8 834 läst · 83 svar
9k läst
83 svar
4x4, punktering på ett däck
Sida 1 av 6
Hej!
Har en fyrhjulsdriven bil (quattro) och fått punka på ett av däcken. Däckverkstaden sa att det inte gick att laga punkteringen och då behövs alla däcken bytas pga fyrhjulsdriften. Saken är den att däcken är köpta iår och har bara gått en sommarsäsong samt att jag inte kör så mycket. Skulle ni ha bytt alla däcken eller bara det skadade?
Har en fyrhjulsdriven bil (quattro) och fått punka på ett av däcken. Däckverkstaden sa att det inte gick att laga punkteringen och då behövs alla däcken bytas pga fyrhjulsdriften. Saken är den att däcken är köpta iår och har bara gått en sommarsäsong samt att jag inte kör så mycket. Skulle ni ha bytt alla däcken eller bara det skadade?
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Skulle bara bytt ett kanske två om det är slitet så man får samma på den axeln. Är ju en gammal myt att man måste byta alla. Bilen har väll differential och driver väll oftast bara på ett hjul ändå….
Det är ingen myt att alla däck måste bytas på en del bilar med fyrhjulsdrift, det beror på avancerade fyrhjulsdriftsystem.
Jag råkade själv ut för en i stort lika händelse för ett par år sedan, nya däck på våren och punka i september. Jag bytte ett däck, hade det varit bortåt två säsonger hade jag bytt fyra.
Jag råkade själv ut för en i stort lika händelse för ett par år sedan, nya däck på våren och punka i september. Jag bytte ett däck, hade det varit bortåt två säsonger hade jag bytt fyra.
De flesta hål går att laga, och det kostar vanligtvis inte en förmögenhet.Stefan N skrev:
Det är även vanligt att däcksäljare gärna säljer däck fast det inte behövs.
Så när man åker in med en punktering och får rekommendationen 4 nya däck är det läge för ett andra utlåtande.
Är det sant att däcket är helt bortom räddning så har TS bara förlorat en resa och lite tid. Om första firman slarvade med sanningen så tjänade TS 4+ tusenlappar på den resan.
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Du får gärna förklara vad det är för avancerade ”fyrhjulsdriftsystem”som inte klarar av att alla hjulen inte snurrar exakt lika fort, är faktiskt lite nyfiken 🧐.Fotografen skrev:Det är ingen myt att alla däck måste bytas på en del bilar med fyrhjulsdrift, det beror på avancerade fyrhjulsdriftsystem.
Jag råkade själv ut för en i stort lika händelse för ett par år sedan, nya däck på våren och punka i september. Jag bytte ett däck, hade det varit bortåt två säsonger hade jag bytt fyra.
Blir ju krångligt eftersom att hjulen fram och bak slits olika fort. Hur ofta måste man då skifta fram och bakhjul var 500mil eller 1000mil??
Honda Legend 2007, har ett system som automatiskt fördelar kraften till det hjul som har bäst grepp. Inga öppna diffar mao. Olika stora hjul lurar systemet och de kopplingar som sköter arbetet med detta luras att ligga på förjämnan och slits ner.
Det fungerar, har du tre hjul på is och det fjärde på något lite bättre slirar inte ishjulen. Samma sak i lite fart, har du ena sidan på is/packad snö och den andra på " nästan asfalt" och ger lite gas går bilen rakt, spikrakt.
Det fungerar, har du tre hjul på is och det fjärde på något lite bättre slirar inte ishjulen. Samma sak i lite fart, har du ena sidan på is/packad snö och den andra på " nästan asfalt" och ger lite gas går bilen rakt, spikrakt.
Jo. Jag har köpt en bättre tryckmätare, kollar bara hemma med kalla däck.
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Det gör väll så gott som alla moderna bilar idag med antispinn och diffar som fördelar kraften dit den behövs mest. Förstår bara inte vad detta har att göra med att man inte skulle kunna ha olika slitna däck på fram och bakaxel?Fotografen skrev:Honda Legend 2007, har ett system som automatiskt fördelar kraften till det hjul som har bäst grepp. Inga öppna diffar mao. Olika stora hjul lurar systemet och de kopplingar som sköter arbetet med detta luras att ligga på förjämnan och slits ner.
Det fungerar, har du tre hjul på is och det fjärde på något lite bättre slirar inte ishjulen. Samma sak i lite fart, har du ena sidan på is/packad snö och den andra på " nästan asfalt" och ger lite gas går bilen rakt, spikrakt.