Nu kommer veckans dummaste fråga.
Vad använder kommuner för grästyp på sina ytor?
Bor så jag har en utanför köksfönstret, jag har aldrig under våra 10år boende här sett att den klipps. Men gräset blir inte som på våran lilla gård, där klippning är nödvändig varje vecka mellan Maj-oktober.

Jag vill helt enkelt ha samma gräs själv, det verkar underhållsfritt. 😃
 
Norrtull Norrtull skrev:
Nu kommer veckans dummaste fråga.
Vad använder kommuner för grästyp på sina ytor?
Bor så jag har en utanför köksfönstret, jag har aldrig under våra 10år boende här sett att den klipps. Men gräset blir inte som på våran lilla gård, där klippning är nödvändig varje vecka mellan Maj-oktober.

Jag vill helt enkelt ha samma gräs själv, det verkar underhållsfritt. 😃
Mossa? Grönt och underhållsfritt. 👍
 
T TypRätt skrev:
Mossa? Grönt och underhållsfritt. 👍
Mjo, dock har vi inte den mängden av mossa 😂
Jag kan gå ner och konstatera att kommunen kör med gräs, som onekligen aldrig behöver klippas.
 
BirgitS
Kommunen gödslar nog inte gräsmattorna. Men det jag har sett av parkerna i närheten så klipps de väl 2-3 gånger under sommarhalvåret, utifrån att man ungefär så ofta ser att det ligger avklippt gräs på gräsmattan.
 
Alla idéer är bra, men jag gödslar inte heller, trots det så växer det.
 
BirgitS
Hur mycket växer ditt gräs på en vecka?
Eftersom det var så bra gräsmatteväder i juli och augusti så var gräset på en av kommunens gräsmattor mer än 10 cm långt innan det var dags för höstklippningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket växer ditt gräs på en vecka?
Eftersom det var så bra gräsmatteväder i juli och augusti så var gräset på en av kommunens gräsmattor mer än 10 cm långt innan det var dags för höstklippningen.
Det är kanske en dålig fråga, jag undrar mera om kommunen har gräs som är av annan typ en de jag köper på bygghandeln.
 
BirgitS
De har antagligen mycket torktåligt gräs eftersom de gräsmattorna aldrig vattnas. Det finns väl gräspåsar där det står att gräset är för soliga och torra lägen, typ tallbacke. I alla fall de kommunala gräsmattorna härom kring är fulla med allehanda ogräs, t.ex. grodblad, och sådana blir ju aldrig höga.

Om det fanns grässorter som inte växte men ändå skulle vara fint gröna så kan man nog lita på att någon skulle sälja det till konsumenter som "nästan underhållsfritt".
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Nu kommer veckans dummaste fråga.
Vad använder kommuner för grästyp på sina ytor?
Bor så jag har en utanför köksfönstret, jag har aldrig under våra 10år boende här sett att den klipps. Men gräset blir inte som på våran lilla gård, där klippning är nödvändig varje vecka mellan Maj-oktober.

Jag vill helt enkelt ha samma gräs själv, det verkar underhållsfritt. 😃
vill du ha exakt svar just där du bor måste du fråga "parkförvaltningen" eller vad det kan heta i er kommun. Nästan alltid görs sådd med en typ av svingel, vilket är det vanligaste gräset i fröblandningar. Kräver lite näring och lite vatten. Sedan kommer vår vanligaste grässort vitgröe invadera gräsytan i mer eller mindre grad.
 
Claes Sörmland
Ska vi gissa att de väljer gräsblandningar med fårsvingel, hårdsvingel och rödven.

Köp en sån där blandning för fritidshus och torka så får du sådana arter. Växer långsamt. Slöa att etablera. Kan blandas ut med lite engelskt rajgräs för snabb etablering och fryser och torkar rajgräset bort med åren. Kvar blir de långsamma.

(När kommunen grävde utanför min tomt slängde de på gräsfrö som grodde på rekordtid. Det visade sig vara engelskt rajgräs när det blommade.)
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.