Hej,

Förutsättningen är i det här fallet fjärrvärme. Nu när jag renoverar ett badrum samt byter ut golvkonstruktionen på sammanlagt ca 60 kvadrat (lite mindre än ett halvt våningsplan) så tänkte jag passa på konvertera från radiatorer till vattenburen golvvärme. Jag har några frågor kopplat till detta. Det är allts LK produkter jag tänkte använda.

1) Dimensionering på fördelare och shunt. Primärt kommer jag behöva ansluta ca 4 slingor till fördelarskåpet. Men för att vara framtidskompatibel så tänkte jag välja en fördelare med plats för 11 slingor. Är det någon nackdel med att ha massa fördelarutgångar som bara är pluggade? Även shunten blir ju dimensionerad för 11 slingor (LK Fördelarshunt V2). På sommaren när man kanske bara har badrumsslingan igågn så blir väl hela det där stora fördelarskåpet varmt? Det blir väl som en exra radiator?

2) Är det någon nackdel med att ha shunten monterad i fördelarskåpet? Låter shunten något? I mitt fall kommer fördelarskåp med eventuell shunt sitta monterad på en vägg till ett sovrum. Om shunten sitter i skåpet så avger väl shunten värme i skåpet också?

Jag tar tacksamt emot kommentarer på ovanstående :)


 
O Olf Oggler skrev:
Hej,

Förutsättningen är i det här fallet fjärrvärme. Nu när jag renoverar ett badrum samt byter ut golvkonstruktionen på sammanlagt ca 60 kvadrat (lite mindre än ett halvt våningsplan) så tänkte jag passa på konvertera från radiatorer till vattenburen golvvärme. Jag har några frågor kopplat till detta. Det är allts LK produkter jag tänkte använda.

1) Dimensionering på fördelare och shunt. Primärt kommer jag behöva ansluta ca 4 slingor till fördelarskåpet. Men för att vara framtidskompatibel så tänkte jag välja en fördelare med plats för 11 slingor. Är det någon nackdel med att ha massa fördelarutgångar som bara är pluggade? Även shunten blir ju dimensionerad för 11 slingor (LK Fördelarshunt V2). På sommaren när man kanske bara har badrumsslingan igågn så blir väl hela det där stora fördelarskåpet varmt? Det blir väl som en exra radiator?

2) Är det någon nackdel med att ha shunten monterad i fördelarskåpet? Låter shunten något? I mitt fall kommer fördelarskåp med eventuell shunt sitta monterad på en vägg till ett sovrum. Om shunten sitter i skåpet så avger väl shunten värme i skåpet också?

Jag tar tacksamt emot kommentarer på ovanstående :)


Du har rätt i att ju mer skrot det är i fördelarskåpet, desto mer värme avges i skåpet. Men, skulle säga att det inte spelar så stor roll och är en liten aspekt.

Fördelarshunten ska normalt inte låta något. Det enda som kan låta något att tala om är cirkulationspumpen. Kan låta lite porlande om det passerar luft men inte mycket. Jag hade inte varit orolig för det heller.

Frågan är hur fastigheten ser ut (våningsplan, var fjärrvärmecentralen finns, etc). Och om det finns möjlighet att du vill ha golvvärme på fler ställen framöver? Själv har vi exempelvis två plan + källare och har shunten i källaren och en fördelare till varje våningsplan.
 
Allt nästan är beroende på vad du värmer med. En shunt som styr efter utetempen är bäst och ger den bästa värmekomforten. Då ställs framledningstempen in strax efter värmekällan och alla slingor är helt öppna. Köp inte konseptet med den massa reglerdon och termostater i alla rum, kostar säker 10 kkr. Tänker du att bygga ut GV mycket kan det vara bra att lämna plats för en extra pump vid fördelare och vägguttag för drift, för att få lite flödeskraft ut på slingorna.
 
Det skulle kunna vara aktuellt att ha golvvärme även i källaren. Det skulle kunna vara något att väga in i sammanhanget när man väljer var shunten ska sitta.

Hur funkar dessa shuntar egentligen. De sitter ju på radiatorkretsen. Och radiatorvattnets temp varierar ju med utetemperaturen. Men shunten kanske termostaterar in samma temp på vattnet i slingorna ändå? Eller?
 
Har du båda radiatorer och GV, så rekommenderas 2 oberoende av varandra shuntar som matas från värmekällan paralellt. Då blir det inga problem med att reglera värmen i huset. Att ha samma stam för båda ställer till det lite, värmekällan ska då ställas för radiatorer ( ska ha lite högre temp än GV ) och sedan något dom dom kallar för shuntgrupp, även den kostar skjortan. Radiatorerna bruka ha termostatventil och styr i respektive rum för värme. GV för att inte kosta skjortan matas med temp efter behov och utetemp och strypes in i flöde för varje slinga, när det är gjort kan du glömma aölt om GV, håller värmen i 20 år utan att kosta en massa pengar när elektroniken pajar och ev. gått ur tiden.
 
Det är fjärrvärme i kåken. Ca 300 kvadrat värms med radiatorer. Men nu kommer ca 65 av dessa 300 kvadrat konverteras till golvvärme. Så jag krokar på en shunt på radiatorslingan. Men jag har aldrig tänkt på om shunten kompenserar för radiatorvattnets olika temperatur? Shunten skickar väl ut samma temp i slingorna oavsett om radiatorvattnet är 30 eller 60 grader? Eller? Hur löser man det?
 
O Olf Oggler skrev:
Det är fjärrvärme i kåken. Ca 300 kvadrat värms med radiatorer. Men nu kommer ca 65 av dessa 300 kvadrat konverteras till golvvärme. Så jag krokar på en shunt på radiatorslingan. Men jag har aldrig tänkt på om shunten kompenserar för radiatorvattnets olika temperatur? Shunten skickar väl ut samma temp i slingorna oavsett om radiatorvattnet är 30 eller 60 grader? Eller? Hur löser man det?
En shunt till golvvärmen ställer du i princip bara in på en maxtemperatur så den inte går över det, sen sköter fjärrvärmeväxlaren resten då jag gissar att den skickar ut värme beroende på utetemperaturen. där av bör man ha väggtermostater och ställdon om du inte vill springa och justera i golvvärme skåpet hela tiden för att ändra temperatur i rummen
 
Shunten blandar in en del av returflödet till det varma vattnet så att golvvärmen matas med lägre temperatur än radiatorerna. Men temperaturen varierar fortfarande med utetemperaturen.
 
jag är nog inte med på hur shunten funkar exakt. Den mixar väl in returvatten med varmt vatten från radiatorkretsen till temperaturen blir tillräckligt låg/anpassad för golvvärmen. Då borde väl tempen i golvvärmeslingorna bli konstant. Oavsett radiatorvattnets temperatur? Eller är shunten mera intelligent än så? Mäter den flöde?
 
Här tyckte jag principen för en shuntgrupp förklarades ganska bra:

https://ttmenergi.se/forklarar/shuntgrupp/

Med ratten till styrventilen ställer du in ett fast utblandningsförhållande. Så om värmekällan är utomhustempkompenserad (som i ditt fall med en fjärrvärmecentral) blir golvvärmen också det.

Det finns även en ratt som ställer max tillåten temperatur till golvvärmen. Om värmekällan konstant ger en framledningstemp som är högre än den tillåtna kommer golvvärmen att få konstant temperatur.
 
Som sägs och du har uppfattat, shunten blandar till rätt temp ut till GV och shunten i FJV-centralen ger rätt temp för elementen. Om inte en shunt för GV finns så ger FJV en för hög temp till GV. Ett varnings finger måste ges, finns ingen shunt till GV, så kan det bli väldigt varmt på dessa. Slingorna ska max ha ca 45 C.
Det måste finnas en maxtermostat vid fördelarna till GV. Ställs på ca 40 C. Säger shunten för GV upp sig och ställer sig på max, kan om oturen är framme bli uppmot 100 C och då ger sig slingorna, inget bra
 
J jonaserik skrev:
Som sägs och du har uppfattat, shunten blandar till rätt temp ut till GV och shunten i FJV-centralen ger rätt temp för elementen. Om inte en shunt för GV finns så ger FJV en för hög temp till GV. Ett varnings finger måste ges, finns ingen shunt till GV, så kan det bli väldigt varmt på dessa. Slingorna ska max ha ca 45 C.
Det måste finnas en maxtermostat vid fördelarna till GV. Ställs på ca 40 C. Säger shunten för GV upp sig och ställer sig på max, kan om oturen är framme bli uppmot 100 C och då ger sig slingorna, inget bra
Det finns redan är temperaturbegränsare på fördelarshunten, den sitter efter styrventilen.
 
Men det här med placeringen av shunten då? I mitt fall kommer fördelarskåpet sitta rakt över fjärrvärmecentralen fast en våning upp. Jag skulle alltså kunna sätta shunten i samma utrymme/rum som fjärrvärmecentralen. Sedan då drar rör ca 1,5 meter till fördelarskåpet. Eller så beställer jag ett prefabricerat skåp med fördelare och shunt redan monterat i skåpet. Det sistnämnda kanske blir en lite enklare installation. Men finns det några uppenbara nackdelar med att ha shunten monterad direkt i skåpet? Det verkar ju som att det inte påverkar skåpets storlek. Dvs skåpet blir lika stort även om jag inte har shunten där.
 
En FJV-central består av en låda och i den finns en pump/shunt/reglering VV + lite till. I den finns inte plats för mer grejer. Så att sätta en shunt i källaren vid FJV är en utmärkt sak. Blir mycket enklare att ha bara fördelare i vägg och inte en massa pumpar som tar stor plats. Du har funderingar på 11 anslutningar och då kan det bli en stor pump för att få till flödet. En fördelare för 11 slingor blir stor, går det att få den i källaren med så är det det bästa. Och en s.k Pusch blir rackarns stor. Gå då upp till fördelaren med 25 koppar, så plats finns i rören för flödet, det gäller att hålla ner farten på det, energin blir detsamma men makligare takt på det och inga susningar i rören. En maxtermostat måste finns som maxar tempen ut om fel uppstår.
 
Jag har en bra plats för skåpet på det våningsplan där golvvärmen ska vara. Skåpet är lika stort oavsett om det sitter en shunt i eller inte. Det är ett LK-skåp jag tänkt mig. Det är samma skåp oavsett om det innehåller en shunt eller inte. Så att sätta shunten i skåpet spar egentligen plats. Totalt sett alltså. Men jag har såklart gott om plats i rummet i källaren där fjärrfärmecentralen sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.