Hej,

Jag har varit i kontakt med en elektriker angående ett jobb jag vill få gjort. Jag önskar lite råd för att höra vad ni hade gjort i min situation.

Det är två saker jag vill uppnå i mitt elskåp.
1. Kunna mäta strömförbrukningen på säkring 11 och 14 – detta för att dessa två går till en liten lägenhet som vi hyr ut. Jag vill kunna ta betalt för faktisk strömförbrukning.
2. Dra nya ledningar till en luftvärmepump (16A).

Rekommendationen från elektrikern är att:
1. Bygga om hela skåpet och ersätta alla de gamla automatsäkringarna med nya kombiautomatsäkringar
2. Ersätta huvudsäkringen (skruvsäkringen) med kombiautomatsäkring.

Han menar att detta då skulle frigöra plats till en elmätare och en ny 16A säkring.

Skulle ett alternativ vara att sätta in en Shelly EM (den kan väl mäta på två grupper) eller är det svårt att få plats med den?
Ser jag på gruppförteckningen ser det ut som att nummer 10 är oanvänd, är det inte bara att koppla in den nya gruppen för värmepumpen på den?

Elektrisk kursfortegnelse, sikringsskjema, installation, varsel om ansvar, ledningslengde og tverrsnitt, norsk tekst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar, automatsäkringar, elmätare och varningslappar. Oorganiserad, dammig och öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ja om det bara är 11 och 14 så borde väl en Shelly fungera. Inte använt men ser att den har utgång för två strömkännare.

Är detta i Danmark? Ser lite konstigt ut jämfört med Sverige. Man bör nog öppna på locket och se vad som faktiskt är anslutet på säkringar också. Den du tänkte använda till värmepump är ju påslagen och en annan är överstruken som även den är på.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
"Kolbotn" ger träff på Norge.
Jag kan inte ge några råd, vet inte hur centralen är uppbyggd med sina två (?) faser.
 
Tvåfassystem?
Mätaren till höger är det en undermätare?


1 och 1 är inkommande två faser.
2-6 i övre och undre är en grupp tillsammans.
Dvs. 2 och 2 är samma tvåfasgrupp
7-13 är tvåpoliga så de innehåller också två faser.

Ska du mäta 11 och 14 så är det enkelt att koppla ur dessa 10 & 15a säkringar och ersätta en av dem med en 25 eller 32A som du sedan matar en mätare med efter mätaren sätter du dit en 10&15A.

Då får du en plats över att ansluta en ny grupp...

Trångt blir det iallafall.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Byta 11 och 14 rakt av mot Shelly?
 
Vad som gäller i Norge vet jag inte men här i Sverige är det inte tillåtet med automater som mätarsäkring. Men rent generellt ska du nog vara lite försiktig när du läser svaren för jag tror inte att det är så många här på forumet som har någon större kunskap om dom Norska reglerna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja om det bara är 11 och 14 så borde väl en Shelly fungera. Inte använt men ser att den har utgång för två strömkännare.

Är detta i Danmark? Ser lite konstigt ut jämfört med Sverige. Man bör nog öppna på locket och se vad som faktiskt är anslutet på säkringar också. Den du tänkte använda till värmepump är ju påslagen och en annan är överstruken som även den är på.
Det är i Norge. Jag har lite respekt för elskåp men skall se om jag kan öppna upp och faktiskt se vad som är kopplat..
Fotografen Fotografen skrev:
"Kolbotn" ger träff på Norge.
Jag kan inte ge några råd, vet inte hur centralen är uppbyggd med sina två (?) faser.
Att det är två faser tror jag beror på att det finns ett till skåp i huset som har inkommande strömmen som är trefas om det ger mening.
H HSP skrev:
Tvåfassystem?
Mätaren till höger är det en undermätare?


1 och 1 är inkommande två faser.
2-6 i övre och undre är en grupp tillsammans.
Dvs. 2 och 2 är samma tvåfasgrupp
7-13 är tvåpoliga så de innehåller också två faser.

Ska du mäta 11 och 14 så är det enkelt att koppla ur dessa 10 & 15a säkringar och ersätta en av dem med en 25 eller 32A som du sedan matar en mätare med efter mätaren sätter du dit en 10&15A.

Då får du en plats över att ansluta en ny grupp...

Trångt blir det iallafall.
Jag förstår inte helt hur du menar. Hur blir det mer plats? Jag är ganska novis på el ska tilläggas.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Byta 11 och 14 rakt av mot Shelly?
Jag tror inte det finns Shelly som kombinerar dvärgbrytare och elmätare eller har jag fel?
 
E elmont skrev:
Vad som gäller i Norge vet jag inte men här i Sverige är det inte tillåtet med automater som mätarsäkring. Men rent generellt ska du nog vara lite försiktig när du läser svaren för jag tror inte att det är så många här på forumet som har någon större kunskap om dom Norska reglerna.
Det kommer vara Norska elektriker som gör allting i skåpet men jag behöver bara förstå vad för alternativ som finns. Första förslaget var ombyggnad för 16000:- bara för att kunna mäta elförbrukningen över 11 och 14. Sen yttliggare kostnader för ytterliggare en grupp mm mm. Vill liksom ha lite på benen så jag får det som är mest kostnadseffektivt.

Vad menar du med mätarsäkring, är det samma som huvudsäkring?
 
I ippe skrev:
Det är i Norge. Jag har lite respekt för elskåp men skall se om jag kan öppna upp och faktiskt se vad som är kopplat..

Att det är två faser tror jag beror på att det finns ett till skåp i huset som har inkommande strömmen som är trefas om det ger mening.

Jag förstår inte helt hur du menar. Hur blir det mer plats? Jag är ganska novis på el ska tilläggas.

Jag tror inte det finns Shelly som kombinerar dvärgbrytare och elmätare eller har jag fel?
Nä det är sant det verkar inte finnas. Men det finns Shelly elmätare för montage på DIN-skena som du lätt kan koppla in.
 
Med en Wiser energimätare och gateway skulle detta kunna lösas smidigt .

https://www.se.com/se/sv/product/R9M20/energimätare-powertag-resi9-trådlös-kommunikation-zigbee-1pol-%2B-n-63a-för-dvärgbrytare-resi9-och-multi9/?%3Frange=62107-wiser-energy&selectedNodeId=12147001215

Mvh Daniel
 
Är shelly godkänd för debitering?
Eller kanske allt är idag, för x antal år sedan var det olika, skulle man debitera så var det en annan modell hos ex gavazzi
 
I ippe skrev:
Det kommer vara Norska elektriker som gör allting i skåpet men jag behöver bara förstå vad för alternativ som finns. Första förslaget var ombyggnad för 16000:- bara för att kunna mäta elförbrukningen över 11 och 14. Sen yttliggare kostnader för ytterliggare en grupp mm mm. Vill liksom ha lite på benen så jag får det som är mest kostnadseffektivt.

Vad menar du med mätarsäkring, är det samma som huvudsäkring?
Om du kollar vad den gamla mätaren nere till höger har för funktion är det troligt att du kan ta bort den och få plats för en kapsling där du kan bygga in lite nytt. Sen bör du tänka på att 9,12,13,14 är sk PSA dvs säkring och JFB i ett. Det är vanligt att det kompletteras så i Norge numera för att fylla krav på frånkoppling av jordfel i deras IT-nät.

Om mätaren där är utan funktion kan du enkelt komplettera med en mätare för DIN-montage och flytta ner säkring-PSA dit för det du vill mäta. Det frigör också plats i gamla delen som kan användas för din nya 16 A grupp.

Elmont har rätt i att det är få som är mer insatta i norska systemet men så annorlunda är det trots allt inte. Men se upp för de senare inläggen här om Shelly, Resi osv de var inte uppdaterade lämpligt kunskapsmässigt för ditt fall, bara som ett exempel.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Är shelly godkänd för debitering?
Nej den är inte MID-godkänd, men så som jag förstått det som så är det OK med icke-MID godkända mätare ifall du enbart debiterar procentuellt sett av din nuvarande elräkning, dvs du säljer inte el med egen prissättning, utan om hyresgästens mätare visar 30kWh, och din elräkning visar 300kWh, så betalar han 10% av din elräkning.

Detta kallas för kostnadsfördelning genom undermätning och detta omfattas inte av kravet på MID-mätare enligt SWEDACs förskrifter.
Motsvarande reglering finns även i MID-direktivet.

Däremot om du ska sälja el, dvs tjäna pengar, ta provision på elen och ha egen prissättning snarare än att "genomdebitera" procentuellt sett, så måste mätarna vara MID-godkända, och du måste även debtera moms o skatt på den el som du säljer.
Då måste du även ha koncessionstillstånd i vissa fall.

OBS att en mätare inte är MID-godkänd betyder inte att den mäter fel på något vis. En icke-MID mätare kan mäta precis lika bra som en MID-mätare, bara det att det ställs lite extra krav på en MID-mätare just för att en MID-mätare ska användas för att debitera skatt också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gillar att bygga och 3 till
  • Laddar…
Denna är ett alternativ 3-phase WLAN smart home energy monitor, real time electricity meter, sun/grid measurement, work with Tuya/Smart Life App (screen with 3120A sensors) https://amzn.eu/d/5wVdnIr
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Denna är ett alternativ 3-phase WLAN smart home energy monitor
Rekommenderar inte alls någon av de låsta produkterna då Tuya/SmartLife är ett inlåst system.

Shelly är mycket bättre, den kopplar du mot ett eget system via HTTP.
Då kan du göra så den beräknar hyran med elkostnad automatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.