Jag har en Panasonic CZ25WKE luftvärmepump som reglerar temperaturen dåligt. Finns det någon fjärrstyrning med extern temperaturgivare som ersätter/kompletterar den inbyggda temperaturregleringen i LVP? Utrustningen ska alltså automatiskt öka temperaturen om temperaturen är för låg och sänka temperaturen om den är för hög jämfört med den temperatur som jag ställer in för den externa temperaturgivaren. Det borde inte vara omöjligt att göra det via IR om man har en extern temperaturgivare.

PS Jag letar alltså INTE efter en manuell fjärrstyrning där jag manuellt själv hela tiden måste öka eller minska temperaturen.
 
R raindance skrev:
Jag har en Panasonic CZ25WKE luftvärmepump som reglerar temperaturen dåligt. Finns det någon fjärrstyrning med extern temperaturgivare som ersätter/kompletterar den inbyggda temperaturregleringen i LVP? Utrustningen ska alltså automatiskt öka temperaturen om temperaturen är för låg och sänka temperaturen om den är för hög jämfört med den temperatur som jag ställer in för den externa temperaturgivaren. Det borde inte vara omöjligt att göra det via IR om man har en extern temperaturgivare.

PS Jag letar alltså INTE efter en manuell fjärrstyrning där jag manuellt själv hela tiden måste öka eller minska temperaturen.
Som det skrivs, sensibo har möjligheten.
Dock ser jag inte några som helst krav på hur du skall koppla upp för att bestämma temperaturen du vill ha.
App? Rest api? Modbus?

Sensibo har både app och ett rest api i molnet.

Kan ju va trevligt att kunna sänka när man åker bort tänker jag
 
R Robin Lindberg skrev:
Som det skrivs, sensibo har möjligheten.
Dock ser jag inte några som helst krav på hur du skall koppla upp för att bestämma temperaturen du vill ha.
App? Rest api? Modbus?

Sensibo har både app och ett rest api i molnet.

Kan ju va trevligt att kunna sänka när man åker bort tänker jag
En app duger säkert bra. Jag kom på ett möjligt problem. LVP piper varje gång jag trycker på fjärrkontrollen. Det går kanske inte att undvika? Så om den reglerar ofta så blir det irriterande pip. Men det går kanske att ställa in hur ofta den reglerar temperaturen? Ska kolla om det går att stänga av pipet i LVP.
 
Vi styr via en sensibo och det fungerar bra. Den kan skicka an starta och stoppa signal till VP. Stoppa fungera ju alltid men starta signalen är indirekt beroeden av om VP också tycker den skall starta ie att det är kallare än inställt börvärde.

Sedan kan man också lägga in scheman som tex kallare på natten mm.
 
Finns det vettiga ir bryggor för matter nuförtiden? Skulle gärna styra/automatisera mina pumpar med aqara appen
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi styr via en sensibo och fungerar bra. Den kan skicka an starta och stoppa signal till VP. Stoppa fungera ju alltid men starta signalen är indirekt beroeden av om VP också tycker den skall starta ie att det är kallare än inställt börvärde.
Vad menar du med starta och stoppa? Stänger den av hela pumpen? Jag tänkte mig att den skulle reglera temperaturen genom att skicka signal för att öka respektive minska temperatur. Går det att ställa in hur noggrann temperaturregleringen ska vara? Tex +- 0,5 grader eller +- 1 grad jämfört med inställt börvärde? Behövs det något abonnemang som kostar för automatisk reglering av temperaturen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi styr via en sensibo och det fungerar bra.
Är det alltså Sensibo Air?
 
Någon som vet om det går att stänga av pipet från innedelen när man trycker på fjärrkontrollen?
 
Jag körde ett tag med en sån där UFO-liknande IR sändare med esphome. Fungerade något så när ok, två större problemen var dels ljudet (multisplit med en innerdel ett par meter från sovrummet), dels den enkelriktade kommunikationen som IR innebär. Sändaren har ingen aning om ifall meddelandet faktiskt kom fram, eller om någon har råkat ställa en dammsugare i vägen.
Nu styr jag min nästan direkt med https://github.com/DomiStyle/esphome-panasonic-ac och får väl kalla mig själv nöjd. Jag har inte provat, men det borde vara fullt möjligt att skapa en 'egen' termostat om man har en alternativ termometer att mata den med.

Kan kännas lite som överkurs, men sen jag fick igång det så har jag inte haft ett enda problem med styrningen, så jämfört med tjafset med först Comfort Cloud och sen IR strul så har jag faktiskt sparat tid.
 
Wooe Wooe skrev:
Jag körde ett tag med en sån där UFO-liknande IR sändare med esphome. Fungerade något så när ok, två större problemen var dels ljudet (multisplit med en innerdel ett par meter från sovrummet), dels den enkelriktade kommunikationen som IR innebär. Sändaren har ingen aning om ifall meddelandet faktiskt kom fram, eller om någon har råkat ställa en dammsugare i vägen.
Nu styr jag min nästan direkt med [länk] och får väl kalla mig själv nöjd. Jag har inte provat, men det borde vara fullt möjligt att skapa en 'egen' termostat om man har en alternativ termometer att mata den med.

Kan kännas lite som överkurs, men sen jag fick igång det så har jag inte haft ett enda problem med styrningen, så jämfört med tjafset med först Comfort Cloud och sen IR strul så har jag faktiskt sparat tid.
Jag har inte testat CZ-TACG1 och comfort cloud. Du har alltså använt CZ-TACG1 tidigare men nu tagit bort den helt och ersatt den? Det skulle vara bra att styra direkt mot UART och samtidigt slippa pipandet. Jag skulle skämmas om jag konstruerade något som reglerar temperaturen så dåligt som min Panasonic gör. Men det ser ut som jag måste göra det som Panasonic borde ha gjort om inte Sensibo eller liknande fungerar.
 
R raindance skrev:
Är det alltså Sensibo Air?
Nej det är en Sensibo SKY
 
R raindance skrev:
Vad menar du med starta och stoppa? Stänger den av hela pumpen? Jag tänkte mig att den skulle reglera temperaturen genom att skicka signal för att öka respektive minska temperatur. Går det att ställa in hur noggrann temperaturregleringen ska vara? Tex +- 0,5 grader eller +- 1 grad jämfört med inställt börvärde? Behövs det något abonnemang som kostar för automatisk reglering av temperaturen?
Du ställer in det värde på temperatur du vill ha i Sensibo. Du kan välja tex stoppa om temperaturen är 22,2 och att den skall starta vid tex 21,8.

Sensibo skick då en signal till VP att hålla 23 C. Men när den når 22,2 på sensibos givare stänger den av värmepumpen. När temp sjunker till 21,8 skickar sensibo signal att starta och värmepumpen minns då inställningen att arbeta mot 23 C.

Om värmepumpen verkligen startar när det är 21,8 med inställningen 23 förusätter att vp tycker att det är för kallt, dvs alla givarfel i värmepumpen kan sensibo inte lösa.

Nej det behövs inget abonnemang med förutsätter ett lokalt wifi.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
R raindance skrev:
En app duger säkert bra. Jag kom på ett möjligt problem. LVP piper varje gång jag trycker på fjärrkontrollen. Det går kanske inte att undvika? Så om den reglerar ofta så blir det irriterande pip. Men det går kanske att ställa in hur ofta den reglerar temperaturen? Ska kolla om det går att stänga av pipet i LVP.
Om du inte använder fjärrkontrollen utan använder appen (Panasonics app till pumpen) så piper det inte.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du ställer in det värde på temperatur du vill ha i Sensibo. Du kan välja tex stoppa om temperaturen är 22,2 och att den skall starta vid tex 21,8.

Sensibo skick då en signal till VP att hålla 23 C. Men när den når 22,2 på sensibos givare stänger den av värmepumpen. När temp sjunker till 21,8 skickar sensibo signal att starta och värmepumpen minns då inställningen att arbeta mot 23 C.

Om värmepumpen verkligen startar när det är 21,8 med inställningen 23 förusätter att vp tycker att det är för kallt, dvs alla givarfel i värmepumpen kan sensibo inte lösa.
Min LVP reglerar bra om utomhustemperaturen är någorlunda konstant. Problemet är att om utomhustemperaturen minskar så måste jag öka temperaturinställningen på LVP och om utomhustemperaturen ökar måste jag minska temperaturinställningen på LVP. Och min LVP går det inte att direkt ställa in tex 23 grader utan man kan endast öka eller minska temperaturen i 0,5 graders steg + 0,5 grad eller - 0,5 grad.

Jag antar att det skulle bli synnerligen många tillslag och frånslag av LVP med denna lösning? Vad har du för problem med regleringen? Använder du denna funktion för att korrigera regleringsfel och blir det många tillslag och frånslag? Och blir det då också många pip från innedelen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.