr/mil

Minsta debiteringstid 1h Därefter varje påbörjad halvtime.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För min del är det ett gasjobb så 815kr/h
Det rör sig om ca 5m kopparrör samt genomförning från källaren upp till entreplan
där en gashäll skall installeras.

Firman ligger i Solna och jag bor i Enskede, vet ej vilken zon det är och om det är per h eller mil.
Vet inte heller hur mycket materialet kostar.

Skall ringa imorgon och höra med firman.
Är det något annat jag skall tänka på?

Skall jag ta betala om de har glömt materiel och de måste åka tillbaka till HK?

Mvh/Magnus
 
Hemmakatten
Jag skulle nog inte anlita dessa. Dels pga priset, dels pga alla förbehåll de har, dvs. de kommer att debitera dig för 'restid, planering, projektering, konsultation, materiel hämtning
handverktyg, installation och dokumentering'. Fakturan kan bli hur stor som helst!! dina telefonsamtal kan mycket väl hamna på en faktura som konsultering!!

Titta på denna tråden, där finns lite tips på installatörer
http://forum.byggahus.se/referenser-hantverkare-entreprenoerer/21030-gasinstallation.html

Nu har jag inte fattat om det är gasol eller gas (stadsgas) du har. Men för gasolinstallationer behövs ingen behörighet. Det kan man göra själv om man vill. En rörmokare är naturligtvis behändigt att anlita då de har smarta verktyg för att böja kopparrör.

Om du tänker dig ändå att anlita dessa så bör du i avtal komma överens om maximalt antal timmar till planering, projektering mm.
 
Tack för tips samt länk.

Jo, det är stadsgas.
Vi har gjort en tillbyggnad där köket har hamnat så vi måste flytta ledningarna ca 5m.
Jag skall borra genom golvet själv och förbereda så mycket det går.

Ja det är lite surt att betala 815/h för att han skall sitta i bilköer..
 
Hej,

jag anlitade Effektrör som håller till i Tallkrogen för ett gasjobb i Enskede, väldigt likt det du ska göra De gjorde ett bra jobb och tog 495:- per timme.


Kalle Myrén
Enskededalen
 
Har nu avbokat Gjällby och skall söka vidare.
Effektrör verkar inrtresant.
 
Anlitade Effektrör och de gjorde ett jättebra jobb!
De var där en och en halv dag, borrade hål genom en bärande betongvägg samt drog några meter rör borrade hål genom golvet för att senare installera gashällen.
Allt som allt med gick det på 4600:- inkl moms.

Kanon!
 
Hemmakatten
Vad roligt att det blev bra! Och roligt också med en feed back. Det kommer många andra forummedlemmar ha nytta av.
 
Kul att du blev nöjd.
De gjorde ju som sagt i stort sett samma jobb hemma hos oss och vi betalade ungefär som du.
Det känns ju bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.