Hej!

Har en fyrhjulsdriven bil (quattro) och fått punka på ett av däcken. Däckverkstaden sa att det inte gick att laga punkteringen och då behövs alla däcken bytas pga fyrhjulsdriften. Saken är den att däcken är köpta iår och har bara gått en sommarsäsong samt att jag inte kör så mycket. Skulle ni ha bytt alla däcken eller bara det skadade?
 
Låter väl drastisk!
Jag hade tagit av hjulet och åkt till en annan verkstad och fått det lagat-utbytt mot ett lika dant.
Blir bara hjulet rätt balanserat efter lagningen ser jag inga problem.
 
  • Gilla
fisgris8 och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Däckfirman ville kränga 4 däck. Åk till en annan.
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Fast nu gick ju inte däcket att laga enligt ts så då återstår frågan om han ska köpa ett eller fyra?
 
  • Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
Skulle bara bytt ett kanske två om det är slitet så man får samma på den axeln. Är ju en gammal myt att man måste byta alla. Bilen har väll differential och driver väll oftast bara på ett hjul ändå….
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Om dom bara gått så kort så skulle jag köpt två nya och sparat det som sitter på nu som reserv.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det är ingen myt att alla däck måste bytas på en del bilar med fyrhjulsdrift, det beror på avancerade fyrhjulsdriftsystem.
Jag råkade själv ut för en i stort lika händelse för ett par år sedan, nya däck på våren och punka i september. Jag bytte ett däck, hade det varit bortåt två säsonger hade jag bytt fyra.
 
  • Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Stefan N Stefan N skrev:
Fast nu gick ju inte däcket att laga enligt ts så då återstår frågan om han ska köpa ett eller fyra?
De flesta hål går att laga, och det kostar vanligtvis inte en förmögenhet.
Det är även vanligt att däcksäljare gärna säljer däck fast det inte behövs.

Så när man åker in med en punktering och får rekommendationen 4 nya däck är det läge för ett andra utlåtande.

Är det sant att däcket är helt bortom räddning så har TS bara förlorat en resa och lite tid. Om första firman slarvade med sanningen så tjänade TS 4+ tusenlappar på den resan.
 
  • Gilla
tabasco och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är ingen myt att alla däck måste bytas på en del bilar med fyrhjulsdrift, det beror på avancerade fyrhjulsdriftsystem.
Jag råkade själv ut för en i stort lika händelse för ett par år sedan, nya däck på våren och punka i september. Jag bytte ett däck, hade det varit bortåt två säsonger hade jag bytt fyra.
Du får gärna förklara vad det är för avancerade ”fyrhjulsdriftsystem”som inte klarar av att alla hjulen inte snurrar exakt lika fort, är faktiskt lite nyfiken 🧐.
Blir ju krångligt eftersom att hjulen fram och bak slits olika fort. Hur ofta måste man då skifta fram och bakhjul var 500mil eller 1000mil??
 
  • Gilla
  • Älska
tabasco och 5 till
  • Laddar…
Honda Legend 2007, har ett system som automatiskt fördelar kraften till det hjul som har bäst grepp. Inga öppna diffar mao. Olika stora hjul lurar systemet och de kopplingar som sköter arbetet med detta luras att ligga på förjämnan och slits ner.
Det fungerar, har du tre hjul på is och det fjärde på något lite bättre slirar inte ishjulen. Samma sak i lite fart, har du ena sidan på is/packad snö och den andra på " nästan asfalt" och ger lite gas går bilen rakt, spikrakt.
 
  • Gilla
tabasco och 2 till
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Olika stora hjul lurar systemet och de kopplingar som sköter arbetet med detta luras att ligga på förjämnan och slits ner.
Fast borde inte några procents skillnad i däcktryck ge samma effekt? Med tanke på precisionen hos många däcktrycksmätare torde detta vara ett jätteproblem.
 
  • Gilla
tabasco och 3 till
  • Laddar…
Jo. Jag har köpt en bättre tryckmätare, kollar bara hemma med kalla däck.
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Honda Legend 2007, har ett system som automatiskt fördelar kraften till det hjul som har bäst grepp. Inga öppna diffar mao. Olika stora hjul lurar systemet och de kopplingar som sköter arbetet med detta luras att ligga på förjämnan och slits ner.
Det fungerar, har du tre hjul på is och det fjärde på något lite bättre slirar inte ishjulen. Samma sak i lite fart, har du ena sidan på is/packad snö och den andra på " nästan asfalt" och ger lite gas går bilen rakt, spikrakt.
Det gör väll så gott som alla moderna bilar idag med antispinn och diffar som fördelar kraften dit den behövs mest. Förstår bara inte vad detta har att göra med att man inte skulle kunna ha olika slitna däck på fram och bakaxel?
 
  • Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
R
Stefan N Stefan N skrev:
Fast nu gick ju inte däcket att laga enligt ts så då återstår frågan om han ska köpa ett eller fyra?
Köp ett likadant kan inte i hela världen göra något ifall den har typ 1-2 mm mer beläggning kvar.
Hade du haft säg 3-5 år gamla med bara 3-4 mm kvar så hade jag köpt det.
Köp ett!
 
  • Gilla
tabasco
  • Laddar…
H Helmersson skrev:
Det gör väll så gott som alla moderna bilar idag med antispinn och diffar som fördelar kraften dit den behövs mest. Förstår bara inte vad detta har att göra med att man inte skulle kunna ha olika slitna däck på fram och bakaxel?
Anledningen står i inlägg #10.
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.