I huset vi köpt finns det en befintlig bastu, på 2x3m. Perfekt för 2 pers. När huset besiktigades så sa Anticimex att de upplevde en mögellukt, och då den inte använts på 15år så kommer jag riva ut den. Ingen fukt i betongväggarna bakom eller golvet, så jag tänker att den nya får bli på samma ställe. Bara några funderingar:

Ska jag regla i väggen bakom med någon form av tätskikt på ytterväggen, eller är det bättre att bygga den fristående med några centimeters luftspalt bakom för cirkulation? Samma nedåt, ska den byggas med tätskikt eller fristående?

Har någon bilder på liknande byggen, så visa gärna dem så jag ser lite hur ni gjort.
 
När är huset bygt?
Men generelt kan jag sägä att på golvet skulle jag haft diffusionsöppen betongbaserad membran. Och om möjligt ett spygatt/golvbrunn.
Du kan bygga som rum i rummet- men bara om den spalten kommer att kunna vara öppen och ha sirkulation mot angränsande rum- om rummet är helt i betong (som hos meg) så tappar spalten sin tänkta funktion och blir bara en fuktfälla.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Måste sägä att jag inte helt gillar tylös instruktioner.
Lite för bastanta och det tas inte hänsyn til olika lösningar som är möjliga. Denna kan inte blint följas i alla tillfällen.
I tillägg förutsättes det att man ALLTID bygger bastu i ett annars färdigt rum- dvs bastu byggt integrerat i husets struktur finns inte i deras värld.
Også menar jag at takhöjd under 200cm blir för lågt - man måste kunna stå uprest i en bastu. 220 är perfekt tycker jag.
I tillägg är det så att om man inte använder tylö-aggregat så kan det vara att producenten rekommenderar andra lösningar för ventilation - jag skulle isf följt de.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Såg at linken var til ett norsk forum.
Här är tråden i byggahus:
[länk]
Men s*t*n va snyggt! Nu fick jag knappt ALLS presationsångest :p

Skämt åsido, fick mycket bra tips. Jag har 3 väggar med betong där befintliga bastun står, så kommer nog göra något liknande som du har gjort med fjärde väggen i glas. Tack för alla tips!
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.